Jeg har en gammel Maine coone, han går ude og elsker ukrudt og tæt bevoksning.
Der finder han så små grønne burrer hvorom det kan fæstne sig de dejligste pelsfilter, når jeg så
forsøger mig med at klippe dem af, forvandler min søde kat sig til en tiger, han river mig eller stryger ud af kattelemmen,
jeg har aldring kunnet vænne ham til at blive børstet, det vil han bare ikke.
Det hænder at jeg får held med at få en klippet af, men på hoftebenene hvor de store sidder,
kan jeg ikke nå det inden han bliver mega sur.
Først velkommen til og håber du finder dig godt til rette her.
Mit råd vil være at :
Luk dig inde på badeværelset med ham, luk døren i og med masser af tid, tålmodighed og ikke mindst en masse godbidder, må du i gang med dem en for en.
Jeg har også Maine Coon så jeg ved godt hvor store og stærke de er, men de er også normalvis til at overbevise med mad som belønning.
Lige nu har han sikkert forbundet hår-filtrer med ondt fra dem og overmagt fra dig (holde, klippe, tvang) og dernæst flugt. Prøv at få det mønster lavet om til en hyggestund med masser af nus og guf og ja hår-udfiltring.
Jeg fik det råd at bruge en opsprætternål til at få filtrer ud med. Tag godt fat om det filtrede og skær igennem det. Pas på ikke at trække for meget, da det jo gør ondt på katten, men mere skære dem af ved at findele dem. Skær i hårernes vokseretning. Det er supernemt på min Coon.
Pøjpøj og hvis du bor i nærheden af Plantorama i Egå så kig forbi i morgen så kan jeg vise dig princippet.
Og så mangler du lige det vigtigste, et billede af bassen
Jeg vil også gerne anbefale en trimmer. Jeg har selv Maine Coons og også hellig birma. Individuelt har de meget forskellig pelskvalitet specielt nogle af MCO’erne har meget krøllet og uldagtig pels mens andre har en meget fin og silkeglat pels. Har har også nogle som jeg har ekstremt svært ved at ordne filter på med en børste/kam. Derimod har jeg fundet ud af at jeg kan få lov at tage dem med en lille trimmer, når de først, med lidt tålmodighed, har prøvet det nogle gange og fundet ud af at det ikke kræver at det bliver revet i pelsen, så synes jeg de finder sig meget pænt i det.
Jeg har rigtigt gode erfaringer med denne trimmer, som fåes til meget billige penge, og køret på batteri. Den er meget lydsvag, så kattene vænner sig hurtigt til lyden. Og den er rigtigt god størrelsesmæssigt også til at kunne komme til de lidt mindre fremkommelige steder.