Pelle går og nyser… Han har gjort det i to dage… Han virker ikke som om han er syg… Ingen feber, hans øjne ser fine ud. Han nyser bare et par gange i døgnet (måske 4-5 gange i dag)…
Skal han til dyrlæge, eller er jeg pylret?
Da vi fik ham, fik vi nogle piller med, i tilfælde af han skulle få influenza… Men de mente ikke vi ville få brug for dem, men vi kunne bare ringe derud, så ville de fortælle hvordan vi skulle give dem. Men ringer ikke derud kl. næsten 1 om natten fordi min kat nyser
Jeg tror ikke der er så mange som har svaret her forid der garanteret er en del tråde med samme emne.
Jeg ville tro han har fået en eller anden form for virus og det er som regel noget kattene selv skal bekæmpe, så du må krydse fingre for at han har et godt imunsystem som kan bekæmpe det.
Du skal også sørge for at han får nok vand og mad og ikke bliver mere syg af det.
Katte der er dækket godt ind af deres vacciner er også bedre stillet i sådanne situationer. Så hvis han ikke allerede er blevet vaccineret, så synes jeg du skal tale med din dyrlæge om at få det gjort, og hvordan han vil reagere på det når han nu er syg.
[quote=Abaddon;309253]Kan katte blive forkølet?? :?:S
Pelle går og nyser… Han har gjort det i to dage… Han virker ikke som om han er syg… Ingen feber, hans øjne ser fine ud. Han nyser bare et par gange i døgnet (måske 4-5 gange i dag)…
Skal han til dyrlæge, eller er jeg pylret?
Da vi fik ham, fik vi nogle piller med, i tilfælde af han skulle få influenza… Men de mente ikke vi ville få brug for dem, men vi kunne bare ringe derud, så ville de fortælle hvordan vi skulle give dem. Men ringer ikke derud kl. næsten 1 om natten fordi min kat nyser [/quote]
Nej, katte bliver ikke “forkølede” på samme vis som os andre.
Hvor længe har du haft ham?
Hvilke piller har du fået med og hvorfor mente de han evt kunne få influenza?
De fleste kattesygdomme er virusbetingede, så piller hjælper ikke noget.
Men hvis han ellers har det godt, ville jeg se tiden an
Nu behøver en kat/killing slet ikke være syg fordi den nyser …Nogle katte har bare sarte næser, og nyser hvis der kommer lidt støv i næsen …Jeg taler af erfaring, for jeg kan sagtens høre hvis jeg har sprunget over støvsugning under sengen i en uges tid.
Hvis lille Pelle ellers virker rask og glad, og hvis han spiser og går på bakken som normal, så tror jeg ikke du behøver at være nervøs. Men klart du lige skal være obs på, om hans øjne begynder at løbe eller hvis hans appetit og legelyst forsvinder …Han kan godt ha’ noget smitte, som evt. er brudt ud nu hvor han lige er blevet flyttet og har været lidt stresset over det.
Han er vacineret - han skal dog først have nummer 2 til februar…
De gav pillerne med fra internatet, selvom de ikke havde nogle syge katte, fordi det var perioden for det.
Han kommer meget på vores loft, hvor der er en del støv - da jeg aldrig gør rent mellem papkasserne Han spinder, er frisk, leger og drikker en masse… Og spiser så meget så vi må rationere maden, fordi han ikke kan tåle der er noget i skålen! :o
Jeg ringer dog alligevel til internatet i morgen… Skal være væk 2 dage i julen, hvor der dog er en kattesitter der kiggr til dem nogle gange om dagen, men vil bare gerne være sikker på han er rask før jeg tager afsted!
Der er intet navn på dem… det er bare ti piller… I sådan nogle hvide, blister ting. Han sagde det var mod influenza, men de havde det ikke på internatet, men da de fik nye katte hele tiden, og det godt kunne tage lang tid før der kom symptomer, fik vi pillerne for en sikkerheds skyld. Også skulle vi bare ringe hvis han viste tegn på at blive syg!!
Vi fik atvide af dem derude at vi skulle vente med at give nr. 2, til der var gået 3 måneder efter d. 1 vaccination.
[quote=Abaddon;309690]Der er intet navn på dem… det er bare ti piller… I sådan nogle hvide, blister ting. Han sagde det var mod influenza, men de havde det ikke på internatet, men da de fik nye katte hele tiden, og det godt kunne tage lang tid før der kom symptomer, fik vi pillerne for en sikkerheds skyld. Også skulle vi bare ringe hvis han viste tegn på at blive syg!!
Vi fik atvide af dem derude at vi skulle vente med at give nr. 2, til der var gået 3 måneder efter d. 1 vaccination.[/quote]
Undskyld, men det lyder ikke som en dyrlæge jeg ville have den store tillid til -surrender
Fra netdyredoktor:
Killinger vaccineres altid med 2 vacciner med 3-4 ugers mellemrum. Det kaldes en basisvaccination.
Og så udleveres der medicin til en rask kat, sådan “bare lige i tilfælde af”. Ved hvilke symptomer skulle du så påbegynde tabletterne?
Står der ikke noget bag på blisterpakningen? Det mener jeg faktisk er lovpligtigt
Jeg tjekker dem lige igen i morgen, men nej tror ikke der står noget på dem…
Det er ikke en dyrlæge, det er internatet… Det troede jeg da de havde står på??? Han sagde til os at der mindst skulle gå 4 uger, men det bedste var hvis der gik 3 måneder…
Men faktisk, så er den dyrlægeklinik der er tilknyttet internatet den dyrlæge som tilså Emil, og “overså” hans urinsten… Det er dog ikke den samme dyrlæge…
[quote=Abaddon;309711]Jeg tjekker dem lige igen i morgen, men nej tror ikke der står noget på dem…
Det er ikke en dyrlæge, det er internatet… Det troede jeg da de havde står på??? Han sagde til os at der mindst skulle gå 4 uger, men det bedste var hvis der gik 3 måneder…
Men faktisk, så er den dyrlægeklinik der er tilknyttet internatet den dyrlæge som tilså Emil, og “overså” hans urinsten… Det er dog ikke den samme dyrlæge…[/quote]
Et internat, der udleverer medicin? Det tror jeg sgu ikke er lovligt. Mig bekendt er det kun dyrlæger, der må udlevere medicin.
Jeg har aldrig hørt om, at det var bedst der gik 3 mdr.
Det var tre måneder, han sagde nemlig at vi godt kunne vente til starten af februar.
Om det er lovligt han har givet os medicinen, ved jeg faktisk ikke… Men hvis medicinen er udskrevet af dyrlægen til katten i tilfælde af sygdom, så er det vel? Men jeg synes også det er underligt at give os piller med i tilfælde af at han skulle blive syg… Det er også spild af medicin jo - vi kunne jo have hentet den hvis han blev syg… Men igen, jeg stoler da på et dyreinternat :S Jeg mener, det er dyrenes beskyttelse, så jeg havde da regnet med det vi fik at vide var det rigtige?
Jeg ringer til vores dyrlæge i morgen, gider slet ikke tale med dem derude, hvis de ikke kan finde ud af at give os den korrekte information. Så må vi håbe hun har tid inden jul, eller mellem jul og nytår… Men mon ikke hun har!
[quote=Abaddon;309735]Det var tre måneder, han sagde nemlig at vi godt kunne vente til starten af februar.
Om det er lovligt han har givet os medicinen, ved jeg faktisk ikke… Men hvis medicinen er udskrevet af dyrlægen til katten i tilfælde af sygdom, så er det vel? Men jeg synes også det er underligt at give os piller med i tilfælde af at han skulle blive syg… Det er også spild af medicin jo - vi kunne jo have hentet den hvis han blev syg… Men igen, jeg stoler da på et dyreinternat :S Jeg mener, det er dyrenes beskyttelse, så jeg havde da regnet med det vi fik at vide var det rigtige?
Jeg ringer til vores dyrlæge i morgen, gider slet ikke tale med dem derude, hvis de ikke kan finde ud af at give os den korrekte information. Så må vi håbe hun har tid inden jul, eller mellem jul og nytår… Men mon ikke hun har!
Hvad koster det at få en kat vaccineret?[/quote]Selve vaccinen koster under en hund… det er konsultationen (og undersøgelsen) der koster. Jeg mener jeg giver ca. 550,-