Hej alle sammen. Jeg fik får et par måneder siden den dejligste killingen og han er faldet rigtig godt til og er blevet rigtig gode venner med min store kat. Men jeg har som overskriften lyder et problem med hans mave. Da jeg fik ham var der ikke noget galt, men han begyndte at få tynd mave. Jeg mistænkte vådfodret og er nu helt stoppet med at give ham det og det har hjulpet at han ikke har tynd mave så tit, men så igen i dag kunne jeg se at der var afføring ud over det hele. Det er rigtig træls men mest af alt synd for ham og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Opdrætteren jeg fik ham fra gav ham lov til at gå ude i en indhegnet have og jeg bor på første sal så der er ikke mulighed for at han kan komme ud. Jeg frygter det er derfor han har tynd mave. Han virker som en glad kat, men jeg ved det selvfølgelig ikke. Er der bare nogle katte der har oftere dårlig mave en andre, eller kan det være andet der er galt? (undskyld at der ikke er nogen afsnit i det jeg har skrevet men siden vil ikke lade mig trykke enter) Håber nogen kan hjælpe?
Jeg synes du skal ringe og tale med en dyrlæge om problemet.
En killing der har tynd mave mister væske, det er ikke sundt.
Vådfoder kan hjælpe med at holde væskebalancen, men når du er stoppet med det, hjælper det jo ikke.
Hvad fodrer du med?
Ved du hvad opdrætter fodrede med?
Skiftede du brat foder, da du fik ham hjem?
Det kan være det ‘bare’ er noget foder-relateret, men det kan også være andet fx en snylter i tarmen.
Tag kontakt til din dyrlæge
Det er en rigtig god ide at få udelukket at der er amøber eller parasitter i tarmen. Dette udelukkes ved du afleverer en afføringsprøve ( nogengange skal testen gentages da visse amøber udskiller cyster periodevist). Hvordan ser afføringen ud i farve og konsistens, lugt m.m ?
Eller det kan være en mave/tarm-infektion, der kræver antibiotika. Sådan en killing havde jeg selv sidste år (ja, jeg har hende endnu - hun er bare ikke en killing mere :)).
Så også herfra en opfordring til at tage en tur til dyrlægen.
Jeg vil også foreslå at tage en tur til dyrlæge med ham.
Har selv en kat som har meget let til dårlig mave (er udredt med afføringsprøve), så jo, det har nogen katte. Men det er godt at få lavet en test hos dyrlægen, så du kan udelukke at det er en sygdom ![]()
Havde håbet på en update, men ser ikke ud til TS har været på siden tråden blev oprettet.
Forhåbentlig er alt vel nu