Piskefløde?

Vi har en del piskefløde på lager lige pt.

Kan killingerne og Missemor mon have gavn af det?

Så ville jeg blande det med vand. :slight_smile:

Ah - hvorfor blande?

Noget med at al det der mælke-noget kan give dårlig mave… :? Hvis jeg en sjælden gang giver alm. mælk blander jeg det også med vand.

Fordi det er for fedt for deres maver.
Ligesom alm. mælk er noget skidt for kattenes maver.

Generelt er vand det bedste. :slight_smile:

Mona - Jeg tror ikke det er fedtet kattene har problemer med i mælken, hvis det er det du mener. Men mange katte er laktose intolerante, dvs. de ikke kan optage mælkesukkeret (laktosen) og får dårlig mave af det.

Jeg ville nok bare lade være at give dem det :slight_smile:

Det er laktose kattene ikke tåler så godt.

Er de vænnet til det fra killing tåler de det som regel senere.

Jeg har hørt de bedre tåler fløde med vand end mælk - måske der er mindre laktose i fløde?

Som jeg kender mælk/fløde så burde fløde ikke indeholde mindre laktose. :slight_smile:
Måske fordi de får samme mænge væske, men vandet i fløden gør indholdet af laktose mindre end tilsvarende mængde mælk

Jeg kan ikke finde den for fløde, men jeg kan kun se at indholdet ændres (opgives) for produkter der er gjort andet ved end de der gøres ved mælk/fløde.
Eksempler på indhold af mælkesukker (laktose)
1 glas letmælk (2 dl): 9,4 g laktose
1 glas kærnemælk (2 dl): 7,3 g laktose
2 dl yoghurt: 5,0 g laktose
50 g fetaost: 0,3 g laktose
1 skive skæreost (20 g): spor af laktose

Interessant, det med laktosen.
Jeg tåler selv meget dårligt alm. mælk.

Mange herinde anbefaler creme f til killinger.

Creme fraiche 18% indeholder 2.83 g laktose pr 100 gram.
Piskefløde 38% indeholder 2.93 g laktose pr 100 gram.

Det lyder utroligt, at 0,10 gram kan gøre så stor en forskel på godt eller ej?
Men det skal måske i stedet være creme f 38%?
Den indeholder kun 2,2 gram.

Kaffefløde som også anbefales herinde, indeholder hele 4,4 gram.

Min kilde

Pia - Så er der nok ikke den store forskel. Men prøv da ad? Så må du fortælle os andre om nogen af dem får lidt maveproblemer af det :slight_smile:

Det vil jeg gøre, de små er i forvejen nærmest galvaniserede indvendig - de er altædende og kronisk sultne :høhø:

Jeg ville ikke give dem det, da jeg altid har fået at vide, at de ikke kan tåle det i maven :slight_smile:

Pia - hehe, mine fik en kylle hver i dag, er spændt på indholdet i kattebakkerne i morgen -tihi

:høhø:

Det kunne jeg også godt tænke mig at servere her.

Jeg kunne i det hele taget godt tænke mig at hælde noget virkelig turbo-foder på Missebarnet. Hun er lige tynd nok.

NB - killingerne er ved at teste piskefløde nu.
De er vilde med det. Missebarnet ved ikke liiige om det er noget for hende.

Nu ved jeg godt, at du vil give dem det fordi du har en del på lager.
Det er jo som mange har nævnt laktosen, som skaber problemer i maven.

Min kollega som også avler katte, har også rådet mig til at blande halvt piskeføde med halvt vand, men noget der sikkert ville være endnu bedre ville være hvis du købte laktosefri mælk.

Det kan man få i SuperBest, og du finder det ved siden af sojamælken og rismælken.

Ellers har Whiskas også et produkt der hedder Kattemælk, men det er ikke 100% laktosefrit, og jeg ved ikke hvad det ellers indeholder.

Ville helst give min kat laktosefri mælk til mennesker hvis det skulle være, da jeg synes det er et lidt mere troværdigt produkt.

Pia - Du kan TRO de er drabelige når de har fået sådan en -høhø to af dem havde mere travlt med at løbe rundt med den i munden og knurre af de andre og kunne slet ikke få tid til at spise -tihi Tiltrods for at der ikke var nogen der prøvede at tage den fra dem.

Åh - det må have været stor underholding!

Jeg må altså se om jeg kan få fat i nogle kyller en dag.

Pia - Dét var det også :smiley: Ja, det må du da lige prøve at se om ikke du kan

[quote=PiaR;413423]Interessant, det med laktosen.
Jeg tåler selv meget dårligt alm. mælk.

Mange herinde anbefaler creme f til killinger.

Creme fraiche 18% indeholder 2.83 g laktose pr 100 gram.
Piskefløde 38% indeholder 2.93 g laktose pr 100 gram.

Det lyder utroligt, at 0,10 gram kan gøre så stor en forskel på godt eller ej?
Men det skal måske i stedet være creme f 38%?
Den indeholder kun 2,2 gram.
[/quote]

Det er ikke procenter, der gør forskellen her.
Men Creme Fraiche er et surmælksprodukt. Piskefløde er frisk. Det der sker når friske mælkeprodukter bliver til syrnede produkter, er netop at laktosen bliver omdannet - og altså til noget som missemaver normalt godt kan tåle :ok: Så A-38, Yoghurt, Creme Fraiche osv er som regel ok, hvor friske mælkeprodukter giver dårlig mave hos de fleste voksne dyr og rigtig mange voksne mennesker.
Frisk mælk er fra naturens side kun tiltænkt babyer :slight_smile:
Det er i øvrigt overvejende i nordiske lande, at mange voksne kan tåle frisk mælk. Man mener det har noget at gøre med at vi ikke har så meget sol. Derfor er vi muteret til at kunne tåle mælk og få bl.a. D-vitamin derfra, som supplement til det vi danner fra sollyset. Men det er vist kun en teori :slight_smile: