PAYPAL payment

Da jeg nu i en anden anledning har fået lavet mig en PAYPAL konto, ja så prøvede jeg nu at købe varer med den via en engelsk hjemmeside.

Det gav mig så lidt af en æv-oplevelse :thumbdown:

Jeg godkendte betalingen og undrede med da lidt over beløbet, da kursen på GBP blev angivet som lidt over 10 kr. pr pund.
Bagefter gik jeg ind og chekkede den reelle kurs på Nationalbankens hjemmeside. her var kursen 9,51 og i min bank var den gængse salgskurs 9,71 altså ret langt fra den kurs som Paypal benytter.

Har I andre, som benytter PAYPAL også oplevet denne store kursforskel :? jeg må da indrømme, at jeg synes det er vildt groft, især når der er hjemmesider, som kun tager betaling på denne måde. Jeg købte heldigvis ikke for så stort et beløb 30,00 GBP men føler mig da alligevel snydt.

Jeg vil i hvertfald advare andre imod at benytte PAYPAL til større beløb, da dette kan blive en meget dyr fornøjelse.

Samtidig hæves beløbet med det samme, hvorimod betalinger med f.eks. VISA først må trækkes når varen afsendes. Da jeg her har bestilt en vare, som er i restordre, og ikke ønsker del leveringer grundet portoen, skal jeg nu vente op til 30 dage på en forsendelse, hvor prisen allerede er trukket på min konto.

Så den del af mig, som har 24 års erfaring i finanssektoren er ved at få et føl på tværs :uha: Det var dejligt nemt at handle, når nu kontoen var oprettet, måske alt for nemt, for det hele går så stærkt att man først bagefter finder ud af, hvordan man er blevet snydt så vandet driver. Hold op, hvor må PAYPAL tjene styrtende med denne betalingsmetode :bangbang::argh::lynogtorden::GRR::grrrr:Jeg kan kun advare kraftigt imod denne tjeneste.

Paypal har en lidt højere kurs end den gældende bankkurs. Det er der nu ikke noget underligt i som sådan. De har også udgifter forbundet med at skulle veksle.

Jeg har så min Paypal konto i US $, (man kan vælge Primary Currency, og den behøver ikke at være i kroner) dels fordi jeg indimellem tjener lidt håndører fra en amerikansk side, og dels fordi det meste af det jeg køber på eBay alligevel står i Dollars.

Så der er det i det mindste kun når jeg kaster en pose penge ind på min konto at jeg mærker det. Og så ved jeg at hvis noget koster $10, så betaler jeg $10 :slight_smile:

Det er korrent at pengene bli’r trukket med det samme. Det er jo ikke et kreditkort, og hvad nu hvis du havde købt for mere end du havde, inden varene blev afsendt? Så kunne sælgeren kigge i vejviseren efter penge for den vare han havde afsendt.

Desuden har jeg ALDRIG oplevet problem er med at få penge refunderet hvis en vare ikke er nået frem. Som regel er bare det at man pipper om at man vil “anmelde” dem til Paypal (altså sælgeren) nok til at de omgående betaler pengene tilbage :slight_smile:

Paypal har som Trekkie skriver en højere kurs, men paypal er også en tjeneste hvor du betaler dem for at veksle gebyret for deres kunder dvs. dem de overfører beløbet til er aftalen at de skal holdes gebyrfrie.

Og ja pengene betales med det samme, det er det som er servicedelen ved paypal…betaling pr mail omgående. Forstået på den måde at deres kunde får en mail lige så snart betalingen af godkendt af den handlende dvs. de modtager en “underskrift” fra dig om at du ønsker handlen gennemført :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;920078]Paypal har en lidt højere kurs end den gældende bankkurs. Det er der nu ikke noget underligt i som sådan. De har også udgifter forbundet med at skulle veksle.

Jeg synes så ikke det kun er en lidt højere kurs. Middelkursen er 9,50 min bank lægger et tillæg på 0,20 ved rejsevaluta. VISA’s omvekslingskurs ligger endnu tættere på middelkursen. Så et tillæg på 0,50 pr. pund er MEGET høj. Tro mig det er en ren pengemaskine udfra mit kendskab til, hvordan finansverden fungerer. Så høje er Paypals omkostninger altså heller ikke.

