Praktik hos katteavler?

Jeg skal til at uddanne mig som dyrepasser, og er ved at rende rundt og søge på praktikpladser.
Grunden til at jeg vil være dyrepasser, er så jeg selv en dag kan være katteavler, og så kom jeg til at tænke på…
Kan/må man egentlig være praktikant hos en avler? (hvis han/hun får sig godkendt) Bliver det ikke egentlig for dyrt for dem (skønt de jo får lidt af pengene af staten)? Hvordan finder man en interesseret avler?
Er jeg bare fjollet?

nu er der jo næppe nogle “kommercielle katteavlere”, så du kommer næppe i erhvervspraktik hos en sådan…
for det er vel kravet for dit praktik sted? at det er et erhverv? og det er katteopdræt ikke - det er ren hobby! :slight_smile:

Ja, jeg tænkte nog også at der nok ikke er nogle ‘store’ avlere i lille Danmark, men det var værd er forsøg at prøve :tihi:

Jeg er ret sikker på du kan glemme alt om det. Det er fint at tænke alternativt, men i dette tilfælde tror jeg det er urealistisk at opnå en sådan praktikplads :slight_smile: Katteopdræt er som Pia skriver ren hobby. Det foregår hjemme i folks stuer og kattene er en del af familien. Derudover giver opdræt i forvejen kun underskud, så jeg kan virkelig ikke se folk vil betale penge for at have en til at passe deres katte. Desuden kan jeg ikke rigtig se hvad du vil kunne bruges til? Altså der er jo tale om kæledyr som folk selv passer og alt viden om stamtavler, sygdomme osv. er jo noget opdrætterne bruger deres fritid på fordi de synes det er spændende (=hobby). Hvad forestiller du dig selv at du kan bidrage med?

Du kunne istedet for prøve at spørge internaterne i det område du bor i.

jeg sidder også at tænker at det nok også kan blive kedeligt for dig i længen. Der er ingen opdrætter (som jeg kender til) der får kuld hver måned, de fleste får vel max 3 om året. Ved de kuld er det lang fra sikkert du kan være med da katte ofte vælger at deres ejer som deltager. Derudover vil vi jo helst forebygge dyrlægebesøg, så dem kommer du måske heller ikke til at opleve. En anden ting er at det eneste man kan tilbyde dig er at se tv dagen lang, hvor du nusser katte i en sofa og det tror jeg ikke at du kan få nogle til at betale for.

Den eneste kunne tjener penge på at “opdrætte” er ved dom blevet frataget retten til at holde kat.

Derfor synes jeg du skal være besøgsven ved en opdrætter i stedet

I stedet kunne du søge mod nogle af de folk, der har Store katte for zoo… Der er da mindst en i DK. Ved ikke om hun tager praktikanter, men hun har lidt forskelligt. Også MCO og NFO og ellers los, serval osv.

Alternativt skal du i en hundekennel - heldigvis findes der ikke stor-katterier for katteopdræt. Selv de folk, der har mange, har dem i hjemmet

Hov glemte linket http://ocelot.dk/wordpress/

Men hun lukker ikke hvem som helst ind:-)

mvh

Mon ikke en opdrætter med kattepension ku bruges. Eller en landmand med katteopdræt eller en opdrætter der har heste som erhverv…

Jeg har faktisk gennem årene fået flere ansøgninger om praktikplads fra dyrepasserelever. Men jeg har jo måttet skuffe dem med, at jeg ikke rigtig kunne tilbyde dem andet end at de kunne komme og tømme bakker uden beregning. :tihi:

Til gengæld vil jeg da gerne vide hvordan man får penge fra staten til at opdrætte katte. Nøj - det ville jeg gerne have - nogen der ved hvordan man gør det :klapper:

Teresa

En almindelig Kattenpension kan ikke godkendes som praktik sted for dyrepasserelever - der er for lidt at lave! Og der er så vidt jeg ved kun et enkelt eller to steder hvor man kan komme i praktik hvor det er hunde man skal passe - mener det er noget med Lufthavnene…? (må ikke hænge mig op på det - det er efterhånden en del år siden jeg undersøgte det sidst).

Bedste bud, ville være hos en landmand eller hestestuderi som har katte som hobby ved siden af - selvom jeg tvivler på at man ville kunne komme til at hjælpe med ret meget i opdrættet alligevel…

Måske kunne man finde et praktiksted som har katte som forsøgsdyr? Og så uddanne sig til dyrepasser af forsøgsdyrs-linjen? Jeg ved at der findes forsøgshunde (typisk Beagler), så måske der kunne findes steder med katte også…?

/Mette - der selv har en 1/2 dyrepasseruddannelse i baggagen :wink:

Du må da gerne komme i praktik her og gå og holde øje med hvornår Fie nedkommer! :slight_smile: Nej undskyld, det er bare sjov - men det er jo faktisk det vi “laver” i denne tid - går og kigger på Fie… Det tror jeg næppe de vil godkende, selvom det er YDERST spændende :slight_smile: