Pels

Hej Allesammen
Jeg er ny på Kattegale. Jeg meldte mig til da jeg håber at kunne sparre med nogen.
Jeg har 4 katte: Norsk skovkat, 2 alm huskatte og en sort rottekat.
Den ene alm huskat dukkede op af sig selv for 2 år siden meget mager og med flere områder af manglende pels. Jeg havde ham med til dyrlægen af flere omgange dengang og selvfølgelig derefter når der var tid til vaccination.

Han virker fortsat klein og har hvad der minder om allergi hvor han nyser og kan have en del snot i øjnene.
Om foråret får han på hver side af halen, hen over hofterne 2 områder hvor hårene knækker af og efterladder hvad der ligner skallede pletter.
Er der nogen der har forslag til hvad det kan være, evt set det hos andre katte?
Dyrlægen mener det er fordi han vasker sig for meget på det område.
Mvh Jansen

3 Synes om

Er den testet for ringorm?

Hej og velkommen til :hejsa:
Når det er tidsbestemt til at dukke op hvert forår, tænker jeg at det kan være en allergisk reaktion … men mod hvad?
Bruger du nogle kemikalier eller andet der kan irritere huden - ude/inde - om foråret?
Nu nævner du at han nyser og har udflod i øjnene … er det året rundt, eller begrænser det sig også til foråret?
Jeg ved ikke om katte, lige som mennesker, kan blive ramt af pollenallergi … :gruble:

4 Synes om

Tak for svar og velkomsthilsen!

Flåd fra øjnene og nysen er hele året, men det er ret slemt lige for tiden-især hans nysen.
Jeg har også overvejet pollenallergi, husstøvmider!?
Jeg bruger ikke nogen specielle kemikaler eller midler.
Han får hairball fodder fra royal canine og whiskas vådfodder. Han er både inde og ude.

Hvis det var ringorm ville pelsen så vokse ind over om om efteråret vinteren?

2 Synes om

Min første tanke er om han kan have Mycoplasma

Det med pelsen, tror jeg ikke er ringorm, men måske loppeallergieller en allergi der er årstidsbestemt

4 Synes om

Nej den er ikke testet for ringorm.

1 Synes om

Velkommen til :welcome:

Det tab af pels på de områder du nævner lyder som loppespytsallergi. Snak med dyrlægen om capstar til at fjerne levende lopper og forebyggende loppemiddel resten af året. Der skal kun ét loppebid til at udløse den reaktion.

De andre symptomer du nævner - få dyrlægen til at tage svaberprøver fra øjne, næse og svælg. Disse sendes til et laboratorie for test af øvre luftvejssygdomme - derefter planlægges en målrettet behandling.

4 Synes om

Behandler: IMG_3268.png…
Her er et helt billede af Heino.
Han er i øvrigt en glad kat der ikke virker påvirket af ovenstående. Han er enormt kælen, dog jagter han vores 2 hunkatte så de gider ham ikke.

3 Synes om

Sådan så han ud da han kom til os.

4 Synes om

Tak allesammen for inputs. Så har jeg noget at gå videre med ved dyrelægen!
Fortsat god weekend!

1 Synes om

Husk at katte er mestre i at skjule at de har det skidt :ked:
Rigtig mange af os har prøvet at stå med en dødssyg kat, som faktisk virkede glad og tilfreds :ked: Det er en af de sværeste ting ved at være katteejer.

Det at han jagter jeres to hunkatte kan nemt være et tegn på at han har det rigtig skidt.
Undskyld, hvis mit opslag gør dig ked af det

2 Synes om

Hej Jeanette
Tak for svar. Det gør mig ikke ked af det, jeg er glad for erfaringsdeling og gør mig bare mere motiveret for at gå i dybden med det.
Jeg har haft ham omkring dyrlægen flere gange og de gør ikke så meget. De har dog foreslået fødevareallergi, og foreslået en diæt med kylling og ris. Det er dog ikke muligt da jeg har 3 andre katte og alle er er både er inde og ude katte så der står altid tørkost til rådighed, både ude og inde.
Sidste gang jeg var til dyrelægen med ham var i januar da han havde en byld på ryggen. Der trak han sig og jeg kunne mærke han ændrede fuldstændig humør. Han knurrede af os og vi måtte ikke komme i nærheden af ham. Nu er han heldigvis helt sig selv igen.

3 Synes om

Hvis dyrlægen ikke vil gøre de basale ting, der foreslås her, har du efter min mening to muligheder: 1) skift dyrlæge til en der ved noget om katte, eller 2) KRÆV de tests vi foreslår.
Capstar og loppekur er ikke på recept, så det kan du selv gå i gang med.

5 Synes om

Nogle katte kan også have regulær allergi. Har set en kvart Alnok gøre underværker på dem :smil:

4 Synes om

Men det skal vel undersøges, så diagnosen kan stilles?

3 Synes om

Er der forskel på capstar og adtab?

Pas. Jeg kender kun capstar til katte.

1 Synes om

Katte kan have pollenallergi og andre former for allergi lige som mennesker. I hvert fald ifølge min dyrlæge.

Har du lagt mærke til, om katten vasker sig ekstra meget i de berørte områder? Katte kan godt tillægge sig en form for OCD-adfærd, hvor de hypersoignerer, dvs. vasker sig så meget og intenst, at de vasker pelsen af og nogle gange ligefrem laver sår i huden. Det er formodentlig det, dyrlægen henviser til. Men det kræver jo, at katten vasker sig overdrevet meget. Uden at jeg vil lægge hovedet på blokken, er det også min opfattelse, at det oftest er på maven, de hypersoignerer. Jeg kan tage fejl, og hvis jeg gør det, er der forhåbentlig nogen, der vil rette mig.

Om det kan være loppespytallergi, har jeg ingen holdning til. Det har jeg ikke selv haft katte, der har lidt af (jeg har haft en allergi- og OCD-kat). Men det ville givetvis også få katten til at vaske sig meget i området, fordi det klør. Capstar er som nævnt en pille, der slår levende lopper på katten ihjel. Det kan være første skridt, hvis det handler om loppespytallergi. Andet skridt er så en forebyggende loppekur. Der er flere muligheder. Jeg kender ikke adtab og vil ikke anbefale noget frem for andet. Det er bare for at ridse forskellen på Capstar og forebyggende behandling op.

7 Synes om