Perle har skåret hul i poten

Perle har fået en rift i poten, eller nærmere på den ene tå. Jeg aner simpelthen ikke hvordan hun har fået den. Hun må have skåret sig på noget is eller sten i løbegården. Hun har ikke tørre poter.
Det skete i tirsdags, jeg opdagede det ved at der var blodaftryk over det hele, og da jeg fandt frem til at det var hende rensede jeg det med klorhexidin. Det ser fint ud og hun er ikke genert af det, eller slikke på det. Men det er ligesom om det ikke vil hele, hvilket vel er meget naturligt da hun går/løber/springer hele tiden. Det er knap ½cm langt. Er der noget jeg kan gøre for at det hele hurtigere ??? min nabo siger jeg skal smøre fusiterm (staves), eller måske sagde hun fusidin på ?? eller kopattesalve… kan noget af det bruges på katte, Perle vil jo nok slikke det af ?? og hvad hedder det :tihi:

For år tilbage da vores hunkat fik skåret den ene trædepote op, skyllede vi og rensede den og lavede en lille forbinding til hende :slight_smile:

hun viftede den så af 2 min senere :høhø: men det helede af sig selv :slight_smile:

Hvis du smører noget på, skal du i hvert fald kun gøre det på et tidspunkt, hvor du har tid til at sidde stille med katten i et par timer bagefter. Ellers er slidet ved slikkeriet mere skadende end ikke at gøre noget. Hvis det er en rimelig pænt og ‘lukket’ sprække (altså ikke åbent sår) ville jeg bruge Locobase Repair.

Locobase Repair har jeg … men riften er ikke lukket ?? skal jeg mon bare lade det være ?? det er bare 3. dag nu men det ser lige så “friskt” ud som i tirsdags.

Det er mere dybden på en rift, der er afgørende end hvor lang den er.

Alm sprækker, ville jeg også bruge Locobase Repair.

Fusidin, som du skriver om, er mod infektion. Kopattesalve ville jeg aldrig bruge.

Hvor dyb er riften? Hvis den bare er overfladisk, som jeg har fået indtryk af, skal det nok hele op. Du kan sagtens rense det i klorhexidin 1-2 gange dagligt hvis du synes.

Fucidin og fuciderm/fucicort er begge salver med antibiotikum og binyrebarkhormon og bruges til hudinfektioner. Fucidin er den mildeste af dem.
Du kan godt smøre et tyndt lag fucidin på, det vil få det til at hele hurtigere op.

Slikker hun meget i det? Det sinkerr nemlig helingen og der kan let gå infektion i såret.

Jeg vil så på det kraftigste advare imod at bruge Fucidin, så det kan slikkes, hvis det ikke er strengt nødvendigt.
Da Amira skulle have det imod hudbetændelse på det ene bagben havde jeg et hyr med at forhindre hende i at slikke (endte med blødkrave OG badering), og det gik ret hårdt ud over slimhinden i munden.

Jeg har godt nok ikke prøvet det med en rift i en kattepote men med rift i hundepote. Min daværende tæve havde også skåret sin pote på en sten eller lign. Den var ikke dyb men for at skåne den imod snavs og skidt forsøgte jeg mig med Compeet plaster som virker som kunstig hud.

Jeg klippede en lille stykke ud af plastret (det er tyndest i kanten) og gjorde det klar til at sætte på trædepuden. Herefter rensede jeg såret og sørgede for at trædepuden var godt tør før jeg satte det lille plaster på og varmede det lidt med mine fingre.

Det lagde sig som et stykke kunstigt hud over såret og tåler også vand hvis det er sat rigtigt på og varmet lidt med håndvarme. Det kunne sidde ca. 2 dage så skulle det skiftes.

Men som sagt ved jeg ikke om metoden kan anvendes til kat… men er måske et forsøg værd… det kan i hvertfald ikke skade.

Nej jeg har overhovedet ikke set hende slikke i det. Jeg syntes det er svært at beskrive hvor dyb riften er, jeg kan åbne den så jeg kan se rødt :S Tror ikke jeg tør sætte plaster på (kender godt det der skrives om) men hun spiser det bare.
Renser det med klorhexidin weekenden over og hvis det ikke er ved at hele mandag, ringer jeg til dr dyr.

Dyrlægen kan alligevel ikke gøre noget nu. Skal det syes, skal det gøres kort tid efter skaden er sket.

Fucidin må ikke komme i åbne sår.

[quote=Vics;508803]Hvor dyb er riften? Hvis den bare er overfladisk, som jeg har fået indtryk af, skal det nok hele op. Du kan sagtens rense det i klorhexidin 1-2 gange dagligt hvis du synes.

Fucidin og fuciderm/fucicort er begge salver med antibiotikum og binyrebarkhormon og bruges til hudinfektioner. Fucidin er den mildeste af dem.
Du kan godt smøre et tyndt lag fucidin på, det vil få det til at hele hurtigere op.
[/quote]

Den ‘almindelige’ fucidin salve indeholder da ikke binyrebarkhormon.
http://medicinhaandbogen.dk/Fucidin+creme+og+salve.prp

Hvor har du hørt det henne?

:slight_smile:

[quote=danpia;509112]

Hvor har du hørt det henne?

:)[/quote]

Det står altid på indlægssedlen?

Lille Perle dog :trøste:

Jeg har prøvet det samme med Oliver… Dog vidste jeg at havde trådt på et glasskår, fordi han havde smadret en af mine pocelæns lamper, mens jeg var i bad… :dokdok:

Jeg fløj til dyrlægen som intet kunne gøre, fordi Oliver var stik tosset (Han kan åbenbart ikke lide dyrlæger…)

Såret helede sig selv helt fint… Jeg har hverken renset det eller noget… Kun holdt øje og tjekket det… Det er ved at være nogle uger siden, og man kan slet ikke se hvilken tå, såret var på… :slight_smile:

Nu ved jeg jo ikke hvor dybt Perle´s sår er, men hvis du synes det ser dybt ud, så rens det som andre forslår… :slight_smile: Ellers så hold øje med det og se om det ikke heler af sig selv :slight_smile:

Det vigtigste er at der ikke kommer infektion i såret.

En af mine gamle katte havde også sådan en rift/flænge og det tog tid at hele fordi han jo kradsede i kattebakken flere gange dagligt og ellers løb og sprang rundt.
Enden blev at dyrlægen limede det sammen, og det holdt…utroligt nok. Hun havde ellers sine tvivl.