[quote=Temple Bar;365855]Undskyld, men du er godt klar over, at muren faldt, før du blev født, ikk’? Jeg kunne forstå den slags fordomme hos nogen, der har levet, mens Østeuropa virkelig var “bagefter” eller måske om landsbyerne ude i de forskellige gamle østeuropæiske lande, men for en på din alder og så om en storby, så er det altså bare pjat
Prag er en storby på godt og ondt - nøjagtigt ligesom København, Paris, London, Rom, Berlin m.m.m.m. Og det vil sige, at der garanteret er områder, der er pænere end andre, både mht. huse og indbyggere og gadernes vedligeholdelse.[/quote]
sjovt du nævner det med forskellen på slum og de lækre boliger
en af de gange vi var i prag havde vi bevæget ud i et af de kvartere der blev bombet under 2 verdenskrig, mange af de huse var meget faldefærdige, men i huse der var faldefærdige og udbombede kunne man eks på 3 sal opleve at der boede nogle og de havde blomster osv på altanen osv. samtiddig så det ud som om de boede flot.
det man osse skal huske i prag er at en lille lejlighed inde midt i prag koster noget nær det samme som et pænt stort forstadshus i danmark koster.
i alle forstæder af prag ligger der kæmpe store boligblokke og det ligner lidt det vi kalder for ghettoer her i dk, men tag ikke fejl, der bor både millionære og arbejdsløse dør om dør disse steder.
[quote=Temple Bar;365855]Undskyld, men du er godt klar over, at muren faldt, før du blev født, ikk’? Jeg kunne forstå den slags fordomme hos nogen, der har levet, mens Østeuropa virkelig var “bagefter” eller måske om landsbyerne ude i de forskellige gamle østeuropæiske lande, men for en på din alder og så om en storby, så er det altså bare pjat
Prag er en storby på godt og ondt - nøjagtigt ligesom København, Paris, London, Rom, Berlin m.m.m.m. Og det vil sige, at der garanteret er områder, der er pænere end andre, både mht. huse og indbyggere og gadernes vedligeholdelse.[/quote]
Faktisk er østeuropa stadig bagefter i mange henseende. F.eks. ligger vandrørende over jorden mange steder i Tjekkiet, og faktisk også i Berlin. Ved godt muren er faldet, jeg er ikke dum, men genopbygningen af landende på den østlige side af jerntæppet tager altså tid. Det er bestemt ikke noget der sker overnight!
ja og på andre felter er østeuropa flere årtier foran vesteuropa, jeg har aldrig oplevet et så velfungerende kollektivt bus og tog system som i div østlande, bla er den kollektive trafik i prag nok den mest gennemførte og velfungerende jeg nogensiden har oplevet.
der ku vi lære noget i vest.
nu nævner du selv berlin, fakta er bare at i lige netop berlin er det faktisk den vestlige del af berlin der er forfalden.
[quote=Johnny;365895]ja og på andre felter er østeuropa flere årtier foran vesteuropa, jeg har aldrig oplevet et så velfungerende kollektivt bus og tog system som i div østlande, bla er den kollektive trafik i prag nok den mest gennemførte og velfungerende jeg nogensiden har oplevet.
der ku vi lære noget i vest.
nu nævner du selv berlin, fakta er bare at i lige netop berlin er det faktisk den vestlige del af berlin der er forfalden.[/quote]
Det vil jeg nu ikke give dig ret i. De gange jeg har været der, synes jeg stadig let man kan se, hvilken del, som er øst, og hvilken del, som er vest. Men det er så også 3 år siden jeg sidst var der.