Pkd

Jeg var lige inde og læse om PKD der står det kan ses på scanning, men jeg tænkte vil man ikke også kunne se det var galt med nyrene hvis man kører en fuld blodprofil?

Du kan DNA-teste for det.

Vibeke - Jo, man kan godt se om kattens nyretal er dårlige (også pga. PKD) via en blod-test. Jeg kunne dog forestille mig at man kunne se en begyndende PKD via scanning før end man for alvor kunne udlede noget af en blodprøve.

Man først kan se noget ud fra blodprøven når 70% af kattens nyrekapacitet er sat ud af funktion. Så nej, du kan ikke regne med at kunne se det på nyretallene.

ok lige et tillægs spørgsmål, hvis man via blodprøve ser at kattens tal ikke er helt perfekte, men der dog ikke er noget så unormalt, at dyrlægen mener der er noget galt.
Ville det så i terorien godt kunne være en start på PKD?

Ja, eller et andet problem med nyrene…

Ja, det er korrekt. I princippet kan en kat leve med kun 30 % af sin nyrefunktion og stadig have flotte nyreværdier. Hvis så f.eks. nyrene bliver belastet eller der kommer en infektion, blive problemet pludselig meget tydeligt.

På en uktralydsskanning kan man vurdere nyrene størrelse og teksttur. En erfaren dyrlæge med den rigtige skanner kan se så små cyster i nyrene som ned til 5-3 mm. Dvs. længe før katten selv kan mærke det.

På et så tidligt stadie bruger man det som screening for at vide om katten kan give det videre i avlen.

Søren

Få missen skannet. Her i København kan de gøre det på LIFE, men ved ikke hvor i Jylland.