Porta 21 Finest Cats Heaven

Hvad siger eksperterne til dette foder?

Har en snart 7 år gammel pige, der har rigeligt på sidebenene, så tænker om vi snart skal til at skifte fra “Porta 21 Finest Sensible - uden korn” til “Porta 21 Finest Cats Heaven” (indhold i dette foder beskrevet nedenfor)!? Som de skriver i beskrivelsen: “Perfekt til allergikere, overvægtige og ældre katte” - Misse har ingen allergier, men overvægtig er hun da, og hun træder jo snart ind i seniorstadiet også… I hvert fald når hun er ved at være færdig med de 20 kg "Porta 21 Finest Sensible - uden korn" jeg har stående, som skal spises inden foderskiftet, så er blot begyndt at undersøge markedet :slight_smile:

Og her er min lille dellemus :tihi:

Til sammenligning er her beskrivelsen fra “Porta 21 Finest Sensible - uden korn” som hun får lige nu[B] :slight_smile:

[/B]

Jeg ville i stedet fodre med masser af vaadfoder og kun lade toerkosten vaere snack…

Jeg har slanket min madglad diva med masser af vådfoder tilsat ekstra vand og et foderaktiveringsbræt, som gør det besværligt at få fat i tørfoderet.

Der bliver i forvejen givet masser af vådfoder tilsat vand, og tørfoderet er allerede i aktivitetsbræt :slight_smile:

Men det var sådan set ikke det jeg spurgte om :?

Hill’s Precription Diet Metabolic er det eneste foder, som jeg kender, der giver vægttab uden motion eller aktivitetsbræt. Jeg fodrer med en afmålt daglig portion, som gives i små portioner i løbet af dagen.

Hills ligger desværre langt over mit foderbudget

Spurgte nu også mere til hvad I synes om indholdet i Portas Cats Heaven :slight_smile:

Umiddelbart er jeg mest til Sensible, da der er mere protein i og kartofler først er nr 3 på indholdslisten… Men lige in mente, så har jeg ikke sat mig ind i ældre kattes foderbehov :slight_smile:

Jeg ville også vælge Sensible og så fodre med formindskede portioner, så hun slanker sig en smule.

Det er sådan set ikke fordi hun spiser meget…
Hun spiser omkring 50 gram om dagen, hvilket er langt under den anbefalede mængde for begge fodertyper, som siger 90-115 gram om dagen for katte mellem 3,5 og 5 kg, Misse ligger lige over de 5 kg.
Ved siden af det spiser hun omkring 100, max 150 gram vådfoder om dagen.
Kan ikke få hende til at spise mere vådfoder, det nægter hun simpelthen :gruble:

[QUOTE=Lotte F;1262658]Der bliver i forvejen givet masser af vådfoder tilsat vand, og tørfoderet er allerede i aktivitetsbræt :slight_smile:

Men det var sådan set ikke det jeg spurgte om :?[/QUOTE]

Mange af os der har eller har haft katte med for meget på sidebenene ved at skifte større dele af tørfoderet ud med vådkost, derfor får du det svar du får :slight_smile:

[QUOTE=Lotte F;1262661]Hills ligger desværre langt over mit foderbudget

Spurgte nu også mere til hvad I synes om indholdet i Portas Cats Heaven :)[/QUOTE]

Jeg synes personligt at du skal blive ved det foder som du bruger nu, det har et større protein- og fedtindhold end det du vil skifte til (og derved også tilsvarende mindre kulhydrat). Da både protein og fedtindhold bliver mindre (derved bliver kulhydratindholdet også større). Sådan som kattens biokemi ift. nedbrydning af fedt, protein og kulhydrat er skruet sammen, så bruger katten i større grad aminosyrerne fra kosten til sit daglige energiforbrug end kulhydrater (som vi mennesker i stor stil bruger). Det vil sige at der er stor sandsynlighed for at den enkelte kat (men der er selvfølgelig altid variation individer imellem), kører kulhydratet i sit foder direkte i fedtdepoterne. Jeg har selv sådan en kat herhjemme. Så jeg synes du tørfodermæssigt skal blive hvor du er.

