Paté eller mousse - forslag til vådfoder?

Jeg har gennem en periode købet Catessy vådfoder, patévarianten. Men jeg er slet ikke tilfreds med kvaliteten af den. Slet ikke nu, hvor producenten er begyndt at lave numre med indholdet og kun fylder 2 varianter i hver kasse, selv om der er 4 på pakken. Den ene er selvfølgelig den variant, kattene mindst kan lide og levner mest af.

Jeg har muligvis spurgt om dette før, men er der nogen, der har nogle gode forslag til patéer/mousser? Bidder i sauce og gelé duer ikke. De har tidligere fået Sheba-mousse, og det kan de sådan set godt lide. Det er bare virkelig dyrt. Så er der andre patéer, vi kan prøve? Jeg har lige fået en pakke My Star for mine point. Den er et stort hit hos Asani, men også virkelig dyr. Det skal helst ikke koste en bondegård.

hvad med topic’s rød og grøn…grøn sælges ikke i DK, men den røde gør vel endnu

vi fodre hovedsagelig med enten sheba el gourmet gold og det kattene bedst kan lide er gourmet gold og så i mousse versionerne, vi syntes absolut ikke det er dyrt, vi giver for det meste imellem 2-2½ kr pr dåse og når det er dyrest giver vi lige lidt over 3 kr pr dåse og det er ca samme pris for sheba.
vi køber det så enten i tyskland el hos zooplus.de

vores vil ikke spise topics, vi har prøvet et par gange og ihvertfald den røde kan vi stort set ikke finde længere

1 Synes om

Jeg tror det er mindre portioner Ingrid er ude efter, altså, det i bakker … er det rigtigt?
Jeg har tidligere købt Catessy til mine katte og de kunne godt li’ det, men kvaliteten er nogenlunde den samme som Topic i bakker og jeg blev enig med mig selv om, at der ikke var nogen grund til at smide de ekstra penge efter Catessy.
Så nu får de næste udelukkende Topic paté, d.v.s. rød, brun, grøn, orange, blå (fisk) og gul … den gule er mousse i bunden og bidder på toppen, men jeg moser det hele sammen til en paté :wink:
Når Maxi Zoo har et godt tilbud, køber jeg lidt dyrt vådfoder på 400 g. dåser, men selv om jeg har 4 katte, har de mistet interessen, inden dåsen er tømt :roll_eyes:

1 Synes om

Nej, det gør den ikke. De stoppede med den røde for nogle år siden, desværre

1 Synes om

den fås også syd for grænsen …det må være læææænge siden jeg har købt i DK

Nogle af mine (dem som er glade for pate/mousse) synes godt om disse:

Miamor pastete - de fåes i blandet pk 24 stk, 6 forsk varianter

Gourmet Gold feine Pastete - kommer lidt ned i pris hvis man køber større pakninger

Animonda von Feinstein (i en periode var det det eneste min birmakilling ville spise)

Men det er desværre en dyrere kg pris, når man er nede i de små dåser/portionsbakker.
Jeg kan dog også tydeligt se, at mine foretrækker at maden er rimeligt frisk. Jeg har et par stykker som er ligeglade med at maden har været i køleskab og en som stort set kun vil have Topic, og er totalt ligeglad med om det kommer friskåbnet eller fra køleskab. Men hos de fleste af resten af flokken, der foretrækker de altså klart maden når den kommer fra en nyåbnet dåse/pakke i stuetemperatur, og hos småtspisende nyrekat, der er mad fra køleskab et totalt no-go. Så prisen bliver i nogen grad udlignet af, at der er mindre spild.

Jeg er ikke vild med at der er sukker i Gourmet Gold (som er det eneste en af mine MCO piger rigtigt vil spise af vådt), eller i Royal Canin folieposer (som er eneste vådfoder variant min huskat vil spise). Men jeg vil hellere at de spiser noget vådt end slet intet. Og så går jeg på kompromis med, at der er lidt sukker i.

2 Synes om

Mine er ikke så vilde med køleskabsmad, men jeg koger lidt vand og hælder over. Så bliver det lunet og samtidig får de lidt ekstra vand.

Det er ikke altid det virker men som oftest.

Mon kold mad ikke dufter så godt som lunt mad eller?

Du har ret - det skulle jeg også have skrevet. De gider nemlig heller ikke rigtig spise køleskabsmad.

