PK(Pyruvat Kinase)- defekt, hvor udbredt er den

[QUOTE=Quivive;1138353]Tak for det. Men kan reelt ikke bruge det til ret meget uden at vide antal katte der er testet, hvad frekvensen var, og hvilke linier det er. Med en lille søgning på nettet kan jeg se at det er fundet hos et par foundation MCO’er.
Det er vist noget der lige skal undersøges nærmere inden man bare lige begynder at give diverse racer det stempel.[/QUOTE]

Referencen er ellers angivet: Grahn RA, Grahn JC, Penedo MCT, Helps CR, Lyons LA. Erythrocyte Pyruvate Kinase Deficiency Mutation Identified in Multiple Breeds of Domestic Cats. BMC Veterinary Medicine 2012.
Du læser bare :slight_smile: Erythrocyte Pyruvate Kinase Deficiency mutation identified in multiple breeds of domestic cats | BMC Veterinary Research | Full Text
Kort ridset op kan jeg sige at grundlaget er 14179 katte, hvor man har taget højde for at knap 4600 af disse er indsendt for at få få lavet en PK def. test, og derfor har opdelt det i en biased (de 4600 til PK def.) og unbiased gruppe (DNA prøver indsendt til andre tests). Herunder har de krævet mindst 10 ikke-relaterede katte for at de skal udgøre en population. Hos maine coon består den unbiased gruppe af 118 DNA prøver, her er frekvens af sygdomsallelen 6,4% hos maine coon (dvs. 15 katte er bærer - ingen homozygote/syge).

[QUOTE=Quivive;1138353]Tak for det. Men kan reelt ikke bruge det til ret meget uden at vide antal katte der er testet, hvad frekvensen var, og hvilke linier det er. Med en lille søgning på nettet kan jeg se at det er fundet hos et par foundation MCO’er.
Det er vist noget der lige skal undersøges nærmere inden man bare lige begynder at give diverse racer det stempel.[/QUOTE]

Der er vist andre end lige foundation der har det, Malene. Kig evt. her for nærmere:http://ig-hgk.de/ og den dertil knyttede gruppe på FB PK-def Study NFO/MCO | Facebook

Jeg er enig i at udbredelsen ikke er så voldsom at det bør beskrives som et raceproblem, men det er nu godt nok et faktum at det findes. Måske ikke så underligt i og med at vi i Europa har Maine Coons - også kendte showlinjer - der har Somali bag sig.

Fandt lige linket frem til det studie som pågår pt og som man er velkommen til at tage del i http://ig-hgk.de/html/pk-def-study.html

Det vigtigste som en ansvarlig avler må vel være dels at finde ud af om det er noget der kan anses at være som et problem i ens race (frekvensen af mutationen) og dels om ens egen avlskat er bærer af pågældende recessive mutation. Hvis ens egen kat ikke er bærer af en sådan recessiv mutation er der jo ikke nogen problemer

[QUOTE=Susanne W;1138354]Så du mener UC Davis´ testresultater er en useriøs kilde?
VH
Susanne[/QUOTE]

Nej det siger jeg ikke. Men for at vi rigtig kan bruge det til noget så er det vigtigt og vide antal katte af racen der er testet og hvad frekvensen så er. og det kunne jeg ikke se i de links der var givet, men kan se at Eva har sat et link på længere nede, som gav mig bedre svar.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1138366]Du kan vel bruge det præcis på samme måde som aby/somaliopdrætterne kunne bruge det = TEST.

Jeg undres altid når opdrættere føler deres race bliver stemplet fordi der kommer nye ting til der skal testes for. Faktisk virker sådan en påstand, som der høres igen og igen i forskellige sammenhænge, dybt useriøst på mig :-([/QUOTE]

Sådan er det jo med alt, hvis ikke man tester så finder man ikke. Det har jeg faktisk sagt masser af gange i diverse HCM diskutioner hvor flere siger deres race er næsten fri, at leder man ikke så finder man ikke.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1138392]Der er vist andre end lige foundation der har det, Malene. Kig evt. her for nærmere:http://ig-hgk.de/ og den dertil knyttede gruppe på FB PK-def Study NFO/MCO | Facebook

Jeg er enig i at udbredelsen ikke er så voldsom at det bør beskrives som et raceproblem, men det er nu godt nok et faktum at det findes. Måske ikke så underligt i og med at vi i Europa har Maine Coons - også kendte showlinjer - der har Somali bag sig.

