Perser pels!

halløj derude!
jeg har en hunkat på 6,5 år. hun er halv perser, men har ikke arvet så meget ud over en lille snude og hendes pels! åh den er smuk og lang men men men… den er så lang at hun ikke selv kan passe den og hun har så meget underuld. plejer at børste hende hver anden dag, for at hun ikke får hårboller. i en periode har jeg desværre ikke kunnet nå det (undskyld min skat) men nu kommer det altså. hun har fået SÅ mange hårboller. og ikke bare nogen jeg kan fjerne med det udstyr jeg har (saks, skærekam og børste). det skal siges at jeg har et stort tag på dyr, så jeg kan virkelig fjerne nogle slemme nogen som sidder helt ind tid huden. men disse sidder på hendes mave og er virkelig slemme. jeg kan slet ikke komme ordentlig til dem.
derfor overvejer jeg nu, simpelthen at tage hende til dyrlæge og få hende bedøvet og få skidtet barberet af, så de ikke gør ondt.
men så kommer mit dilemma. hun er en MEGET stolt kat og bærer sig selv fantastisk.
ville det kunne ødelægge hendes ‘stolthed’ og evt. gøre hende deprimeret, hvis hun for en tid kom til at ligne noget der er løgn???
håber i kan hjælpe!

knus en meget fortvivlet katte ejer. :S

jeg ved, at der er “flere” med de langhårede, som barbere sine katte ned… tror nok hun skal blive god igen, selvom hun da nok skal blive tilpas fornærmet :tihi:

Jeg tvivler på at en kat har stlthed i betydningen hvordan den ser ud. Jeg tror hun ville være gladere for at få dullerne klippet af og være nedbarberet i en periode end at have lang pels der filtrer

Jeg ville trimme den ned. Mine persere er ikke flove, hvis de bliver trimmet ned - tværtimod :slight_smile:

Bruger du at vaske katten? En vask hver 6. - 8. uge med en god shampoo og balsam kan holde en pels "dulle"fri :slight_smile:

Det kan da godt være at hun bliver møgfornærmet, men alternativet må da være værre. Af med pelsen, sikker på at hun vil være glad for det

hvis først der er gået rigtig ‘knude’ i pelsen er der ikke meget andet at gøre end en tur til dyrlægen og få dem fjernet.

• det gør jo ondt og er ubehageligt. og pels vokser jo ud igen :slight_smile:

du behøver jo heller ikke få hende barberet helt ned - få fjernet duller og så trimmet resten ned med lidt længde.

for at forebygge duller i fremtiden kan du selv trimme lidt af længden på maven - så er det nogen gange nemmere at styre. specielt hvis du ved nu kommer der en periode hvor du ikke har tid til at børste så ofte som nødvendigt.

hos nogle katte kan kost også have en betydning for hvor meget pelsen duller (med kvalitets dåsemad/råt - bliver pelsen ikke så ‘tør’) - men nogle katte duller meget.

ved at vaske katten hyppigt risikere du at ødelægge det naturlige fedtlag og irriterer huden - så det ville jeg undgå. hun er jo også en ældre kat - så det vil være synd.

når du har fået orden på pelsen igen kan du jo trimme hende lidt strategisk i fremtiden (mave/mellem ben) - det kan sagtens gøres pænt, så det næsten ikke kan ses.

tak for alle råd.
men barbering kan jeg desværre ikke selv. hun er ustyrligt bange for trimmeren, så det er slet ikke en mulighed (har prøvet for nogle år siden) hun er nemlig en meget bestemt dame. så bedøvelse eller et bestemt greb dyrlægen kan, er det eneste.
jamen jeg har overvejet at prøve og bade hende, men som musashi også siger er det jo heller ikke så godt for huden i længden. men så må jeg afsted til dyrlæge med hende og sige pænt farvel til julekontoen! :smiley:

inden du nu bruger julekontoen¨

en opsprætter er din ven!!! med den kan du komme til HELT inde ved huden når det er gået drastisk galt… den kan med tålmodighed fjerne ALT for den tager lige som trimmeren men du kan tage få hår af gangen og gøre det smertefrit for katten…

en sy-opsprætter er din ven i nøden, og når du har brugt 3-4 dage på at fjerne alle dullere og hun er filterfri - så i bad med hende !

det tager 3-4 dage at fjerne på en knudret kat der er gået helt i duller - det er frygteligt - men noget bedre end narkose og en trimmer…

det må jeg prøve så! tak for hjælpen :slight_smile:

Jeg er sikker på din mis ikke vil være flov over at blive klippet :tihi: Jeg har også en perser med en træls pels som nemt filtre og jeg trimmer hende de steder det er værst, hvilket er under maven og på bagben/hofter. Det er hun nu ligeglad med, men hun synes selvfølgelig ikke selve klipningen er sjov, men det kan gå når kæresten holder hende og jeg klipper - så stopper vi når hun selv siger for meget fra, og gør vi det over et par dage.

Det betyder så desværre at hun ser lidt mærkelig ud det meste af tiden, men det er nu bedre end at hun får duller i pelsen, som det gør ondt på hende at rede ud :frowning: Hun er ikke vild med at blive børstet, netop fordi hun får så mange duller og det er virkelig svært at holde nede.