Jeg har så min Paypal konto i US $, (man kan vælge Primary Currency, og den behøver ikke at være i kroner) dels fordi jeg indimellem tjener lidt håndører fra en amerikansk side, og dels fordi det meste af det jeg køber på eBay alligevel står i Dollars.

Så der er det i det mindste kun når jeg kaster en pose penge ind på min konto at jeg mærker det. Og så ved jeg at hvis noget koster $10, så betaler jeg $10 :slight_smile:

Jeg sætter ikke penge ind på min konto. Den er tom, med et kreditkort tilknyttet. Når jeg så (det er kun sket 2 gange) skal betale noget kører den med det samme beløbet over mit VISA/Dankort, som jo egentligt ikke er et kreditkort men et betalingskort, da beløbet med det samme trækkes på min konto. PAYPAL har jo leveret deres service. At det næste led i kæden, så først leverer 30 dage senere give jo Paypal en rigtig god likviditet på min og andre brugeres regning.

Det er korrent at pengene bli’r trukket med det samme. Det er jo ikke et kreditkort, og hvad nu hvis du havde købt for mere end du havde, inden varene blev afsendt? Så kunne sælgeren kigge i vejviseren efter penge for den vare han havde afsendt.

[COLOR=lime][COLOR=purple]Øhh - betaler jeg med VISA eller lign. under værdien af 3.000,00 kr. får sælger da altid sine penge uanset, og jeg har dem på kontoen eller ej. Det er da ikke nogen risiko for sælger. Jeg køber ikke fra e-bay og taler ikke om private småsælgere, men autoriserede hjemmesider fra firmaer. Der jeg købte fra tog da også kreditkort, dog kun dem, som var udstedt i UK, derfor var jeg tvunget til at benytte Paypal.[/COLOR][/COLOR]

Desuden har jeg ALDRIG oplevet problem er med at få penge refunderet hvis en vare ikke er nået frem. Som regel er bare det at man pipper om at man vil “anmelde” dem til Paypal (altså sælgeren) nok til at de omgående betaler pengene tilbage :)[/QUOTE]

Det er slet ikke et spørgsmål om at få penge tilbage men en forargelse over en meget dyr betalingsmetode. Hvis dette skal betegnes som fremtidens betalingsmiddel, ja så synes jeg personligt det er meget skræmmende og meget fordyrerne for forbrugerne.

Kan man kun købe via PAYPAL på E-bay :?

[QUOTE=Wijelo;920093]
[COLOR=purple]Kan man kun købe via PAYPAL på E-bay :?[/QUOTE]

Paypal er standard betalingsmåde på E-Bay :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;920084]Paypal har som Trekkie skriver en højere kurs, men paypal er også en tjeneste hvor du betaler dem for at veksle gebyret for deres kunder dvs. dem de overfører beløbet til er aftalen at de skal holdes gebyrfrie.

DVS. at det altid er forbrugeren der skal betale alle omkostninger, og sælger slet ikke skal betale for at benytte denne tjeneste. Ja så bliver de da endnu mere suspekt i mine øjne. Sælger får en stor fordel ved hurtig og sikker betaling af hans varer. Skal han virkelig ikke betale bare lidt for denne fordel. Så er det da lige før man skal tilbage til at sende checks.:S Jeg betaler lidt for at få den udstedt og sælger betaler for at få den indløst, hvis den er fra et andet land. Lige for lige. (Lige bortset fra at man ikke er sikker på at få sin vare…Dumt eksempel Lone.)
Er det et problem for sælger må han lægge det oveni prisen, og så må man som forbruger vælge om man vil betale det. Det er mere gennemskueligt fremfor disse skjulte omkostninger, som de færreste egentlig tænker over.

Og ja pengene betales med det samme, det er det som er servicedelen ved paypal…betaling pr mail omgående. Forstået på den måde at deres kunde får en mail lige så snart betalingen af godkendt af den handlende dvs. de modtager en “underskrift” fra dig om at du ønsker handlen gennemført :)[/QUOTE]

Jeg må indrømme at jeg får røde knopper af skjulte omkostninger og gebyrer. Alle skal let kunne gennemskue en pris og dermed hurtigt afgøre om ydelsen/varen er det værd.