Fandt lige linket frem til det studie som pågår pt og som man er velkommen til at tage del i http://ig-hgk.de/html/pk-def-study.html[/QUOTE]

Fandt mere da jeg søgte længere tid, men lige de første jeg faldt over var foundation MCO’er.
I sin tid skulle vi også alle teste for PKD fordi der var fundet nogen Maine Coons med PKD, alle fra linier hvor der beviseligt var blandet Perser ind i. Dette kan jo være lidt af det samme der sker, det er jo hvad der sker når nogen synes der skal mixes racer :frowning:

Det sker nu også at man leder og vitterligt ikke finder noget der er værd at skrive hjem om. Been there, done that med birmaerne - der er så få, at der stort set ikke er nogen, der gider scanne; jeg tror vi er de eneste der fastholder (selv om vi faktisk aldrig har haft en HCM kat…!)
VH
Susanne

Hvilket faktisk ikke undrer mig, fordi de som gør brug af disse katte ofte er de første til at teste netop fordi de ved de kan få sig nogle overraskelser. Ofte vil vi så opleve at når der testes så finder man også “noget” på de kendte linjer som er parret med ny-foundation, netop fordi denne gruppe katte bruges til udparringer på showlinjerne.

Ja, man får skisme meget andet end lige det fænotypiske med sig når man synes det er en god ide at bruge andre racer til forbedring af egen.

Jeg mener så stadig at der er ikke nogen grund til at man tester for alle de sygdomme der nu engang er en test for. Jeg synes man skal holde sig til at teste for det der er relevant. Og for at noget skal være relevant så skal man jo se problemet i racen ( mere end en gang ).
Hvis opdrættere skal til at teste for alting - så vil det nemt betyde et så stort økonomisk pres - at genpuljen bliver ødelagt. For så vil opdrættere enten nøjes med at bruge de samme ( testede) katte igen og igen og/eller indkøbe katte der er testede negative for alting. Og det VIL i konsekvensen betyde en begrænsning af genpuljen. Jeg ser det jo allerede indenfor min egen race hvor vi har to ting vi DNA tester for - og hvor mange opdrættere når de køber ny katte kræver at de er negative for begge sygdomme. Og at alle bærere selekteres væk. Dette er FARLIGT. Men jo flere teste man skal lave - jo dyrere bliver opdrættet og jo mere vil opdrættere så falde for fristelsen til kun at ville arbejde med katte der er testet fri for alt.

Så - rolig nu - jeg ser ikke umiddelbart nogen grund til at Maine Coons ( og andre racer) lige nu tester rutinemæssigt for hverken PK eller PRA for den sags skyld. Lige som jeg ikke ser nogen grund til at teste mine katte for HCM eller PK eller…

Det er fint at vi har DNA teste for mange ting. Men det kræver altså sund fornuft at lære at vælge HVAD man skal teste for og hvad der ikke er nødvendigt.
Her synes jeg også det er vigtigt at vi støtter hinanden. For vi skal være opmærksomme på at videnskabsmænd og dyrlæger og laboratorier jo gerne ser at vi
tester for alt mellem himmel og jord - det er jo mel til deres møller. Men det betyder ikke at det er en god ide for OS.

[QUOTE=Teresa Guldager;1138608]Her synes jeg også det er vigtigt at vi støtter hinanden. For vi skal være opmærksomme på at videnskabsmænd og dyrlæger og laboratorier jo gerne ser at vi
tester for alt mellem himmel og jord - det er jo mel til deres møller. Men det betyder ikke at det er en god ide for OS.[/QUOTE]
Gør de? Det er pudsigt nok slet ikke det jeg mødes af fra hverken dyrlæger eller forskernes side, tværtimod. Jeg møder faktisk kun at man prøver at have et realistisk forhold til opdræt, og det omfatter IKKE at teste for alt der er muligt. Derimod møder jeg fra tid til anden potentielle købere, der prøver at være kloge og lige henkastet spørger om nu forældrene er testet for alt. Når jeg spørger hvad de mener er relevant for racen, så bliver der ofte pinligt stille - det ved de ikke; men de dyrlæger jeg slider på kunne da ikke drømme om at anbefale at vi tester for noget der ikke er relevant…
VH
Susanne

Nej, min egen dyrlæge er som din, Susanne. Men det er jo ikke sjældent at forskere netop har brug for information og derfor gerne vil have at vi tester. For dem er negativ resultater lige så interessante som positive, mens vi opdrættere ikke har helt samme indstilling. Og der er så sandelig også forskel på dyrlæger. Jeg har stødt ind i nogen gennem min tid jeg har været meget uenig med.

Det forstår jeg så ikke noget af - de forskere jeg har haft kontakt med gennem årene har aldrig bedt om at vi tester for noget som helst. De har bedt om DNA prøver i rå mængder, så de selv kan gennemføre deres projekter, men ikke én gang er jeg blevet bedt om at teste for noget som helst - det sørger de selv for.
VH
Susanne