Så kom der 10 kg porta 21 til os fra zooplus - de er vilde med det:-)
Jeg vil skifte hvis successen fortsætter og det tror jeg den gør. jeg har selv smagt på det også - ja det gør jeg altid - det smager meget bedre end RC kan jeg fortælle og Hills -høhø
Jeg har lige et par hurtige:
Det er ikke i lufttæt pose - hvor længe kan det holde sig? Jeg har sat en klemme om (har ingen spand skal jeg købe en?) - er det nok?
Hvad hvis jeg bestiller 23 kg - kan mine fem kræ så nå at æde det?
Og
Jeg synes ikke de store tygger det, men gør det noget, hvis jeg nu supplere med råfoder og TD ved siden af, så de får brugt gebisserne der?
Hvad mener I andre der fodrer med Portaen?
Når det er sagt så må jeg nok lige rose det produkt - wow det dufter skønt. Jeg fik lyst til kylling, og jeg kan ikke lide kylling!
Nej, det kan ikke holde sig så længe da der ikke er konserveringsmiddel i.
Jeg ville ikke købe 23kg til fem katte, det når at blive kedeligt inden du når bunden og hos Zooplus er prisen så lav for 10 kg sække at det ikke kan betale sig.
Jeg blander også de store stykker tørfoder i så de skal tygge og giver kød og ben til gnavning så tænderne bliver brugt.
Marina
Nå, så ER jeg ikke den eneste, der har det problem!
Jeg ved ikke som t/d og råfoder er nok som supplement. Det er det ikke her i huset (jeg udfodrer t/d som primærfoder), men jeg har så også i forvejen problemer med tandkød hos min kat.
Men jeg har i hvert fald selv gjort mig den erfaring, at slugning af foder er no-go. At det skal stoppes hurtigt af hensyn til tænder/tandkød. Det er sateme en hård omgang at få det godt igen.
[QUOTE=lenschow;148628]Jeg har ikke problemer med mine kattes tænder:-)
Jeg tror desuden næppe, at tørkost gør en stor forskel - jeg mener, at der skal råt naturlgit foder til at ændre det.
Hvor længe kan Porta 21 holde sig?
det er da konserveret…Det står på pakken.
MVH[/QUOTE]
Du kan eventuelt købe en foder tønde:thumbup: De er rigtig gode at opbevare tørfoder i, også er det nemt at stikke skålen ned øg få en god portion op:)
Jeg køber altid 23 kg til mine fem katte - og det kan sagtens holde sig. Jeg har lige købt spande med 7,5 kg i - og det er planen, at jeg fremover vil hælde mine 23 kg sække over i spandene, der kan det holdes lufttæt.
…men altså - ingen problemer her med fem katte og 23 kg sække. (Jeg giver 710 kr. for 23 kg)
Hvis vi snakker om 23 kg., så ville jeg dog nok have både en stor beholder og en mindre, sådan at den store ikke skal åbnes (flere gange) dagligt.
Hvis foderet holdes temmelig lufttæt, kan det vel nogenlunde holde sig til holdbarhedsdatoen. Måske lidt mindre, hvis det et naturligt konserveringsmiddel.
[QUOTE=pivnu;148639]Hvis vi snakker om 23 kg., så ville jeg dog nok have både en stor beholder og en mindre, sådan at den store ikke skal åbnes (flere gange) dagligt.