:surrender1: Jeg forstår altså ikke jeres lovprisning og begejstring for PAYPAL. Havde det været den lokale bank eller posthus, der havde drevet forretning sådan her, ville Ekstrabladet have set rødt. Hvor ligge forskellen :?

Er standard det samme, som at det er den eneste betalingsmåde ?

Det er jeg lige ved at tro. hvis du betaler med creditcard på ebay går det vist også via paypal. Der var engang hvor man skulle vælge hvis man kun ville se sælgere der tog paypal… mrn jeg tror det er noget man “skal” kunne i dag.

Jeg er nu heller ikke begejstret for PayPal - ikke at jeg har brugt det, - jeg syntes nemlig at det lød så besværligt og afskrækkende, at jeg slet ikke har haft lyst til at forsøge. Min mand har dog en konto - men jeg er ikke sikker på, om han er opmærksom på det med kursen. Jeg ved, at han også har haft problemer med kontoen på et tidspunkt (muligvis noget med at få penge retur?), men jeg husker ikke detaljerne.

Selv foretrækker jeg til hver en tid mit Visa/Dankort. :ok:

[QUOTE=Wijelo;920093]Det er slet ikke et spørgsmål om at få penge tilbage men en forargelse over en meget dyr betalingsmetode. Hvis dette skal betegnes som fremtidens betalingsmiddel, ja så synes jeg personligt det er meget skræmmende og meget fordyrerne for forbrugerne.

Kan man kun købe via PAYPAL på E-bay :?[/QUOTE]

Nu er det ikke så nemt at citere når du skriver inde i mit indlæg… men … jeg kan LOVE dig for at de forretninger her i landet som er så venlige at tage imod udenlandsk valuta (som jeg f. eks. gør i toget, vi tager Euro og svenske/norske kroner) også er til en GANSKE anden kurs end de kunne ha’ vekslet til i en bank. Jeg forstår ikke forargelsen. De veksler for dig. De SKILTER med deres kurser. Hvis du vil kan du sagtens se den endelige pris inden du betaler. Ekstrabladet ville ikke engang gide at overveje det her som en sag…

Jeg synes ikke dit eksempel kan bruges helt som sammeligning. DSB, tøjbutikker, mm. har ikke valuta og penge håndtering som deres primære erhverv, og derfor er det helt naturligt, at de benytter nogen noget højere tillæg/fradrag end virksomheder, som driver deres hovedindtjening indenfor finans og betaling.

VISA og Master Card kan godt foretage vekslinger til fornuftige kurser ofte bedre end banken kan, så hvorfor skulle jeg ikke kunne forvente det samme af en virksomhed som PAYPAL. Det er det der min pointe. De yder en service som ligner disse betalingskort, og alligevel er de så meget dyrere.

Er du utilfreds med Paypals måde at drive forretning på så bør du undlade at benytte dem. Kontakt sælger og arrangere at du betaler via bankoverførdsel, men vær opmærksom på at det også koster.

Paypal giver dig også garanti for payback såfremt at det produkt du køber ikke er i overensstemmelse med det som sælger beskriver. Den sikkerhed får du ikke såfremt du benytter dig af en bankoverførsel. Måske siger loven at det er sådanne, men at bevise det bliver noget sværre end når du bruger paypal.

Vi har en enkelt gang købt noget hvor vi brugte credit card istedet for paypal, det var ikke på ebay men i en anden internet forretning. Hvorfor min mand valgte at betale via credit card og ikke paypal står stadig uvis for mig men sådanne var det altså. Nå men vi købte en lampe som aldrig ankom, fik dog et brev om at forretningen var gået konkurs, henvendte os til vores bank som selvfølgelig mente at creditcard firmaet skulle dække fordi der er forsikring på. Efter flere år er det stadig ikke afsluttet, vi mangler stadig vores 500 Euro. Banken vil ikke betale og det vil Creditcard firmaet heller ikke da de mener der er procedure fejl fra bankens side. Havde vi betalt med paypal så havde pengene stået på vores konto og ikke i et falleret bo. Jeg betaler gerne lidt extra i kurs for at have mere sikkerhed for mine penge.

[QUOTE=birtheras;920114]Er du utilfreds med Paypals måde at drive forretning på så bør du undlade at benytte dem. Kontakt sælger og arrangere at du betaler via bankoverførdsel, men vær opmærksom på at det også koster.

