PetFun - hjælp

Da min mand for nogle år siden tilmeldte sig en konference i Italien, blev han også afkrævet sit cpr-nummer. Og da han spurgte hvad i alverden de skulle bruge det til, fik han netop en forklaring om sikring mod hvidvask af penge. Men det virker absurd - så meget desto mere som EU har regler der skal beskytte borgernes oplysninger i den digitale verden. Og hvidvask af penge i forbindelse med køb af kradsetræer? :face_with_raised_eyebrow:
Mine kattes - tyske - kradsetræ trænger også snart til udskiftning, men det kan være at jeg er nødt til at købe noget dårligere her i landet :frowning_face:, for jeg giver altså ikke mit cpr-nummer fra mig til et firma der netop kommer til at ligge inde med så mange andre oplysninger om mig i forbindelse med købet.

4 Synes om

Får sælger kreditkort-oplysninger? Det er mit indtryk (uden at jeg kender teknikken bagved), at kreditkort-oplysningerne tastes ind i en indlejret app, som er en klient fra kreditkort-selskabet. Og jeg vil tro, at kreditkort-selskabet nøjes ved at fortælle sælger, at der er modtaget et beløb fra en køber. Køberen skal selvfølgelig identificeres; men der er navnet vel nok?

5 Synes om

ja, det er rigtigt - at det ligger separat…der var jeg for hurtig på taster…

men cpr, adresse, mail telf er også nok til at nogle kan lave ulykker…identitets tyveri er noget møg at komme ud for.

3 Synes om

Jeg har lige købt nye søjler hos PetFun og studsede også over det med cpr-nummeret. Men altså, jeg manglede både søjlerne og nogle nye skruer til væghængekøjerne, så jeg endte med at udlevere det. :face_with_peeking_eye:

2 Synes om

Som virksomhed inden for EU er Petfun forpligtet til at overholde reglerne om GDPR, så derfor vil deres behandling af indkomne personoplysninger være grundigt beskrevet.

Jeg kan se, de har et link til deres “Datenschutz” (Privatlivspolitik), der dog er tomt. Men mon ikke, det bare er en fejl - det ville ikke være første gang, en hjemmeside ikke var 100% opdateret eller også kan den være nedtaget fordi den er under opdatering :slight_smile:

4 Synes om

Jeg har aldrig været ude for at virksomhed uden for DK har bedt om cpr - så uanset om de er forpligtet eller ej syntes jeg det er mærkeligt?
Og endnu mere når de ikke har opdateret privatlivspolitik…

1 Synes om

Du kunne jo overveje at skrive til dem og bede om deres privatlivspolitik :slight_smile: Det er nok den nemmeste måde at få svaret på. Jeg nægter ganske enkelt at tro på, at en virksomhed, der i virkelig mange år har drevet forretning med salg af relativt dyre produkter, har noget suspekt formål med at bede om den oplysning.

Og der er ikke noget galt (som i ulovligt) i at bede om CPR-nr., man skal bare kunne dokumentere, hvordan oplysningen bliver behandlet.

4 Synes om

Min bedre halvdel har handlet der flere gange - også siden de indførte rubrikken med cpr.nr. Du kan handle på deres hjemmesidn uden at oplyse cpr.nr. Kontakt dem så guider de jer :blush:

5 Synes om

Det er ikke et spørgsmål om de har suspekt formål - det er bare sølsigt og unødvendigt - og udsætter dem selv og kunder for risiko.
Mon ikke den ligger hos deres hjemmeside leverandør…

Hvis data ligger hos deres host, har de (lovpligtigt) en databehandleraftale med hosten, som stiller lige så skrappe betingelser til hosten som til PetFun selv. I henhold til GDPR skal PetFun have et legitimt formål med at indsamle data med hjemmel i en eller andet lov, og de må kun opbevare data så længe, som de har brug for den for at kunne behandle den sag, som formålet knytter sig til.

