Pointen med sauce Hollandaise?

Fornylig købte jeg af nysgerrighed en brik færdiglavet hollandaisesauce. Også fordi jeg savner nye og anderledes (for mig) saucer.

Oftest står der de samme 3-4 slags saucer i forskellige mærker på hylderne. Det er kun i Irma, at jeg har fundet nogle tykke, purerede supper på flaske, som fungerer super som anderledes sauce til grøntsager.

Nu kan det jo være et dårligt fabrikat, men jeg synes ikke, at den smager af noget :?

Ved godt, at den oftest serveres til fisk, men jeg kan godt lide at eksperimentere med mad, og prøve lidt anderledes kombinationer.

Så tjekkede jeg opskrifter (Hollandaise Sauce opskrift fra Verdens Lækreste Opskrifter) og undrer mig endnu mere, fordi den åbenbart indeholder esdragon, som jo er meget markant i sauce Bearnaise (:savle: ) - eller hvidvinseddike.

Kender nogen et godt mærke mht færdiglavet Hollandaisesauce (ja ja ja, jeg ved godt, at det er rent kætteri i nogles øjne)?

Og måske en eller anden form for forklaring på forskellen mellem de 2 saucer (hvor ingredienslisten i mine ukyndige øjne er ret ens)?

Knorrs Hollandaise er den bedste!!! Jeg elsker netop Hollandaise-saucen, så fin og udominerende - perfekt omsvøb til enhver slags mad. :ok:

Jeg kender ikke til færdigsovserne - men jeg eeeeeelsker hjemmelavet hollandaise! Man skal bestemt ikke spise det for tit, for det er meget kalorierigt - men altså ih, hvor smager det godt. Jeg vil nærmest mene, det er helligbrøde at købe det færdigt.

Hollandaise (i hvert fald i vores udgave) indeholder ikke esdragon, men derimod citron (masser af citron, endnu mere smør og så æg og salt).

[QUOTE=Else;693393]Jeg kender ikke til færdigsovserne - men jeg eeeeeelsker hjemmelavet hollandaise! Man skal bestemt ikke spise det for tit, for det er meget kalorierigt - men altså ih, hvor smager det godt. Jeg vil nærmest mene, det er helligbrøde at købe det færdigt.

Hollandaise (i hvert fald i vores udgave) indeholder ikke esdragon, men derimod citron (masser af citron, endnu mere smør og så æg og salt).[/QUOTE]

Enig :ok:

Ahaaa - ja, der har jeg en oplevelse til gode - har jeg forresten ikke nogle bøtter æggeblomme i fryseren…
Tak :slight_smile:

Hollandaisesauce indeholder ikke esdragon… det er en let syrlig sauce, som passer fortrinligt til fisk, men så heller ikke så meget andet - jeg ville ikke bryde mig om at få den serveret til grøntsager…
Bearnaise indeholder til gengæld esdragon…

Om du kan bruge æggeblommerne efter at de har været frosset, det ved jeg ikke - men jeg ville ikke regne med det…

Enig, synes også kun Hollandaise er passende til fisk. Men ønsker man f.eks. kogte kartofler til et stykke fisk, f.eks. laks, så er den rigtig god :slight_smile:

Hjemmelavet har jeg aldrig prøvet, kun Knorrs…