Pludselig død

Jeg citerer fra indlægssedlen for Purevax RCPCh FeLV http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000085/WC500067394.pdf

  1. ADVERSE REACTIONS
    In normal conditions of use, transient apathy and anorexia may occasionally occur, as well as hyperthermia (lasting usually for 1or 2 days). A local reaction may occur (slight pain at palpation, itching or limited oedema) that disappears within 1 or 2 weeks at most.

In exceptional circumstances a hypersensitivity reaction may occur, which may require appropriate symptomatic treatment. (min fremhævning)

In very rare cases, hyperthermia and lethargy sometimes associated with lameness has been observed one to three weeks following booster vaccination in adult cats. The reaction was transient.

vh

Andreas

Det er ‘kun’ en RCPCh, ikke også Felv. Jeg ked af at høre det om din kat. Jeg ville fremover bede om kun RC, og så lade der gå et par år imellem, hvis din anden kat også er velvoksen og vaccineret regelmæssigt. Det er vigtigt at vaccinere, men ikke nødvendigt hverken at overgøre (bredt dækkende vacciner) eller gøre det hvert år. Der er større risici ved de brede vacciner, og Ch (Chlamydia) er decideret ligegyldigt at vaccinere imod, og P (kattesyge) holder i mange år.

Det gør mig ondt :frowning:

det er jeg virkelig ked af at høre. Sikke en trist oplevelse at komme hjem til. Har bestemt ikke været sjovt.
Jeg håber at du må finde svar på dine spørgsmål.

Rip Cute. Lad du blive en af de mange smukke stjerner <3

Det har været en slem oplevelse for dig:trøste:.
:sørger: God rejse lille Cute :lys:.

Venlig hilsen
Milles mor

Ja. Men der står nøjagtigt det samme om bivirkningerne i indlægssedlen:

http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000088/WC500067207.pdf

Det kunne dyrlægen jo nævne i stedet for

Dyrlægen forstår det ikke og kan ikke rigtig give nogen svar.

vh

Andreas

Og her på dansk: http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000088/WC500067207.pdf

  1. BIVIRKNINGER
    Under normale omstændigheder kan der af og til forekomme apati og mistet ædelyst samt forhøjet temperatur (der sædvanligvis varer 1 til 2 dage). I sjældne tilfælde kan der opstå lokal reaktion (let smerte ved berøring, kløe eller let hævelse), der vil forsvinde inden for højst 1 til 2 uger.

I yderst sjældne tilfælde kan overfølsomhedsreaktion forekomme, der kan kræve korrekt symptomatisk behandling.

Temperaturforøgelse og søvnlignende sløvhedstilstand, der sommetider er forbundet med halthed, er i meget sjældne tilfælde observeret én til tre uger efter revaccination af voksne katte. Reaktionen var forbigående.

Hvis De bemærker alvorlige bivirkninger eller andre bivirkninger, som ikke er omtalt i denne indlægsseddel, bedes De kontakte Deres dyrlæge.

vh

Andreas

Jeg mener min dyrlæge engang fortalte, at de voldsomme reaktioner sker indenfor en halv time efter vaccinationen. Han har et par klienter, hvor de netop bliver på klinikken 1 time efter vaccination, så han kan observere reaktionen (husker ikke om det var hund eller kat han talte om)

Jeg vil ringe og snakke med dyrlægen i morgen. Nu ved jeg ikke, hvordan det hele ser ud ved obduktion, hvis dødsfaldet er som følge af vaccinationen. Jeg går ud fra, at dyrlægen har haft overvejet den mulighed, da han obducerede. Han er for pokker fagdyrlæge med speciale i katte. Jeg er muligvis for naiv:(

Jeg håber stadig ikke du har ret. Tanken om, at jeg kunne have gjort noget og ikke var der, er godt nok ikke rar!

Du må ikke bebrejde dig selv noget - og sådan set heller ikke dyrlægen. Det er åbenbart en yderst sjældent forekommende reaktion - hvis det altså overhovedet er årsagen i dette tilfælde… :trøste:

Sikke en frygtelig oplevelse :ked: Jeg føler virkelig med dig :trøste:

Ved anafylaktisk chok (som danner baggrund for svær allergisk reaktion med akut tillukning af luftveje grundet slimhindehævelse) på baggrund af medicin eller vaccine, hvad enten det drejer sig om mennesker eller dyr - der ser man reaktionen typisk i løbet af få minutter efter indgift, og max en time efter indgift. Dette er årsagen til, at mennesker, som vaccineres, anbefales at blive på stedet (ved lægen eller på sygehuset) en time efter at vaccinen er givet, så man kan være sikker på, at man ikke udvikler alvorlig allergisk reaktion.
Jeg ville absolut ikke forvente at se en sådan reaktion mere end et døgn efter indgift.

Dog vil jeg give andre her i tråden ret i, at det virker mistænkeligt, at en kat, som ellers altid har været sund og rask, og netop er gået gennem sundhedseftersyn uden anmærkninger, dør så pludseligt. Det SKAL give anledning til spekulationer - og man skal i hvert fald have med i overvejelserne, om vaccinen kan have spillet en rolle.

Er der undersøgt for fremmedlegeme i luftvejene?

Og det gør mig utroligt ondt. Det må have været frygteligt at finde ham på den måde :kram:

Det er godt nok trist at høre at du har mistet din dejlige kat. Og det er absolut utroligt chokerende at finde en kat død uden at man overhovedet har haft mistanke om at der
var noget galt.

Men desværre kan det ske - også uden at det er en vaccine reaktion. Lige som med mennesker så KAN katte død -fra det ene øjeblik til det andet. Uden at nogen eller ngoet “har skylden”.
Det er meget almindeligt menneskeligt at man gerne vil have en årsag - eller nogen/noget man kan lægge “skylden” på når sådan noget sker.
Men det er vigtigt at vi indser at det kan altså ske - uden at man kan sætte en finger på hvad der er galt.

Når det gælder vaccine reaktioner så kan det ske for den bedste og det er IKKE dyrlægens skyld. Der er individer der reagerer stærkt allergisk på mange forskellige ting. Som andre aldrig har problemer med. Det kan være en narkose, en vaccine, men faktisk kan det være en plante, et bistik eller foder.

Det er tragisk når det sker - men du må IKKE bebrejde digselv noget. Du har givet din kat et dejligt liv gennem mange år og helt ærligt - selv om det er utrolig chokerende for dig - og for tidligt at du har mistet din kat - så ER det altså ikke den værste måde at dø på.

Teresa, du har selvfølgelig ret. Jeg ved godt det ikke er fair at bebrejde mig selv, men svært at lade være.
Jeg bebrejder ikke min dyrlæge. Han er superdygtig og jeg har stor respekt for ham. Jeg tænker bare, det må kunne ses på obduktionen hvis dødsfaldet skyldes vaccinen. Da vi snakkede sammen efter han havde obduceret, var det slet ikke på tale. Jeg går ud fra, at han har overvejet muligheden. Eller at han i hvert fald har kunne udelukke det som årsag. Jeg må spørge i morgen og indtil videre affinde mig med, at der muligvis ikke er nogen svar.

Ang. luftvejene, så var der ikke noget at finde.

Puhhh…det er godt nok ikke sjovt.

[QUOTE=Churchtown;796884]Ved anafylaktisk chok (som danner baggrund for svær allergisk reaktion med akut tillukning af luftveje grundet slimhindehævelse) på baggrund af medicin eller vaccine, hvad enten det drejer sig om mennesker eller dyr - der ser man reaktionen typisk i løbet af få minutter efter indgift, og max en time efter indgift. Dette er årsagen til, at mennesker, som vaccineres, anbefales at blive på stedet (ved lægen eller på sygehuset) en time efter at vaccinen er givet, så man kan være sikker på, at man ikke udvikler alvorlig allergisk reaktion.
Jeg ville absolut ikke forvente at se en sådan reaktion mere end et døgn efter indgift. [/QUOTE]

Tak, det var vist lige nøjagtig det min dyrlæge i sin tid fortalte :slight_smile:

åh hvor gør det mig ondt. Kæmpe kram

MVH
Gitte

[QUOTE=cutie;796418]Er der nogen der har prøvet noget lignende? Det er virkelig ubehageligt ikke at vide hvorfor og hvad der er sket.
Eneste trøst er, at det tilsyneladende er gået hurtigt og at han som sådan ikke har lidt.[/QUOTE]
Ja, vores første Europe stod af på en måde, der ligner. Han var blevet stukket i svælget af en humlebi og faldt om og døde, stadig med tørkost i munden. Det gik så stærkt, at dyrlægen mente at selv hvis vi havde stået på deres trappetrin, da han blev stukket, havde de næppe kunnet nå at redde ham alligevel. Han lå også og var død, da vi kom hjem - humlebien lå en halv meter fra foderskålen, så det var relativt let at spore sig ind på hvad der var sket i dette tilfælde.
Hvis du vil have større chance for at få et svar, så skal han sendes ind og undersøges af en patolog. Det er ikke specielt billigt, og det er ikke sikkert, at du får et svar alligevel.
Og sidst men ikke mindst: Trøsteknus, det er skrækkeligt chokerende at komme og finde sin kat død. Kan godt forstå I savner ham!
VH
Susanne

Nej hvor er det forfærdeligt. Er ked af det på jeres vegne :frowning: