Polakker.... de er bare underlige nogengange

[QUOTE=Ann K;854427]So true!
Og videre i samme dur:

//youtu.be/aMUl9PxM86c
[/QUOTE]

1000 tak for at give mig et fantastisk gensyn! :høhø::høhø:

[QUOTE=MiSi;854677]Mht sangen, så dukkede der noget op i mit hovede igår aftes om, at der havde jeg da vist husket galt. “Dyrene”-omkvædet er “Oja oja uhaha”.
Hvor jeg så har det andet fra, hæ, i mine øren lyder det som en vise fra før min tid.[/QUOTE]

Samme melodi, anden tekst :slight_smile: Og i “Dyrene i Afrika” er det ganske rigtigt Oja oja uhaha der er omkvædet :slight_smile:

“Molak, molak, mak, mak, mak” er en oldgammel revyvise (tekst af Ludvig Brandstrup og Poul Sørensen, melodi af Aage Stentoft) fra vist nok 1934 - 35… Sangen er blevet til på baggrund af den danske indenrigspolitik, der bla betød at man nogle år tidligefre havde dannet flere forskellige bondebevægelser bla LandsSammenslutningen, der i 1935 (?) havde arrangeret et optog ind til København… Hmm - google giver bla dette link, hvor der står en smule KLIK

Sangen blev utroligt populær - og blev oversat til flere sprog, nogle gange med en gendigtning af teksten…

Siden har Halfdan Rasmussen ganske rigtigt genbrugt melodien til en børnevrøvlesang kaldet “Dyrene i Afrika”…

Bortset fra at Landssammenslutningen endte op med at koble sig på nazistpartiets propagandavogn (og der faktisk mistede sine sidste tilbageværende medlemmer) så er der absolut intet “Ud med de fremmede” - her polakker - i selve bevægelsens opståen eller “program”…
Og da heller ikke i sangen - omkvædet er en vrøvlesætning, der (når man kender lidt til de to. Ludvig Brandstrup og Osvald Helmuth) sikkert er opstået i en ordentlig brandert :wink: Resten af teksten er causerier over episoder indenfor den danske BONDEstand, som man som (velhavende) byboer nok følte sig en smule hævet over…

Undskyld al denne snak om en gammel revyvise… men jeg blev som sagt nysgerrig over en påstand, jeg aldrig tidligere har hørt om i forbindelse med netop denne sang, som jeg ellers udmærket vidste havde en politisk baggrund… og så var jeg jo lige nødt til at undersøge det nærmere :slight_smile: