Er Polydactyl et maine coon fænomen eller er det kun hos maine coon det fremelskes. Er det godkendt i følge standarden? Hvilke andre racer har dette træk
Jeg har ihvertfald haft en huskat engang,fik at vide at de kaldtes “rottekatte” .
Tine
min Simba Hittekat som nu bor hos en anden KG-bruger er en huskat og er polydactyl på alle poter, sikke nogle “boksehandsker” den knægt har
Alle katte kan være polydactyle…jeg har set en lille huskat engang, hvor alle fire poter lignede rosetter med tæer næsten hele vejen rundt…tror den havde 8-9 tæer på hver pote
Grunden til det mest ses hos MCO er stræben i avlen efter det…og måske i sammenhæng med, at avlsmaterialet efterhånden snart er så indarbejdet, at det i visse linier er umuligt at undgå defekten…
Er det godkendt i følge standarden
Nej…og polydactyle katte kan så vidt mig bekendt ikke bedømmes på en udstilling
[quote=Felis;449989]Grunden til det mest ses hos MCO er stræben i avlen efter det…og måske i sammenhæng med, at avlsmaterialet efterhånden snart er så indarbejdet, at det i visse linier er umuligt at undgå defekten…
[/quote]
Se det vil jeg altså meget gerne se noget materiale på, at avlsmaterialet er indarbejdet og at man i visse linier ikke kan undgå polydactyli. De vil altid komme, men man kan aldrig være sikker.
[quote=Felis;449989]
Nej…og polydactyle katte kan så vidt mig bekendt ikke bedømmes på en udstilling[/quote]
Jo, de kan bedømmes, men i FIFe-regi kan de ikke få certifikater. I TICA har de egen klasse og kan og må gerne bedømmes. Hvordan det er i CFA ved jeg faktisk ikke, men det kan vel undersøges, hvis man vil udstille der.
Felis - de kan sagtens bedømmes - de kan bare ikke få certifikater.
(glemte lige at sende, Pia havde ikke svaret, da jeg skrev det :))
Nogen vil jo netop ikke undgå det - derfor arbejder man med linier man ved det kan forekomme i.
Jeg kunne være mere interesseret i at vide om der også gøres en indsats den anden vej - altså opdrættere der under ingen omstændigheder arbejder med linier der forekommer polydactyli i?
Lis - Yup, kender (til) et par stykker der gør deres bedste for netop det.
[quote=Lis Dahlstrøm;450025]Nogen vil jo netop ikke undgå det - derfor arbejder man med linier man ved det kan forekomme i.
Jeg kunne være mere interesseret i at vide om der også gøres en indsats den anden vej - altså opdrættere der under ingen omstændigheder arbejder med linier der forekommer polydactyli i?[/quote]
Jeg arbejder ikke med polykatte, men jeg fravælger ikke en kat fordi den på tavlen - et eller andet sted - har en polydactyl forfader. Selvfølgelig kan man finde linier hvor de ikke findes, men siden de udgjorde en meget stor andel af bestanden da racen blev godkendt - man valgte netop at søge om godkendelse úden disse - så er de en del af Maine Coon´ens historie og IMO naturligt forekommende.
Jeg kunne måske godt finde på at få en poly, men så er det ikke det faktum at den er det, der vil gøre at jeg valgte det, men at den har en tavle jeg fandt interessant at have. Kort sagt, de skræmmer mig ikke, men jeg går heller ikke efter dem.
Jeg har en huskat, som er polydactyl. Han har 7 tæer på hver forpote og 5 på hver bagpote.
Og jeg har fået af vide, at ikke alle katte kan bruge deres ekstra tæer, men Loke kan bruge alle sine på forpoterne…
Har endda en tegning han har lavet…
Så var jeg ikke helt blind når jeg kun havde set det mco og huskatte med det
Kom lige på at det kan være et kæmpe detektivarbejde at sikre sig at der ikke findes polydactyle på linierne. De registreres jo som vanlige Maine Coon og har ingen speciel markering. Nok er der mange der har et “P” i navnet, men det er hvad jeg kalder for en uskreven regel, og bestemt ikke noget alle gør og har gjort.
Men hvad pokker, man ser jo efter så meget på de tavler, så lidt arbejde mere fra eller til, det gør nok ikke den store forskel. Men altså man kan ikke bare udelukke at de ikke er der, bare fordi “P´et” ikke er der.
Når nu det er en dominant nedarvet defekt kan der vel ikke være så stort et problem i at der ligger en polydactyl i stamtavlen? Der følger, såvidt jeg ved, ikke andre uønskede egenskaber med.
Marina
Min smukke Tutsie som var ½ norsk skovkat og ½ huskat, var den eneste i hendes kuld som ikke var poly, alle hendes 4 søskende havde extra tæer på deres poter.
MVH
Gitte