Hvis din kat har for meget på sidebenene skal du måske kigge lidt mere på hvordan den får rørt sig? Får den rørt sig? Er den indekat el. udekat? Får du den til at løbe efter fjerpinde el. lign? Kunne du måske ligge dens tørfoder rundt omkring i huset/lejligheden hvor du bor så den skal lede efter det? Eller skal du have skiftet dit foderbræt ud med noget som giver den noget mere udfordring så det ikke er så nemt for den at få fat i?

Mht. om den er senior eller ej, så synes jeg personligt ikke man kan kalde en 6-årig kat for en seniorkat, ikke når de kan blive så gamle som de gør idag. Der mener jeg personligt at du mere skal op i 8-9 års alderen

Du skal jo lige huske at de 90-115g er en dagsration af kun tørfoder. Hvis hun får 100-150g vådfoder ved siden af, så skal mængden af tørfoder være det mindre.

[QUOTE=Vipstøsen;1262671]Hvis din kat har for meget på sidebenene skal du måske kigge lidt mere på hvordan den får rørt sig? Får den rørt sig? Er den indekat el. udekat? Får du den til at løbe efter fjerpinde el. lign? Kunne du måske ligge dens tørfoder rundt omkring i huset/lejligheden hvor du bor så den skal lede efter det? Eller skal du have skiftet dit foderbræt ud med noget som giver den noget mere udfordring så det ikke er så nemt for den at få fat i?

Mht. om den er senior eller ej, så synes jeg personligt ikke man kan kalde en 6-årig kat for en seniorkat, ikke når de kan blive så gamle som de gør idag. Der mener jeg personligt at du mere skal op i 8-9 års alderen[/QUOTE]

Hun er indekat :slight_smile:
Hun spæner rundt dagligt efter sit legetøj, så hun er en forholdsvis aktiv kat…
Hun gider ikke løbe efter drillepind eller andet fjerlegetøj, bolde lavet af sammenkrøllet stanniol er det eneste der dur, så det leger vi med dagligt :slight_smile:
Jeg har 2 forskellige aktivitets foderbræt som jeg skifter lidt mellem, men har tænkt på om jeg snart skulle finde på noget nyt :slight_smile:

Fun Board er også prøvet, den blev også alt for hurtigt alt for nem for hende…

Ja, det har du ret i :slight_smile: Det tænkte jeg ikke lige over :stuck_out_tongue:

Jeg bruger det lilla bræt, som jeg viser længere oppe. Det er ret effektivt og min tørfoderjunkie er begyndt at spise våfoderet op, før hun vil arbejde SÅ hårdt for føden. :tihi:

Har du et link til den? For den er faktisk ret smart :smiley:

Maries (Velfa) aktivitetsbræt hedder “Northmate”, det findes i forsk. størrelse både til hund og kat, så det er mest et spørgsmål om hvor stort du vil have det skal være. Zooplus har det blandt andet: Karlie Flamingo NORTHMATE ® Catch | zooplus.dk

Hvis den er meget glad for sin tørkost kan du også tage et stykke papir og ligge et par tørkostbidder indeni, smide kuglerne rundt i din bolig, også skal den gå på jagt og finde dem og pakke dem ud for at få sin mad… det kan den få lang tid til at gå med forudsat at den forstår konceptet :slight_smile: Der er mange muligheder, det er bare at bruge fantasien :slight_smile:

Den fås også i grøn til hunde, som er større.

[QUOTE=Vipstøsen;1262684]Maries (Velfa) aktivitetsbræt hedder “Northmate”, det findes i forsk. størrelse både til hund og kat, så det er mest et spørgsmål om hvor stort du vil have det skal være. Zooplus har det blandt andet: Karlie Flamingo NORTHMATE ® Catch | zooplus.dk

Hvis den er meget glad for sin tørkost kan du også tage et stykke papir og ligge et par tørkostbidder indeni, smide kuglerne rundt i din bolig, også skal den gå på jagt og finde dem og pakke dem ud for at få sin mad… det kan den få lang tid til at gå med forudsat at den forstår konceptet :slight_smile: Der er mange muligheder, det er bare at bruge fantasien :)[/QUOTE]

Mange tak :smiley:

Misse er en utrolig klog pige, så hun skal nok hurtigt finde fidusen i den “leg” du dér nævner!
Det var faktisk en super idé! Tak for det :wink: