[QUOTE=galath;1199493]Jeg har fået taget røntgenbillede af Cinnamon, uden hun var bedøvet eller beroliget. Til gengæld var hun meget syg og sindssygt bange hos dyrlægen, så hun trak sig helt ind i sig selv. Jeg tænker, man måske også kunne gøre det med Chili uden bedøvelse eller beroligende middel.
Til gengæld ville det aldrig gå med abyerne. Det er trods alt vigtigt, at de ligger helt stille, og jeg kunne lige se for mig, hvordan det ville være, hvis de skulle forsøge at holde Asani eller Lillen fast, så de lå helt stille på ryggen med strakte ben og arme. No chance!
I det helt konkrete tilfælde synes jeg naturligvis, at dyrlægen bør lytte til Alice, når Alice siger, hun sagtens kan håndtere Pretty. Men som en generel betragtning er jeg ikke enig i, at alle (tamme) katte kan røntgenfotograferes uden enten sedering eller narkose. Heller ikke selv om nogle af jer har andre erfaringer :)[/QUOTE]
Jeg svarede med udgangspunkt i, at Alice har racekatte, som typisk er håndterbare, og hun har jo netop skrevet, at hun godt mente, hun kunne håndtere Pretty selv. Og ellers så er en god veterinærsygeplejerske altså også vant til det
Selvfølgelig kan man ikke bare tage enhver kat uden bedøvelse, nogle vil også være meget udadreagerende, hvilket kan være farligt for personalet.
Men det er der jo ikke tale om her. Dyrlægen burde kende Pretty, og så er vejledningen om det videre forløb efter min mening ikke i Alice og Prettys tag. Og det er afsindig svært at sige fra, når man står der, og vil sin kat det bedste.
Jeg har selv rimelig meget aktiv race. De billeder jeg har fået taget, er af hhv. brækket hofte x2 (det har nok gjort lidt avs første gang). Mellemgulv x2. Ved et maveonde. Og ved en hoste. På 4 forskellige katte.
Der elsker jeg simpelthen Skovlunde, fordi de altid er super søde til at liste de forskellige muligheder, hvorefter de kommer med deres anbefalinger, også ud fra hvad prisen er ift. hvad der kan forventes.
Jeg synes f.eks. ofte man hører dyrlæger ville tage blodprøver til ekstern laboratorieundersøgelse ved praktisk talt ALT. Men til mange ting (især hos kælekatteejere) er lab-blodprøver bare rigtig dyre og siger ofte ingenting.
Omvendt har jeg også kunne få de behandlinger, jeg har bedt om, f.eks. den ene røntgen, jeg har listet, ved et maveonde. Det var dengang, jeg havde lejligheden fuld af plejemisser, og det var min egen Deena, der var blevet rigtig dårlig, og jeg magtede ikke at risikere, at hun havde spist et fremmedlegeme (det kunne hun meget vel have fundet på ) på en fredag…
Det er mit indtryk, at de ikke kræver så stort stræk af katten, hvis det ikke er af vigtighed for røntgenbilledet, som f.eks. hvis man skal tjekke hoftesygdomme.
Håber, at Prettys hoste forbliver væk.
Faxe dyrehospital har i mange år haft et rigtig godt omdømme Jeg er opvokset i Faxe.