Pels pleje

Hvor ofte skal en Perser redes vi reder flere gange om ugen men alligevel filtrer deres pels vi har snakket med dyrelægen der siger de har mangel på omega6 så det får de i deres mad men syntes stadig de filtrer ikke nær så meget men nok det er mest på maven.

der er flere råd jeg kan give :slight_smile: men de er rimelig generelle omkring pelspleje - jeg har desværre ikke perser så hvis der er noget særligt der på perserfolkene på banen :slight_smile: men generelt…

  1. når du børster - så brug aldrig en børste - børster er gode til show og til at puffe pelsen men i daglig brug - så brug kun en kam. Brug forsigtigt en med spidser så du kommer i bund. Kamme slider ikke på pelsen på samme måde som børster. Husk at fjerne underuld på dem - det er med til at hjælpe på knuderne
  2. giv dem en showvask - og brug en antistatisk texturizer spray… jeg er selv komplet faldet for anju beautes nye bi-phase… den er fantastisk på min Ramses - han for et pift på maven ind i mellem og i rumpen og så er han smuk og dufter pragtfuldt igen
  3. For 3 uger siden fik jeg det råd at prøve viacutan som er en fedtsyre blanding af særlig god kvalitet som er pakket i en hermetisk lukket flaske så fedtsyrerne ikke ødelægges som de gør med almindelige flasker… på bare 14 dage kan jeg se forskel på mine 2 drenge… det er helt vildt… den kan anbefales… dyrlæger har den til omkring 250 kr. Den er alle pengene værd og lidt til…

Idag havde vi en tid til Nelle hos dyrlægen da vi ikke kunne komme i bund med hendes pels den var mat og uden liv klaskede og filtrede lige meget hvad vi gjorde vi blev enig om at hun skulle i narkose for ikke at stresse hende hun fik under 1/3 da vi kom hjem blev vi ringet op af dyrlægen med den triste besked at hun var afgået ved døden han har prøvet at føle på hende for at se om han kunne mærke noget han kunne mærke den ene nyre ikke var som den skulle og han spurgte om han måtte åbne hende dette har jeg givet tilladelse til da jeg gerne vil vide hvorfor vi har mistet hende hun var ikke engang 1 år

Hm… mine filtrede pga for meget fedt i maden - så det er alt så ikke et alment råd:-)

Det var dog forskrækkeligt. Åh det gør mig ondt.

Stakkels jer efterladte. :S Med den mistanke gjorde du det rigtige ved at få hende obduceret.

Kære Nusica, det var dog forfærdeligt!
Jeg savner ord… at miste sin perser pga det! -uha
Kæmpe-krammer til dig.
Jeg har selv en kærlig perser, der kom til mig fuld af knuder, men det har vi fået has på.
Jeg håber, at du igen får en dejlig perser, og spørg så bare fra starten, der er mange herinde, som ved noget om det.
Lige nu har du vist mere brug for trøst end for råd. Kram igen.

Åhhh nej hvor forfærdeligt. -blåblå
God rejse lille mis -riprip

Åhh nej - hvor er jeg dog ked af det på jeres vegne…

-kramer-kramer-kramer-kramer-kramer-kramer

så fik vi svaret fra dr dyr det var en medfødt galde lever lidelse hun havde så det var vist meget godt hun kom herfra mens hun stadig havde det godt.

Fodret fejler ikke noget det er specielt fremstillet til persere.

Det kan man ikke vide - dyr er individer også inde for samme race.

Men fred med det - det gør mig ufattelig ondt at læse om din kat!

RIP

-kramer det gør mig virkelig ondt at høre -ked

En meget trist oplevelse I skulle igennem - men godt at det blev opdaget i tide, så hun ikke skulle igennem en længere sygdomsperiode, med alle mulige behandlinger og undersøgelser.

Håber I finder jer en ny lille prinsesse -love

Hvis pelsen fedter meget = filtrer, kan en løsning være at bade katten jævnligt.
Ellers rede den dagligt med en bredtandet stålkam.

Jeg sender dig trøstekram -kramer. Hvor er det trist, at du har måttet sige farvel til hende i så ung en alder.

[quote=Mig og Mille T;84105]Hvis pelsen fedter meget = filtrer, kan en løsning være at bade katten jævnligt.
Ellers rede den dagligt med en bredtandet stålkam.[/quote]

Hun blev i den sidste tid redt 2 gange dagligt pga hendes pels men lige meget hjalp det klaskede lige så snart vi var færdige.

måske der har været en sammenhæng mellem hendes sygdom og pelsens kvalitet her til sidst.