Jeg sad lige paa zooplus og kiggede paa deres fodermaerker. Fandt denne da jeg soegte paa kornfrie produkter - og kan huske at nogle af jer har skrevet rosende ord om dette maerke:
Min tanke er bare, at der staar det er beregnet til katte m. fx allergi, og taenker bare hvad der sker hvis man fx fodrer med et saadant produkt ved katte der ikke har den slags problemer? Er det en daarlig ide?
Mine katte bliver desuden neutraliserede, saa taenker ogsaa paa om det vil vaere et godt foder for dem efter neutralisering.
Sad og sammenlignede priser, og synes det virker til at vaere billigt sammenlignet med nogle at de andre “kvalitetsmaerker”.
Jeg kender flere der fodre med Porta 21 uden at have allergikatte inklusiv undertegnede. Dog er vi ved at gå fra det igen, da Skaldepanden har en tendens til splatmave. Umiddelbart kan jeg intet problem se i, at fodre med Porta 21, medmindre at katten ikke trives på det.
Okay, tak. Kan se at zooplus saelger flere forskellige typer af porta 21, og taenker paa hvad forskellen vil vaere ved at tage det, der fungerer til voksne katte vs. det der skal bruges til allergiske katte?
Umiddelbart taenker jeg at det sidste maa vaere et mere skaansomt foder, men jeg ved bare ikke om det er godt at fodre med fremfor det til alm. katte, hvis katten ikke lider af allergi eller foelsomhed?
[QUOTE=Cecilie89;784528]Okay, tak. Kan se at zooplus saelger flere forskellige typer af porta 21, og taenker paa hvad forskellen vil vaere ved at tage det, der fungerer til voksne katte vs. det der skal bruges til allergiske katte?
Umiddelbart taenker jeg at det sidste maa vaere et mere skaansomt foder, men jeg ved bare ikke om det er godt at fodre med fremfor det til alm. katte, hvis katten ikke lider af allergi eller foelsomhed?[/QUOTE]Jeg kender ikke så meget til de andre fodervarianter - andet end, at det generelt har en høj standard. Grunden til at jeg i sin tid købte FP21 Grain Free var netop, at det var kornfrit. Nu er der heldigvis kommet andre alternativer (der dog koster lidt mere), men som ikke giver splat-mave.
Hvis kattene får et tørfoder med et højt proteinindhold, som mætter godt, og ikke så meget vegetabilsk indhold - og så i øvrigt får godt med vådfoder - så synes jeg ikke, du skal gå så meget op i, om det er foder til neutraliserede katte.
Jeg fodrer med Porta21, og mine katte er glade for det, lillemis er faktisk for glad for det, da hun tømmer skålen næsten lige meget hvor meget jeg fylder den med op.
Jeg har i øvrigt et spørgsmål om fodermængde, da deres site siger, at katte på 3-5kg skal have 40-60gram i døgnet. Er det hvis de kun spiser tørkost, for det lyder meget lavt og lillemis tømmer sin skål med 55gram på få timer.
[QUOTE=forslund;784673]Jeg fodrer med Porta21, og mine katte er glade for det, lillemis er faktisk for glad for det, da hun tømmer skålen næsten lige meget hvor meget jeg fylder den med op.
Jeg har i øvrigt et spørgsmål om fodermængde, da deres site siger, at katte på 3-5kg skal have 40-60gram i døgnet. Er det hvis de kun spiser tørkost, for det lyder meget lavt og lillemis tømmer sin skål med 55gram på få timer.[/QUOTE]
Ja, det er, hvis de kun får tørfoder. Men mine ville dø af sult, tror jeg, hvis de kun fik 40-60 gram tørfoder på en dag. Fodringsanvisningerne er kun vejledende, og jeg undrer mig nogle gange over, hvor de får tallene fra.
Der findes forskellige indretninger, man kan bruge til tørfoder, hvor kattene skal arbejde for at få fat i det. Foderbolde, foderbræt m.m. Det kunne du prøve til dine katte, så lillemis ikke bare kan støvsuge skålen.
Okay, saa vil jeg lade vaere med at gaa efter et foder som noedvendigvis er ment til steriliserede katte! Altsaa saa vidt jeg har set koster det ca. det samme for samme fodermaengde, men man kan bare ikke vaelge mellem saa mange maerker og koedtyper hvis man kun gaar efter de steriliserede udgaver. Men troede bare at det gjorde et eller andet godt for katten, som saa vidt jeg har laest har tendens til overvaegt naar den er steriliseret. Men det er maaske ikke korrekt?
Okay, saa vil jeg lade vaere med at gaa efter et foder som noedvendigvis er ment til steriliserede katte! Altsaa saa vidt jeg har set koster det ca. det samme for samme fodermaengde, men man kan bare ikke vaelge mellem saa mange maerker og koedtyper hvis man kun gaar efter de steriliserede udgaver. Men troede bare at det gjorde et eller andet godt for katten, som saa vidt jeg har laest har tendens til overvaegt naar den er steriliseret. Men det er maaske ikke korrekt?
Nu er jeg ved at stjæle tråden, det håber at jeg Cecilie tilgiver.
Jeg eksperimenterer i øjeblikket med Lillemis mad, da jeg er ved at være ret bekymret for hendes vægt og overvejer helt at droppe tørkost (jeg har købt et aktivitetsbræt) men kombinerer i øjeblikket imellem porta21 og lux-vådkost.
Men der er ikke plads til meget tørkost til at kat, som bør tabe 30-40% af sin kropsvægt, hvis det er de anbefalede dagsdoser.
[QUOTE=Cecilie89;784781]Hvilke andre kornfrie produkter giver ikke denne “splat-mave”?[/QUOTE]Jeg har god erfaring med Farminas N&D, som er kornfri og fås i forskellige varianter, herunder lam og blåbær.
Du kan læse mere her: http://www.teambreeder.dk/kat.aspx