Hvis foderet holdes temmelig lufttæt, kan det vel nogenlunde holde sig til holdbarhedsdatoen. Måske lidt mindre, hvis det et naturligt konserveringsmiddel.[/QUOTE]
Hehe, jeg tænkte også kun på min egen, hvor der er vel 10 kg i:) Du har nok ret i, at der bliver åbnet mange gange til 23 kg mad. Så en stor og en lille - helt enig:thumbup:
Tak for fif - jeg må have sådan en tønde - igen - så. Gav hunden den med:-)
Hvor står der hvor længe det kan holde sig? Har kigget på pakken med bliver snart blind:-)
Det er ikke en naturlig konservering, for det findes ikke. Det er konserveret på vitaminer, men når vitaminer konserveres så mister de deres virkning og bliver til andre “stoffer” - jeg husker ikke ordret hvordan det var, men hørte detpå et barf foredrag en gang. De skriver det for at det skal lyde pænere - konservering er konservering og alt tørkost er konserveret. Ellers var det ikke tørkost og ikke en dyt bevendt for os at fodre med
Men jeg er godt glad for det foder her - jeg vil bare gerne vide mere om holdbarheden…
[QUOTE=lenschow;148646]Tak for fif - jeg må have sådan en tønde - igen - så. Gav hunden den med:-)
Hvor står der hvor længe det kan holde sig? Har kigget på pakken med bliver snart blind:-)
Det er ikke en naturlig konservering, for det findes ikke. Det er konserveret på vitaminer, men når vitaminer konserveres så mister de deres virkning og bliver til andre “stoffer” - jeg husker ikke ordret hvordan det var, men hørte detpå et barf foredrag en gang. De skriver det for at det skal lyde pænere - konservering er konservering og alt tørkost er konserveret. Ellers var det ikke tørkost og ikke en dyt bevendt for os at fodre med
Men jeg er godt glad for det foder her - jeg vil bare gerne vide mere om holdbarheden…
MVH[/QUOTE]
Det står vel et lille bitte sted du ikke har kigget:p Hvad med ved toppen, omkring limningen?
Jeg ved ikke hvor holdbarhedsdatoen står på Porta 21
Mht. konservering, så ja, det jeg mener, det er, at hvis det ikke er med BHA/BHT (men i stedet f.eks. E-vitamin), så skulle det være lidt mere svingende med holdbarheden. Men BHA/BHT er så til gengæld ikke lige de mest uskyldige konserverinsmidler (som oftest nævnt som “EU-godkendte antioxidanter”).
Ved Porta 21 er det E-vitamin og ascorbin der bruges, så holdbarheden er ikke overvældende og foderet mister hurtigere smag og fedtet harsker. Jeg har da ialt fald oplevet at mine katte ikke fortærer de sidste kg foder af en 23kg’s sæk så hurtigt som de første og man er ikke i tvivl om når der åbnes en frisk pose.
Men det er måske bare mine erfaringer:)
Åh, det var da ret godt lige at vide.
Jeg går nemlig med tanke om at købe 23 kg til mine 4 katte, men det er så en dum idé kan jeg forstå på det hele?
Også selvom det er i en foderspand?
[quote=lenschow;148517]Så kom der 10 kg porta 21 til os fra zooplus - de er vilde med det:-)
Jeg vil skifte hvis successen fortsætter og det tror jeg den gør. jeg har selv smagt på det også - ja det gør jeg altid - det smager meget bedre end RC kan jeg fortælle og Hills -høhø
Jeg har lige et par hurtige:
Det er ikke i lufttæt pose - hvor længe kan det holde sig? Jeg har sat en klemme om (har ingen spand skal jeg købe en?) - er det nok?
Hvad hvis jeg bestiller 23 kg - kan mine fem kræ så nå at æde det?
Og
Jeg synes ikke de store tygger det, men gør det noget, hvis jeg nu supplere med råfoder og TD ved siden af, så de får brugt gebisserne der?
Hvad mener I andre der fodrer med Portaen?
Når det er sagt så må jeg nok lige rose det produkt - wow det dufter skønt. Jeg fik lyst til kylling, og jeg kan ikke lide kylling![/quote]
Det må da kaldes ekstrem hjemmeservice, sådan at være mundskænk for sine katte ??
Gruer lidt for den dag, hvor et af rovdyrene kommer og serverer friskfanget mus/rotte.
Vi har købt 23 kilos sække af Porta 21 med and, og det er gået fint med at fortære det hele -høhø Vi har så også haft fodret med det “rent” og det ville sige der røg ½ kilo om dagen
Vi har sækken i et mørkt skab, og hælder lidt over i en 7,5 kilos spand (vi fik foder i, da vi købte Porta 21 første gang hos mysterycoons petshop)
Og ja det er et super godt foder og flere af vores katte ser meget bedre ud nu end før
Vi har også den med and, men hjemme hos os er det altid den, der ligger tilbage i foderskålene, når de er ved at være tomme. Om det så er fordi, at de ikke er vilde med smagen, eller fordi det er det foder med de mindste kroketter, det ved jeg ikke.
Jeg forstår i øvrigt ikke, at så mange foderproducenter stadig laver små kroketter, men det er selvfølgelig en helt anden diskussion.