Prednisolon

Bivirkninger og erfaringer ?
Ved de skulle komme til at tisse mere og blive mere sultne, men hvad ellers ?

Prøvet for flere forskellige ting på flere forskellige katte i årenes løb. Aldrig observeret nogle negative effekter. Kan virke lidt ala en panodil på febersløje katte, virker det til.

Katte får ikke bivirkninger som mennesker - det er virkeligt godt om du kan give bindevævsmassage , det er så især vigtigt for hunde som får prednisolon form for at undgå det er bindevævsmassage vigtigt

[QUOTE=Filur;1271542]Bivirkninger og erfaringer ?
Ved de skulle komme til at tisse mere og blive mere sultne, men hvad ellers ?[/QUOTE]
Katte tåler binyrebark langt bedre end mennesker. Det er korrekt at der kan opstå øget appetit; men øget tørst ville gøre mig nervøs for om der er andet i vejen. Ved overdosering kan man se akut diabetes. Generelt er det mindre problematisk at bruge end hos mennesker.
VH
Susanne

Det er til vores gamle tæve her.
Hun døjer med mange forskellige ting efterhånden, så dyrlægen mener det kunne være en god ide, så hun får det godt i den tid hun nu har tilbage.
Er lige ved at teste med foderskift igen først, men virker det ikke, så… ?

Forskel på hvordan det tåles af hunde og katte ?

Ja stor forskel er det til en hund så skal det gives om morgen og til en kat om aften eller omvendt, husker det ikke på stående fod. Og hunde skal have bindevævsmassage imens de får behandling da de ellers bliver helt tøndeformet men begge arter tåler det langt bedre end mennesker

Takker- nogen steder man kan læse og lære om den bindevævsmassage ?

Jeg vil tro magtor vil kunne guide dig, til at finde en massør der vil give lidt undervisning. Jeg har taget et kursus…eller 3

Jeg har ingen erfaringer med prednisolon og hunde.
De fleste katte tåler behandling med prednisolon godt - men jeg har dog for år tilbage oplevet en kat, som blev tydeligt depressiv af behandlingen - og det er en kendt bivirkning (omend ikke så hyppig).

Ja Aslan fik det da han var syg med snuden. Han havde det skrækkeligt, men dosis var også enorm høj

Mener dyrlægen sagde, at man starter med høj dosis og så sætter den ned til det passer- hvordan man så end finder ud af det…
Vi prøver lige et par andre ting mere først.

du starter på fuld dosis og ½ den efter 4 dage, efter 4 dage, efter 4 dage… det er normal kur men det bør dyrlægen sådan set informere dig om

Det kommer da helt an på hvorfor katten får prednisolon hvor høj dosis den skal have og i hvor lang tid

Det skrev jeg ej heller noget om det ikke er vel? jeg skrev hvad der ofte gives og hvordan det forløber - og så kommer det jo også an på styrken af medicinen. Naturligvis er der forskelle men ikke særligt i forhold til nedtrapning. Og som jeg skrev er den eneste der kan råde i det konkrete forløb nok den dyrlæge som udskriver medicinen. Jeg formoder så blot at den der spurgte også både kan læse og tænke. Det håber jeg da er i orden!

i øvrigt har jeg ikke nævnt noget om hvad jeg anser for normal styrke men blot om et nedtrapningsforløb. Det kan jo være flere dage fuld medicin gives og trappes ned over - men som sagt jeg formoder folk kan tænke

Wauw, kattefolket bider stadig, ser jeg. :stuck_out_tongue:
Som nævnt længere oppe er det til en gammel hund og vi er ikke startet endnu, for er lidt i tvivl om, om det er den bedste løsning eller ej.
Dyrlæge er selvfølgelig klar til, at orientere mig ordenligt, hvis det er den vej vi går og det drejer sig om resten af hundens liv.

[QUOTE=Filur;1273207]Wauw, kattefolket bider stadig, ser jeg. :stuck_out_tongue:
Som nævnt længere oppe er det til en gammel hund og vi er ikke startet endnu, for er lidt i tvivl om, om det er den bedste løsning eller ej.
Dyrlæge er selvfølgelig klar til, at orientere mig ordenligt, hvis det er den vej vi går og det drejer sig om resten af hundens liv.[/QUOTE]

Ja ikke alle her må vist have viden … men nu du uddyber vil jeg tro at dyrlægen foreskriver en ret lav daglig dosis. Og det er især her at bindevævsmassage er rigtigt godt, for ellers bliver de så "prednisolon"formet efter ikke særligt længe… til gængæld er det en god behandling hvis den hjælper - så hjælper den rigtigt godt og tåles godt. held &lykke

Ofte sættes vedligeholdelses dosis til at gives hver anden dag i stedet for hver dag.
Dette gør at det tåles (endnu) bedre.