Porta 21 tørkost - taurin indhold

[QUOTE=Battlestar;1016116]hehe - det har du ret i - det har jeg faktisk aldrig set… jeg har kun set alle dem der har klaget over det og indført ritualistisk rumpeklip som følge af foderskiftet :slight_smile:

men det er da fedt der findes enkelte der kan klare det…jeg måtte opgive efter 4 md hvor jeg forsøgte at introducere det…[/QUOTE]

Alle mine 4 har det fint med det… Og jeg mener min veninde enten er ved eller har skiftet over til FP 21 nu, og hun har heller ikke haft problemer (1 kastrat, 1 fertil hun, 1 fertil han + 8 killinger, er lidt i tvivl om hvad killingerne har fået)

kan forklare hvorfor de tilsætter 1700 mg taurin pr kg - det er alligvel en del :slight_smile:

Ja, det var også min tanke :slight_smile:

Det er da ikke unormalt? Der er da mange af de populære fodertyper der ikke nødvendigvis indeholder en meget høj protein %.

Mine får ikke våd foder, de Vil simpelthen ikke spise det, jeg har prøvet næsten alle mærker. Så jeg har opgivet med våd fodret :frowning: så er porta måske ikke godt at bruge når hun ikke får våd foder.

Hvad så med det her foder? Der er 1500 mg taurin og protein% på 42?

nej men det er afgjort bedst AT de gør… og det skal være animalsk protein - ikke vegetabilske

det er derfor der er så mange der gerne vil over på GF varianterne - det er bare ikke alle der har held med det

jeg har så valgt en anden tilgang til det og det er at mixe med det mest fiberrige foder jeg kan få så de spiser meget mindre og spiser mere vådt i stedet :slight_smile:

[QUOTE=rozz;1016128]Hvad så med det her foder? Der er 1500 mg taurin og protein% på 42?
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/taste_of_the_wild/172456[/QUOTE]

kender ikke produktet - men meget protein og meget taurin kan skyldes at proteinerne ikke er animalske - taurin kommer fra de animalske proteiner og en høj tilsætning tyder på at proteinerne ikke kommer fra kød :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1016129]nej men det er afgjort bedst AT de gør… og det skal være animalsk protein - ikke vegetabilske

det er derfor der er så mange der gerne vil over på GF varianterne - det er bare ikke alle der har held med det

jeg har så valgt en anden tilgang til det og det er at mixe med det mest fiberrige foder jeg kan få så de spiser meget mindre og spiser mere vådt i stedet :)[/QUOTE]

Det kan godt være jeg spørger lidt rigeligt, men hvis man kigger på ingrediens listen på GF og den alm gule, så er der da en hel del kød i de første ingredienser. Så burde de fleste proteiner ikke komme fra kød på dem begge?

det er fint :slight_smile: du kan ROLIGT bruge det…

når din kat ikke vil spise våd - så handler det om et godt lødigt tørfoder og så i øvrigt at holde øje med din kats pels, vægt og kondition…

hvis katten er slank, lækker og blank at se på - så er alt som det skal være :slight_smile:

og hvis du har vandskåle stående ved hver dør så den altid kan drikke en tår når den går forbi - så er det fint nok :slight_smile:

jeg vil så sige at min hankastrat herhjemme får MEGA ussel mave og pels af GF’en :frowning:

men det gør han af ALT “høj protein” foder helt generelt; GF, orijen, acana osv. - han ligner til en vis grad en kat der bliver direkte syg når man kigger på både pels og afføring :S men så snart man dropper højproteinfoderet så bliver alt normalt og fint igen…

den gule siger “ground poultry” og “ground fish” - hvis det var ren kylling og fisk - så var jeg meget enig… men det er det sjældent - det er kød, ben, brusk og “kød-bestanddele” som det kaldes… det er ikke en ren kyllingefilet :slight_smile:

derfor kan det sagtens se ud som om der er rigtig meget at det der er protein uden at det behøver være det…

det fremgår ikke altid af deklarationerne så det er meget godt at sammenligne med hvad de putter i ekstra for at få en ide om kvaliteten af råvare-massen :slight_smile:

men det vigtige er at der er det i katten skal bruge i en mængde der stemmer overens med kattens naturlige spisemængde OG at det ikke er noget der bare ryger lige i gennem så man har mega meget bæ i bakken og en kat der spiser konstant :slight_smile:

Gitze, så fx. Porta den gule der kun har 32 protein er okay når hun nu ikke får vådt? :slight_smile:

siden hvornår har en kat egentligt siddet med kniv og gaffel og fileteret sit bytte og kun spist det fineste reelle kød :?

synes den der “det skal kun være REN kød der er i foderet” går lidt i mod hvad man forbinder “vildt” foder med, som man jo også hysser om er det mest “naturlige og rigtige” og det “man bør stile mod” i foderet - hvor meget REELT kød er der mon på en mus kontra ALT det andet katten også spiser af musen :? (eller en fugl for den sags skyld)

nu ved jeg f.eks. der er 50-60g reelt kød på en STOR sneppe (jo jeg har vejet det! :slight_smile: ) - og når jeg tænker over størrelsen på den, så er det jo ikke en gang 1/5 af fuglen der er kød! :S nok nærmere 1/8 når fjer, indvolde, hjerne, knogler, brusk, mave, tarme osv. også tages med - og den slags spiser katten jo altså også…

Ja, jeg skrev heller ikke at det var unormalt… Det er bare for lidt IMO… Over 35% - og fedt på 20% eller mere

[QUOTE=rozz;1016128]Hvad så med det her foder? Der er 1500 mg taurin og protein% på 42?
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/taste_of_the_wild/172456[/QUOTE]

Ja, men der finder du taurinen under analytiske bestanddele og ikke under tilsatte næringsstoffer?

Lidt ben og brusk er vel også godt, det er der jo også i mus :slight_smile: men det skal selvfølgelig ikke være for meget.

Ok tak for det - man må jo spørge for at blive klogere :lys-ide:

jeg ville ikke tøve med at starte med den :slight_smile:

og så ville jeg ganske enkelt holde øje med min kat og se om den trives…

pia har helt ret i at det ikke er rent kød de spiser i naturen… de spiser mere eller mindre det hele pånær galdeblæren :slight_smile:

vi skal blot være opmærksomme på hvad der er vegetabilske proteiner, animalske proteiner og så sammenholde med tilsatte nærinsstoffer og være sikre på de får det de skal bruge

at nogen så går skirdtet videre og tænker i højproteinfoder ect - det er en tand mere avanceret men ikke altid hverken hensigtsmæssigt eller ladsiggørligt i praksis…

for uanset hvor godt vi vil vores dyr det, så skal det passe sammen med tid, økonomi og praksis…

og hvor gerne jeg end ville bruge GF varianten, så har jeg ikke tid til at tørre bæ op i hele huset efter 7 katte med dårlig mave - så det er valgt fra igen…

man vælger det kompromis der er bedst for dyrene første og fremmest og passer til den situation man står i … og der findes RIGTIG mange lødige alternativer der kan bruges - FP21 er bare en i rækken

[QUOTE=Battlestar;1016166]
man vælger det kompromis der er bedst for dyrene første og fremmest og passer til den situation man står i … og der findes RIGTIG mange lødige alternativer der kan bruges - FP21 er bare en i rækken[/QUOTE]

Nemlig! :slight_smile: Og det er også meget forskelligt hvad de trives med og på…

Det er jo lidt ligesom med os mennesker, at nogle helt vil undvære kulhydrater i deres kost fordi de synes de trives med det. Andre ville dø hvis ikke de fik deres daglige brød osv. Der er katten jo altså ikke så meget anderledes mht. smag og præferencer, og sålænge foderet anbefaler de foderanbefalinger der er til mindsteindhold mht. protein, fedt, kulhydrat osv. jamen så går du ikke helt galt i byen hvis du samtidig holder øje med kattens almene tilstand som der skrives af Gitze og Eife, jeg er helt enig.

Mht. højproteinfoder så bruger jeg både Acana, Orijen, Taste of the wild og FP grain free herhjemme og vi har ikke dårlige maver. Men de får dem ikke rene, det er altid blandet op med RC neutered young male i forholdet 50:50 eller 40:60 sådan ca.

Fx. kan jeg se på mine at især Honey ikke håndterer foder med et højt energi-indhold ret godt, han bliver fed af det :). Tilgengæld var Frederik en erotisk buttet mis da han kom her. Idag er han en slank mis, men han bevæger sig også meget mere her fordi han tonser rundt efter Honey ude i haven og herinde. Så der er mange faktorer der skal tages hensyn til :slight_smile: når der vælges foder. Men noget af det vigtigste må være at katten kan lide det oveni alt det andet.