Paypal giver dig også garanti for payback såfremt at det produkt du køber ikke er i overensstemmelse med det som sælger beskriver. Den sikkerhed får du ikke såfremt du benytter dig af en bankoverførsel. Måske siger loven at det er sådanne, men at bevise det bliver noget sværre end når du bruger paypal.

Vi har en enkelt gang købt noget hvor vi brugte credit card istedet for paypal, det var ikke på ebay men i en anden internet forretning. Hvorfor min mand valgte at betale via credit card og ikke paypal står stadig uvis for mig men sådanne var det altså. Nå men vi købte en lampe som aldrig ankom, fik dog et brev om at forretningen var gået konkurs, henvendte os til vores bank som selvfølgelig mente at creditcard firmaet skulle dække fordi der er forsikring på. Efter flere år er det stadig ikke afsluttet, vi mangler stadig vores 500 Euro. Banken vil ikke betale og det vil Creditcard firmaet heller ikke da de mener der er procedure fejl fra bankens side. Havde vi betalt med paypal så havde pengene stået på vores konto og ikke i et falleret bo. Jeg betaler gerne lidt extra i kurs for at have mere sikkerhed for mine penge.[/QUOTE]

:enig:

:surrender1::surrender1::surrender1: OK ok ok jeg kan da forstå at jeg er helt og holdet i mindretal her.

Ingen grund til at blive agrssive, Og jeg vil fremover kun benytte PAYPAL til betalinger til TICA :surrender1::surrender1::surrender1: De firmaer som kun benytter PAYPAL vil ikke få mig som kunde. Ganske enkelt. Jeg vil absolut heller ikke betale med bankoverførsel…Så hellere leve uden den vare eller finde den et andet sted.

Lige til sidst…

PAYPAL er et stort firma, med meget få omkostninger.
De har en flot hjemmeside på flere forskellige sprog. Derudover har de sandsynligvis i deres bankforbindelse et antal valutakonti i de valutaer, som de håndterer betalinger i (Jeg kan feks, ikke betale i Sydafrikanske Rand) De håndterer kun 23 forskellige valutaer.

Over disse konti kører de ind og ud betalinger, og kun i enkelte tilfælde vil det blive nødvendigt med direkte omvekslinger. Da der gennem det store cashflow altid vil være betalinger begge veje i de pågældende valutaer.

Så fordi de efterhånden har den størrelse som de har, så er deres omkostninger også blevet meget mindre end da de startede.

Når de endelig skal veksle valuta er det sandsynligvis så store samlede beløb, at de kan sende denne veksling i en form for licitation til forskellige banker for at få den bedste kurs.

Prøv at tage de lyserøde briller af bare et øjeblik og forsøg at forhold Jer bare lidt kritisk overfor dette foretagende :slight_smile: det er alt jeg beder om.

Og nu vil jeg så ellers dappe ud af denne diskussion og ind i seng med min gravide hunkat, som meget gerne snart må tage sig sammen :stuck_out_tongue:

øh det eneste aggressive jeg har set er egentlig det at du vil ADVARE alle imod at bruge PayPal. Og det synes jeg personligt er skudt langt over målet for en service der faktisk fungerer rigtig godt.

Jeg kunnef orstå hvis de ikke havde deres vekslekurser til at stå nogen steder, men det har de jo, så ligefrem skjulte omkostninger synes jeg altså ikke man kan kalde det.

Desuden er det et firma, ikke en velgørende forening. De skal selvfølgelig tjene penge lissom alle andre.

I øvrigt:

Er der nogen af Jer der ved, hvorfor PAYPAL ikke skal have min sikkerhedskode før en betaling, som jo altså går over mit VISA/Dankort.

Når jeg handler med f.eks. ZOO-plus har din mine grundlæggende kreditkort oplysninger, med gemmer ikke oplysninger om mit sikkerheds nr. (Det på 3 cifre bag på kortet) Dem skal jeg hver gang jeg handler lige taste ind.

På den måde kan evt. hakkere jo heller ikke for mine komplette kortoplysninger. Den sikkerhed mangler jeg hos Paypal. Bliver min konto der hakket, jeg så er der fri bane til vildt forbrug på mit VISAkort.

Det må da selv de mest begejstrede vel indrømmer er lidt utrygt ?

Undskyld hvis det var mig der startede med at være aggressiv, men jeg føler mig godt nok også gennemheglet for min mening og flere af mine argumenter savner jeg lidt en respons på.

Mine briller er ikke lyserøde men blomstrede :slight_smile:

Min eneste reaktion på at du ikke bryder dig om paypal er at så skal du ikke benytte dem. Det er en konklution og ikke andet.

Med hensyn til at du ikke skal give dit hemmelige nummer når du handler på paypal er fordi du allerede har registeret det. Mere er der ikke i det. På min paypal konto har jeg registeret flere kort, mit favorit kort og andre kort. Jeg kan til enhver tid vælge at betale på anden måde end via favorit kort, faktisk betaler jeg via min bankkonto da den er sikkerhedsgodkendt hos paypal så jeg slipper for diverse gebyre på mine creditcards. I nogle tilfælde vælger jeg at betale på anden måde - grunden er at vi ejer flere firmaer og nogle gange er det dem der skal betale og så skal det ikke gå igennem min bankkonto. Jeg kunne selvfølgelig også vælge at købe hos Amazone eller JPG eller andre lignende firmaer når jeg køber forretningsmæssigt, men oftest finder jeg varen billigst på Ebay og benytter så paypal. Måske mister jeg lidt på kursen, men jeg vinder i sidste ende på prisen

[QUOTE=Wijelo;920113]
VISA og Master Card kan godt foretage vekslinger til fornuftige kurser ofte bedre end banken kan, så hvorfor skulle jeg ikke kunne forvente det samme af en virksomhed som PAYPAL. Det er det der min pointe. De yder en service som ligner disse betalingskort, og alligevel er de så meget dyrere.[/QUOTE]

Men tager VISA og MasterCard ikke et årligt gebyr for deres “gratis” ydelser? Jeg mener da, at jeg giver omkring 150 kr om året for overhovedet at have et VISA-kort, hvorimod min PayPal ikke koster noget i oprettelse og løbende gebyrer, til gengæld betaler jeg en lidt højere kurs. Og jeg har endnu aldrig brugt min PayPal så meget på et år, at kursdifferencen alene løb op 150 kr, så i dét perspektiv er afregningsmetoden sådan set en god forretning for mig. :wink:

enig… det er også derfor jeg hellere vil bruge payoal - fordi hvis man regner på det så er det overall set en bedre forretning… og når jeg vil have noget så vil jeg have det NU - ikke lede efter det et andet sted for at spare 50 kr - så betaler jeg gerne et par øres højere kurs når det ikke er mere :slight_smile:

• sikkerheden for at få pengene retur naturligvis :slight_smile:

Mit Visa/dankort er gratis. Dvs. det koster 150 kr. hver gang det skal fornyes. Hvilket vil sige hver 5. år.

Kun 30,00 kr. om året synes jeg ikke er meget- Jeg har allerede med en enkelt betaling via Paypal betalt mindst 9 kr. i gebyr/overkurs og dette på et ganske lille beløb.

Jeg er stadig meget utryg ved at der har mine sikkershedsciffre liggende, og vil hun slette min konto. Så må jeg bare oprette en ny næste gang, jeg skal betale til TICA, hvilket ført er når og hvis min kat tager en titel. Og her kan jeg jo vente med at registrere, indtil katten har taget flere, så skal jeg kun oprette kontoen få gange igen.

Mit bank-dame-indre synes i hvertfald ikke om tanken. Når du handler hos andre med kort, er de forpligtiget til ikke at gemme oplysninger fra gang til gang, netop af sikkerhedsårsager ved evt. hacker-angreb. Derfor skal du taste cifrene ind, hver gang du handler.
Gennem mit arbejde i banken har jeg flere gange også hjulpet folk med at få deres penge retur ved kortmisbrug, manglende leveringer, fejl ved varer mm… Så det kan altså også sagtens lade sig gøre med VISA mm.

Nu vil jeg så prøve at kontakte PYAPAL og få slettet min konto samt få bekræftelse på at mine sikkerheds oplysninger også slettes fra deres registre.

Er meget spændt på, hvordan de tage det ???