Så jeg vil sige hellere trimme/klippe katten ned end lade den gå med duller, det gør ondt på dem.

Nej, min erfaring er at det kan være en lettelse for katten også… Dog ville jeg nok ikke lige klippe hende helt ned på denne årstid, men kun de svære steder, så hun stadig har ryg/hale/krave etc. eller hvad der nu er nemt at holde på hende…

Ham her blev klippet pga. sygdom (hos ham), men han er klippet op til midt på siderne og under maven, samt kraven, og hele bagpartiet… (og det var en hurtigt klipning, da det bare skulle overståes…). Men pga den lange pels, så kan man faktisk næsten ikke se at han er klippet på maven (og siderne) der hvor han stadig har pels på ryg og sider…

Nyklippet

Efter tre måneder

I øvrigt har jeg lidt skumle planer om at trimme ham mellem benene og på maven, når det bliver forår/forsommer :slight_smile: Det virkede også til at varmen ikke var så slem nemlig…

jeg har prøvet det med opsprætteren… det fungerer slet ikke for min lille pølle :frowning: øv øv! men ja, må få hende trimmet hurtigst mulig. og ja camilla, hun ser også sjov ud det meste af tiden desværre :(. men de er jo dejlige alligevel. hehe.
heldigvis Eife, er det ikke slemt for hende pga. årstider. hun er nemlig kun indekat :slight_smile: og i øvrigt der din kat dejlig ud :slight_smile:

[QUOTE=Chalotteg;746049]jeg har prøvet det med opsprætteren… det fungerer slet ikke for min lille pølle :frowning: øv øv! men ja, må få hende trimmet hurtigst mulig. og ja camilla, hun ser også sjov ud det meste af tiden desværre :(. men de er jo dejlige alligevel. hehe.
heldigvis Eife, er det ikke slemt for hende pga. årstider. hun er nemlig kun indekat :slight_smile: og i øvrigt der din kat dejlig ud :)[/QUOTE]

Diego er nu også mest indekat… Vi har 35 kvm indhegnet have, som han kan komme ud i når han gider… Men det er i hvert fald noget mere koldt hjemme hos os om vinteren, i forhold til om sommeren :slight_smile:
Og tak… :slight_smile:

Kære du, som de andre siger: Hun behøver jo kun at blive shavet der, hvor dulrerne/pelsknuderne er.
Da min Gia flyttede ind, havde hun store knuder på hofter og mavse.
Vi fandt en hunde- og katte-salon, Gia blev med stor tålmodighed og fast hånd shavet på problemområderne, dvs, hun havde stadig pels på hoved, ryg og sider.
Og så tog vi den derfra med kæmning af pels hver dag, og en blød babybørste på de shavede områder, så hun vænnede sig til at blive redt overalt.

Så barbér, hvor det er nødvendigt, og ikke mere end det. Prøv at forhøre dig om kattesaloner i nærheden, evt må vi finde en perser-opdrætter i området, som måske kan hjælpe dig. Måske er det slet ikke nødvendigt med narkose og Dr Dyr :slight_smile:

Voila glad kat :slight_smile:

prøv at få fat i en furminator. Fik lige min prøvet her for noget tid siden og den fjernede hurtigt den knude Ronja havde fået sig. Den tager godt med pels men det er jo kun en fordel i den her situation.

Uha, jeg ville nu ikke stikke en Furminator i en perser-pelsknude.
Ja, den tager meget, men mine 2 kan altså ikke døje den tingest, den skærer alt for meget sundt pelshår af.

er der nogen der kender en opdrætter i området nær viborg eller herning? :slight_smile: det kunne være skønt, hvis de kunne hjælpe mig.
jeg ville så gerne bare shave dem af, men hun er så rej af det ville være forfærdeligt for hende. men takker jer alle for hjælpen! og det tror jeg også olfort gør (ja hun er en pige, hihi)

[QUOTE=MiSi;746334]Uha, jeg ville nu ikke stikke en Furminator i en perser-pelsknude.
Ja, den tager meget, men mine 2 kan altså ikke døje den tingest, den skærer alt for meget sundt pelshår af.[/QUOTE]

Hvis katten alligevel skal klippes helt ned er det da et fedt. Den larmer jo ikke modsat en trimmer eller lign, derfor jeg foreslog den:) Jeg brugte den også kun til at knække “roden” af knuden op hos Ronja for ja den tager godt ved.

inden du går i gang med vask…så husk…kun er udredt pels kan vaskes med godt resultat…

jeg ville vælge bedøvelse og trim hos dr. dyr…og så starte blidt med at børste hende dagligt, så hun vænner sig til det…(piv jeg savner Rosa…hun var netop sådan)

lige for at opdatere jer, har jeg næsten fjernet dem alle nu. dem på hendes bagben skal hun af med ved dr.dyr på mandag!
og jeg begynder altså ikke at vaske hende er jeg blevet enig med mig selv om. hun er så bange for vand og det bliver en unfair kamp for hende. hun har jo aldrig prøvet at blive badet før, så det skulle jeg nok have vænnet hende til fra killing :slight_smile: