Pludselig opstået eksem

Jeg har i knapt 10 år haft den samme fingerring på min højre ringfinger og nu har jeg pludselig fået eksem/irritation på fingeren :øhmm:
Det er opstået indenfor den sideste uges tid og i starten troede jeg, at jeg bare havde klemt ringen så hårdt ind mod fingeren, at den blev rød.
Men i dag, var jeg nødt til at fjerne den ring, for nu var huden begyndt at skælle og klø …

Det er ringen, jeg måtte fjerne … guld/hvidguld med diamanter

Jeg har ikke brugt ny sæbe, håndkrem eller noget andet jeg kan komme i tanker om
Nogen der har et bud på, hvorfor :?

Har du haft hænderne meget i vand eller svedt eller sådan? Det ligner en ring med “hulrum” under, så der kan samle sig fugt?

Nope, jeg har ikke lavet noget jeg ikke plejer og mine fingre er ikke hævede i disse dage (sådan at de kunne have lukket af for luft omme på bagsiden) … er helt og aldeles clueless :surrender1:

Haft hænderne i sæbevand/ rengøringsmidler?
Det kan også være svamp…

[QUOTE=Blunky;1210300]Haft hænderne i sæbevand/ rengøringsmidler?
Det kan også være svamp…[/QUOTE]
Nope, ingen skrappe midler her …
Det med svamp havde jeg ikke tænkt på … skulle jeg få tid hos læge på mandag (med min øjenbetændelse), må jeg huske at få lægen til at kigge på fingeren også :slight_smile:

Hvad er den anden ring lavet af? Det er vel ikke normalt at få eksem af guld (selv om jeg ikke vil afvise det), men hvis den anden har et stof i sig, som kan give allergi, kan det måske være derfor?

Jeg tror, at det bare er nogle dage siden, at jeg hørte, at man godt kan få allergi af noget, man ellers har båret uden problemer. Det er ligesom med katte og foderallergi, faktisk - problemet opstår på grund af noget, man bliver udsat for tit/længe. Pludselig mener kroppen, at nu er det nok, og så slår den ud.

selvom ringen er af guld kan den godt pludselig give allergi, da det meste kun er guldbelagt, da det ellers ville være for “bøjeligt” (det er da vist ikke et ord!)

jeg har det samme problem med ørenringe, når de er nogle år er belægningen slidt af, og så reagere jeg allergisk på dem.

men prøv dog at sætte den på den anden hånd og se om det samme sker.

[QUOTE=Bodil;1210378]selvom ringen er af guld kan den godt pludselig give allergi, da det meste kun er guldbelagt, da det ellers ville være for “bøjeligt” (det er da vist ikke et ord!)
[/QUOTE]

Bøjeligt er absolut et ord :slight_smile: Men du skal alligevel op i en vis karat, før guld er specielt bøjeligt. De fleste danskere har “kun” 8 eller 14 karat guld og det plejer at holde faconen ganske udmærket :slight_smile:

Jeg er selv holdt op med at gå med ur pga. en lignende eksem. Før jeg stoppede gik jeg endda så vidt, at jeg gav bagsiden af uret en gang neglelak for at spærre eventuel udtrængen af allergener og det hjalp ikke en dyt :frowning: Mit bud er, at huden ikke får luft nok - et ur sidder jo også relativt stramt.

Den ring der sidder tilbage, er 8 karat og den har jeg båret i over 25 år (jeg kan ikke få den over knoen på fingeren) og diamantringen er 14 karat.
Nu får fingeren lov til at komme sig og så må jeg gøre ringen så ren som muligt (der er mange hulrum på bagsiden) og prøve igen … den hører jo hjemme på den finger og jeg synes det er underligt, nu hvor den mangler :slight_smile:

tror det - KAN - være 8 ct ringen der giver allergi

Guldindholdet eller lødigheden ser sådan ud :
8 karat = 33.33%
10 karat = 41.67%
12 karat = 50%
14 karat = 58.33%
18 karat = 75%
22 karat = 91.67%
23 karat = 95.83%
24 karat = 99.9%
så der er en hel del fyldmetaller i en 8ct ring, det kan være sølv kobber nikkel…og en masse andet

[QUOTE=Jim;1210382]tror det - KAN - være 8 ct ringen der giver allergi
[/QUOTE]
Det tror jeg så ikke det er, for rødmen på fingeren har form efter den anden ring og der hvor der næsten er gået hul på huden, er der hvor diamanterne sidder.

Et par gange om året får jeg lignende udslæt af mine ringe (har 2 ringe på samme finger)
Jeg plejer at lægge ringene, og efter et par dage er både rødmen og kløe væk :thumbup:
Mit bud er også at det kan skyldes sæberester og fugt. I dagene efter er jeg ekstra obs på at få tørret både finger og ringe godt ved hver håndvask.

[QUOTE=DK Lindvig;1210414]Et par gange om året får jeg lignende udslæt af mine ringe (har 2 ringe på samme finger)
Jeg plejer at lægge ringene, og efter et par dage er både rødmen og kløe væk :thumbup:
Mit bud er også at det kan skyldes sæberester og fugt. I dagene efter er jeg ekstra obs på at få tørret både finger og ringe godt ved hver håndvask.[/QUOTE]
Jeg tænker også, at siden det er værst der hvor stenene rammer huden, at de har opfanget et-eller-andet, der nu begynder at smitte af og irritere huden.
Så nu får huden masser af luft og fred til at heles og ringen er gjort grundigt ren (med tandbørste ;)), så den er klar, når fingeren også er det :slight_smile: