Planter til gravsted

Der sker store ændringer på min mors gravsted lige nu og jeg har brug for lidt plante viden.

Vi har hidtil haft to bede på graven, men jorden er for ringe og hård så nu har vi fået sløjfet dem.

Planen er nu at placere to store krukker på pladserne i stedet men selvom jeg ved hvad jeg godt kunne tænke mig, er jeg ikke sikker på det vil være det rigtige.

Jeg vil virkeligt gerne have Hosta i krukkerne da min mor elskede dem, men kan de klare det? Krukkerne bliver jo ikke vandet som sådan og må klare sig på regnvand. Jeg har tænkt leca i bunden, noget godt muld ovenpå, et lag med blomsterløg af en art til foråret og så noget pænt, gerne stedsegrønt, ovenpå.

Hvad vil I anbefale?

Gravstedet ser sådan ud. De to bede er væk nu, hækplanten bag efeuen er væk og der er fyldt nye skærver på. Aner ikke hvad det er nogen har plantet foran stenen og under det røde træ men det kan tilsyneladende godt klare sig. Der gemmer sig også en clematis i efeuen der klarer den.

5 Synes om

Krukker er en rigtig dårlig ide, hvis ikke du er sikker på at der er nogen der vander det regelmæssigt. Det skal vandes regelmæssigt i krukker hvis det skal overleve uanset hvad det er.

Hosta vil godt kunne klare sig i bedene, der vil de kunne klare sig selv fint, omend de vil skulle vandes jævnligt indtil de har etableret sig. Men de visner dog ned når vi rammer vinter.

Skal I selv passe gravstedet, eller er det noget graveren gør?

1 Synes om

Vi betaler for pasning af gravstedet, men jeg skal være helt ærlig at sige, at jeg ikke er helt sikker på, hvad vi egentlig betaler for, for med fravalg af pyntegrønt, forårs- og efterårsbeplantning og mængden af mos i bedene, nedfaldsblade og ukrudt i skærverne i sommerhalvåret, er der vist ikke meget tilbage.

Så beplantning og efterfølgende pasning er noget vi selv står for.

Jeg kan godt se hvad du mener med krukker og vanding, jeg har lagt hjernen i blød.

Vi skulle have været på kirkegården i dag med fødselsdagsblomster og se hvordan der så ud, men det er udskudt til i morgen så vi alle tre kan være med. Jeg tror jeg vil gå lidt rundt og kigge ekstra på nogle af de andre gravsteder. Og så skal jeg på et par besøg på Skejby sygehus om en uges tid, så der sætter vi lidt ekstra tid af til at kigge på krukker m.m. i den store Billigblomst i Tilst. Jeg summer sådan lidt med tanken om en form for krukker eller lignende uden bund, lidt a la højbede som er gravet lidt ned i jorden. Og så noget godt muld i og så beplantning. Og så må jeg hive mig selv op ved hårrødderne og komme over og vande henover sommeren. Måske planterne så kan få rødderne ned i den hårde jord og komme til at sidde godt fast…måske.

Men ja, jeg skal lige have tænkt rigtigt godt over det, læst op på forslag om planter (fik engang at vide, at græsser m.m. med blåligt skær, egnede sig rigtigt godt til kirkegårde, men ved ikke om det passer). Og ellers har vi også en rigtig god Plantorama (og en lille Billigblomst) her i byen samt et par planteskoler udenfor bygrænsen.

Så største problem bliver nok i første ombæring at holde liv i hvad der nu end kommer i jorden, uanset hvordan det kommer i jorden…

3 Synes om

Tro de er meget dyre, men man kan få potter så de er til en vis græse selv vandet

Tænker hvis nu de er, så er du ikke så afhængig at du skal vande hvert dag

Af andre grunde kommer jeg ikke så tit på kirkegården
Men forår sættes der en kurv med løg planter

Vand kan komme igemmem kurven, det kan gro ned i jorden
Ved ikke om du kan gølge mig
Ja kurven går itu, men det står fint meget lang tid

Tilføjet

gamle link til selv vandings krukker fra billig blomst priser 150 -170

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0nB6HCY8TRDdXvGmywKAghZEKupYLSwEiJthQ1NG3iv8dq2JzBNkHYkYhzqjAh7Qvl&id=393721234051613&locale=da_DK

1 Synes om

Jeg skal helt sikkert heeeele vejen rundt i Billigblomst og det skal ikke gå for hurtigt. Min far får garanteret pip, men han er da heldigvis også interesseret i, hvad vi skal have til gravstedet. Og med det kæmpe udvalg de har af krukker, potter, kurve, planterammer og så videre, er jeg sikker på at vi finder et eller andet.

Og så skal jeg kigge på planter - elsker at kigge på planter :jubiii:

3 Synes om

Hvordan gik det , i billig blomst
Fandt du noget der kunne bruges

Jep. Og godt jeg ventede for de startede 50% på alle deres haveplanter i går. Så jeg kom derfra med to fine dværg sommerfuglebuske og en masse husløg.

I dag slæbte jeg så min far med på tur. Først hentede vi lidt marksten ude på en gård, de er afleveret på gravstedet.

Så forbi Billigblomst igen efter 4 små krukker (ikke til planter), en sæk jord og gødning.

Derefter Harald Nyborg efter en spidsspade og en lille haveskovl.

Vi sluttede i Plantorama hvor det blev til to Hosta, to blå bjørnegræs og en bakke med seks krybende benved.

I morgen eftermiddag kommer min far så og henter mig og kører mig, planter, redskaber m.m. - og en regnponcho og en skammel at hvile kroppen på og så må vi se hvad jeg får ud af det hele. Planen er to små stenbed, har en løs ide inde i hovedet men ingen fast plan. Og jeg sender muligvis min far hjem ret hurtigt så han ikke render og brokker sig :dokdok: Har da heldigvis kun 250 meter hjem så længe det varer :sunglasses:

7 Synes om

Lyder som nogle gode ideer du har :blush:

Vi får jo nok nogle billeder? Før og efter?

1 Synes om

Det skulle jeg nok lige kunne finde ud af :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Av med av på :face_with_head_bandage:

Men nu er der (vist) gjort det der skulle gøres på gravstedet.

Før - og ja, jeg havde en skammel med :sunglasses:

Og efter:

13 Synes om

Hvor er det blevet fint, jeg kan virkelig godt lide de to små bede/øer af sten, potter, planter m.m., så pænt og fint. :thumbup: Tænker de blå ting, fisken, uglerne og pyramiden har en særlig betydning, personlig kan jeg bare rigtig godt lide blåt, og synes derfor det er pænt. :smil:

4 Synes om

Fisken og uglerne er nyere køb men pyramiden har stor betydning. Den er købt i et havecenter i Sverige som min mor altid købte fra, på den tur der egentlig var bestilt til hende og min far men hun ikke nåede :kram:

7 Synes om

Så fint at hun så har den nu. :hjerte: :kram:

3 Synes om

Tak for før og efter billeder :slightly_smiling_face:

Og sikker en forandring :blush:

Hvor er det blevet flot

1 Synes om

Hvor er det flot, og sikke en lækker gravsten :slight_smile:

2 Synes om

Aldrig er min far, bror og jeg blevet så hurtigt enige om noget som da vi så stenen hos stenhuggeren. Det er Masi Quartzite, en grøn granit der kun findes i Norge.

Da min bror blev født med astma begyndte vi at holde 2 ugers sommerferie i Norge, luften deroppe gjorde ham symptomfri. Så vi har et kærligt forhold til de norske fjelde i sommersol :smiling_face_with_three_hearts:

7 Synes om