Det er klart, at man kun skal give sine personoplysninger til firmaer, man stoler på. Jeg ved ikke, hvorfor PetFun indsamler personnummer, men det skal ifølge GDPR have et legitimt formål, så det gætter jeg på, det har. GDPR-reglerne er sådan set ret skrappe. Fx må data, der er indsamlet i EU, heller ikke ligge på servere, der er placeret uden for EU, så de amerikanske pilfingre får fx ikke adgang til dem.

Man kan jo aldrig gardere sig mod, at en host eller et firma, selv de største af dem, bliver hacket. Se bare på SAS i går/forgårs - eller for den sags skyld Mærsk for nogle år siden. Men hvis man er bekymret for læk, så tror jeg, at risikoen for, at ens oplysninger bliver lækket fra kommunerne på grund af menneskelige fejl er større end ved at give sit personnummer til PetFun.

5 Synes om

Undskyld, har fået lidt og vide her i forgårs. Men livet bidder/ jager mig i anklerne.

Haft kontakt med tyske hest folk, om noget andet. Og net køb.

De oplever flere steder tyske sider, vælger og få flere sikkere oplysninger om danskere. Samt når en virksomhed har klarna konto, er det en konto der skal have oplysninger om køber, inden man går til køb, også selv om man ikke ønsker køb via konto. Lige nu er ved kommende ved og læse alt det med småt og kontakt firmatet i Tyskland hvor der skulle købes heste ting. Og når jeg får svar der, tænker jeg det måske passer flere steder

Det giver så mig mening. Med konto køb.
Jeg har nogle gang købt gaver til børn via svensk hjemme side( det er ikke sådan når den størte ønske, kun kan rigtig gåes i Sverige) der skulle jeg også pludselig give de oplysninger og det passer med de havde fået det klarna konto.

Med venlig hilsen

2 Synes om

Åh ja, som den gang en kvinde boede længere nede af min vej, kom og ringede på min dør, for at give mig tre A4 sider, hun havde fået tilsendt sammen med hendes egne papir. Og de havde ligget midt inde i hendes, så hun havde læst dem, og tænkt “det passer da ikke på mig” og så opdagede hun at navn og cpr-nummer ikke var hendes. Og eftersom der stod alle mine oplysninger, kunne hun jo let finde mig og give mig det. Så ud over navn, adresse og cpr-nummer, havde hun så også læst tre A4 sider om hvad kommunen har skrevet om mig. :thumbdown: :surrender:

5 Synes om

:open_mouth: håber du meldte kommunen for det

2 Synes om

Nej det gjorde jeg faktisk ikke. Hvem melder man sådan noget til?

1 Synes om

Politiet

2 Synes om

Datatilsynet. Eller kommunen, som i givet fald selv har pligt til at indrapportere til datatilsynet.

2 Synes om

Må indrømme at jeg kan ikke mindes at jeg tænkte på at melde det, den gang, måske hvis det skete igen. Nu er det sikkert forældet, det var tilbage i 2011, og jeg ved hellere ikke om jeg ville orke at forsøge, da jeg ikke på forhånd ville kunne gennemskue hvordan jeg kunne risikere det ville påvirke mit liv. Og så må jeg hellere stoppe snakken om dette i denne tråd, var ikke min mening at overtage tråden. :ups:

2 Synes om

Så lige tilfældigt denne oversigt fra Tænk - så i følge dem bør petfun ikke bede om cpr…

4 Synes om

Det synes jeg ikke helt, man kan konkludere. Jeg kan ikke forestille mig, at TÆNKs liste over, hvornår man skal og ikke skal udlevere CPR-nummer, er udtømmende. Der står også, at man NORMALT ikke skal udlevere CPR-nummer ved handel på nettet.

Det vigtigste i artiklen er de to indledende afsnit. Der skal være et legitimt formål, og de må kun indsamle oplysninger, der er nødvendige for sagsbehandlingen. Så hvis de ikke kan dokumentere formål, hjemmel og nødvendighed, er det et problem. Og det er da et problem, at de ikke har et persondatadokument.

4 Synes om