Penicillin - Alkohol

Hvordan er det lige med det??

Jeg har været så “heldig”, at jeg skal starte på penicillin idag pga. bihulebetændelse :thumbdown:

Så jeg kan jo godt tælle frem, at min jul bliver på penicillin.

Har altid troet man ikke måtte blande alkohol og penicillin, men efter jeg har googlet lidt, ser det ud til at det er en myte??!! :uha:

Hvad siger I ??

Det er absolut en myte, når det drejer sig om “almindelig” penicillin. Hvis du får metronidazol af en eller anden årsag (nok ikke for bihulebetændelse, men måske en anden gang), så er det NUL alkohol og gerne indtil ca. 10 dage efter kuren er stoppet.

Det kommer helt an på, hvilken penicillin, der er tale om.
Metrodinazol (også kaldet flagyl, når det gives til kattene - den der efterlader en metalsmag i munden, der overdøver smagen i det meste mad) virker som antabus, mens man tager det og tre dage efter - så det anbefales ikke at drikke alkohol, mens man er på metrodinazol. Metronidazol "DAK"

Da jeg for efterhånden 3 måneder siden begyndte på min pencilin-mareridt, fik jeg besked på, at så længe kuren stod på, så hedder det 0 alkohol. Nu nyder jeg meget meget sjældent alkohol, under nogen former, dog vil jeg savne min gode glas rødvin til julemaden, så for at udfri det har jeg købt en flaske alkoholfri …Sikkert noget sprøjt ? :slight_smile:

Der findes god alkoholfri vin - men der er desværre langt imellem, så jeg håber, du er heldig :slight_smile:

Enkelte mennesker reagerer på en kombination af almindelig penicillin og alkohol, men som udgangspunkt har de to ting ingen indflydelse på hinanden overhovedet. Det er kun metronidazol (og eventuelle andre præparater i samme familie), der fungerer som antabus, og det er endda stadig forskelligt, hvordan man reagerer på det :slight_smile:

Alkoholfri vin er ikke nødvendigvis noget sprøjt :slight_smile: Det kommer vist an på hvordan alkoholen efterfølgende er fjernet fra vinen :slight_smile:
Jeg har drukket en del alkoholfri øl og vin (mens jeg har været gravid, jeg syns nemlig ikke at det skal gå ud over andre end mig selv hvad jeg drikker :wink: ) og der var absolut både hitter og missere imellem. Desværre er det nu så snart17 år siden jeg var i den situation sidst så jeg kan ikke længere huske mærker. Bare at jeg fik noget der smagte RIGTIG godt og autentisk. Og noget som så ikke gjorde L

I brugsen kan man købe en rødvin som er alkoholfri som hedder noget i retning af Ebony Vally, den er ganske udemærket syntes jeg.

Glæder mig, og håber du har ret, fordi det er nemlig sådan en flaske jeg har købt :slight_smile:

Enig det er nemlig den jeg drikker, jeg bruger den også til at lave gløgg, selv deres hvidvin er god.

Kig på den indlægsseddel, der ligger i pillepakningen. Producenten SKAL skrive det der, hvis medicinen ikke må blandes med alkohol.

Det er helt sikkert en myte…

Men kan dog være man skal være opmærksom på om maven kan håndtere alkohol. Penicilinen dræber jo noget af bakteriefloraen, det samme gør alkohol… det kan have konsekvenser.
Tag det fra en der har prøvet det… eeek!

Problemet er nok, at penicillin er blevet sådan en samlebetegnelse for antibiotika? Altså, at folk populært kalder en masse medicin penicillin, som slet ikke er det.

Og ellers - enig med Mette. Får du metronidazol (der ikke er penicillin, men et andet antibiotika), skal du holde dig fra alkohol. Penicillin smadrer maven, men det er ikke problematisk med alkohol. For resten er det også en myte at man bliver træt af at tage penicillin. Det man bliver træt af, er den infektion, man får penicillinet imod :wink: