Pludselig allergisk reaktion overfor kat

Jeg hentede jo Alba på internat i går. Meget kælen kat, som gerne vil helt op i mit ansigt :hjerte: Men det resulterer i, at jeg pludselig slår ret voldsomt ud med rødme og kløe på halsen og i ansigtet. :uha: Jeg har lidt katteallergi men har aldrig mærket andet end højst en lidt stoppet næse, mens jeg havde Elvis. Men nu får jeg altså pludselig en ret voldsom reaktion. Det er kommet i flere små “anfald” med rødme og kløe og så går det væk igen i løbet af en times tid.

Jeg har ikke den store erfaring med allergi for har aldrig været allergisk overfor noget, som jeg dagligt befinder mig tæt på. Hvad gør I andre med katteallergi? Og kan det her måske bare være et “tilvænningsproblem”? Har som sagt aldrig reageret sådan med Elvis, som ellers også allerhelst ville være helt tæt på mit ansigt, så det er kommet helt bag på mig.

Jeg fik pludselig katte-allergi efter ca. 20 år med katte. Jeg har valgt, dagligt at tage en høfeber tablet, der for mig er nok til at jeg kan have katte i huset til daglig. Du kan da prøve det, og hvis ikke det virker, så må du nok en tur omkring lægen. Jeg startede med at købe i håndkøb men har fået dem på recept nu, da det trods alt er billigere.
Håber det bedste for dig og Alba.

Fænomenet allergi er ret komplekst…jeg har efterhånden læst en del om emnet hist og her, eftersom jeg selv er allergiker.

Der er flere allergener i katte, som vi kan reagere på. Dog er det oftest Fel-d 1 og Fel-d 4, vi ikke kan tåle. Forskellige katte udskiller forskellige mængder af disse allergener. Så den simple forklaring er MÅSKE, at din nye mis udskiller mere af det allergen, du ikke kan tåle, end din gamle kat gjorde.

Da jeg boede sammen med en flok huskatte, var det tydeligt, at der var forskel på, hvor kraftigt jeg reagerede på deres nærvær. Den ene kunne dårligt komme tæt på mit ansigt uden jeg fik høfeber, mens en af de andre kunne sove ved min hovedpude, uden jeg nødvendigvis reagerede. Og de var mor og søn.

Måske bliver det værre, måske bliver det bedre - det er ikke til at sige. Personligt synes jeg, at min katteallergi er blevet mindre slem, efter jeg selv fik katte. Og nu har jeg så de orientalske racer, da jeg ikke reagerer så voldsomt på dem som på de huskatte, jeg har haft. (andre oplever dog det stik modsatte).

Du må jo gøre op med dig selv, om du kan leve med det - og om du er villig til at tage antihistaminer dagligt eller gennemgå et allergivaccineprogram, hvis det bliver nødvendigt.

Og PS - jeg klarer mig faktisk uden antihistaminer - det er MEGET sjældent, at jeg tager dem - og så er det som regel pga. min græspollenallergi - ikke pga. kattene. :wink:

Så her går det fint med allergi og tre katte - jeg støvsuger stort set dagligt, skifter sengetøj meget ofte, og så lever jeg med, at jeg en sjælden gang i mellem får lidt høfeber, når jeg har fået for meget kat op i øjet eller næsen. :wink:

PPS - med de tre katte, jeg har nu, kan jeg i øvrigt også mærke, at der er forskel på, hvor meget jeg reagerer på dem rent allergisk - Kilo (Peterbald) reagerer jeg faktisk slet ikke på, mens jeg godt kan komme til at nyse, hvis jeg har haft Bailey (orientalsk korthår) meget langt ‘oppe i ansigtet’ alt for længe. Alban (seychellois - siameser med hvidt) ligger sådan cirka midt i mellem de to andre rent reaktionsmæssigt. :slight_smile:

Og derudover fornemmer jeg også, at mit eget immunforsvar spiller ret meget ind - er jeg lidt halvsyg reagerer jeg mere end normalt.

min katteallergi bryder op når en ny kat flytter ind, men holder jeg mig til maine coons så er det seriøst minimalt og tager ikke medicin herfor. Jeg reagere på nogle huskatte men ikke alle, og norske kan jeg stort set slet ikke tåle.

Personligt har jeg tidligere haft stor nytte af en spray der neutralisere allegenerne på katten. husker desværre ikke dens navn.

Tak for jeres svar.
Jeg har været på apoteket og købe antihistaminer. Det ville jeg ikke have noget imod at tage dagligt for at kunne beholde min kat. Så håber, det er nok. :kryds: Og at jeg måske bare reagerer lidt ekstra lige her i starten.

Antihistaminer skal nok tage symptomerne, når det ikke er værre. :slight_smile:

Men HVIS du får brug for mere engang, eller bliver træt af pillerne, så findes der som sagt også allergivaccineprogrammerne. Jeg har gennemgået græsvaccine for en del år siden, og det hjalp faktisk en del. :slight_smile: Overvejede også at gøre det med kat, men besluttede mig for at lade være, da jeg jo ikke er så påvirket af det i dagligdagen. Men muligheden er der jo. :slight_smile:

Og der er netop kommet en pille på markedet, der kan erstatte græsvaccinerne - så mon ikke, der også er en tilsvarende på vej til katteallergi - det vil jo gøre det ret nemt. :slight_smile:

Ovenstående er meget genkendeligt for mig. Jeg har haft både racekatte og huskatte igennem årene, og jeg oplever det som meget mere individ- end racebestemt, hvilke katte, der provokerer allergiske reaktioner. Jeg har katte, som jeg kan mule ansigtet rundt i, uden at mærke noget som helst, og jeg har haft katte, hvor jeg måtte skylle ansigt og hænder efter tæt kontakt for at undgå reaktioner (øjne og næse). I dag er det lykkes mig “at ramme” (det har slet ikke været hensigten :cool2: ) en gruppe, som jeg kan tåle nogenlunde (1 burmeser og 5 huskatte) uden de store problemer. Hvor jeg tidligere tog en pille, antihistamin, dagligt, kan jeg i dag nøjes med næsespray og øjendråber ved behov - og her er det lige så tit andre ting, der udløser allergien som det er kattene.

Jeg har på fornemmelsen, at min tolerance er blevet bedre med årene, men det er svært at afgøre, hvorvidt det skyldes tiden med de enkelte katte (vaccine) eller at jeg lige nu bor sammen med katte, jeg tåler bedre.