Ja, det med spildet er jo netop også en faktor, og det er der for meget af med Catessy. Der er så meget skrammel i, de ikke gider spise - og som også får mig til at overveje, om jeg behandler dem ordentligt, når jeg fodrer med det :ups:

Jeg synes bare, der er så få patéer/mousser på markedet. Hvor svært kan det lige være at blende maden, så man ikke kan se alt det skrammel, der er i, ikke? :slight_smile:

Det er måske nok individuelt, hvad man betragter som dyrt. Sheba koster ca. 2,5 Euro mere pr. kg end Catessy på Zooplus.de, og jeg er ikke helt sikker på, at kvaliteten af Sheba modsvarer prisforskellen - selv om Catessy godt nok er ringe.

Men det er ikke utænkeligt, at det ender med at blive Sheba igen. En af grundene til, at jeg holdt op med at købe det, var faktisk, at Zooplus i lang tid kun havde en af mousse-varianterne. Lige nu kan jeg se, de har 2, men der er jo flere endnu.

Jeg har ind imellem købt Topic-bakker til dem, og det spiser de også - i et par dage. Så er det ikke så interessant mere. Når jeg er blevet ved med at købe Catessy i så lang tid, selv om jeg egentlig synes, kvaliteten er for dårlig, hænger det naturligvis også sammen med, at de faktisk spiser det, selv efter meget lang tid.

Miamor er måske også en mulighed. Det må jeg lige se på. Animonda von Feinsten har jeg prøvet med. Den var vist ikke et hit. Men det kan godt være, jeg skal prøve den igen.

Kold mad afgiver markant mindre duftstoffer til luften, end mad ved stuetemperatur eller varmere. For nogle typer duftstoffer gør temperaturen nok en meget stor forskel, mens forskellen er mindre for andre, så ikke alene dufter kold mad meget svagere, dens duft er også ændret.

Katte har nok nemmest ved at næsevurdere mad ved 20-40 grader, da det jo er den naturlige temperatur for nyfangne byttedyr.

De har formodentlig en væsentlig tættere forbindelse mellem hvad de synes lugter helt fantastisk og hvad de fysiologisk aktuelt har behov for end vi mennesker har, på grund af deres Jacobsens organ, men det betyder desværre nok også at ‘hormonelle ubalancer’ slår meget kraftigt igennem på kattens madlyst og preferencer.

2 Synes om

De små dåser Miamor var i flere år det absolut ENESTE vådfoder, jeg kunne få Galliano til at spise. En stor fordel i forhold til ham er, at det er nemt at slemme op med vand, så det var med til at holde hans blærebetændelse væk :slight_smile: Der er mange forskellige varianter at vælge mellem.

1 Synes om

Og det vil jo være rigtig fint i forhold til Chili og hendes tilbagevendende blærebetændelse. Det er også derfor, jeg foretrækker mousse. Begge mine katte kan faktisk godt lide, når maden er opslemmet og nærmest kan drikkes i stedet :hoho:

1 Synes om

Jeg var i maxi zoo forleden og fandt noget nyt foder, det er bakker med en meget lækker soft mousse. Som most lidt ud og blandet med vand er det nye sort herhjemme. Kattene er vilde med det, de spiser alle varianteerne med stor fornøjelse.
https://www.maxizoo.dk/premiere-11972.html
Jeg bruger 2-3 bakker til min 6 katte.

3 Synes om

Interessant, Lone - og det ser ikke engang så dyrt ud.

Jeg har så fundet ud af - eller genopdaget - hvad ulempen ved mousse er: Asani elsker det! Og derfor foræder han sig, og derfor kaster han op, og jeg endnu ikke fået lært ham at tørre op efter sig selv

2 Synes om

Jeg tog din anbefaling @DK_SismoCats men det eneste der er sort her i huset efter servering, er blikkene jeg fik :s:

De har prøvet begge slags oksekød en rød dåse og en lidt lysere rød. Købte alle 4 varianter - håber de andre smage er et større hit :grinning:

1 Synes om

@HolmeInc
Sorry :ked: min er som skrevet vilde med alle varianter.

Bedre held med de næste varianter :smile:

1 Synes om

Det Lone linkede til, er mousse i alu-bakker … ikke paté i 400 g. dåser.
Det i dåserne er ret grovt i konsistensen, men uden at have prøvet det i alu-bakker, vil jeg tro, konsistensen er helt anden.

1 Synes om

Det er mousse i små alubakker som jeg købte. Det er helt smat som fin hakket leverpostej.

@DK_SismoCats var det ikke de små alubakker som du købte og som dine elsker - eller misforstod jeg linket?

@HolmeInc
Det er lige præcis de små alu bakke mine er vilde med.

Alle farver / varianter bliver “drukket” med velbehag.

Og ja det ligner meget finthakket leverpostej / mousse.

1 Synes om