Pretty hoster stadig, og jeg er i tvivl

Som opfølgning på den tråd, jeg oprettede for nogle dage siden, hvor jeg beskrev Prettys hosten. Dyrlægen kunne jo ikke finde en forklaring på hvorfor Pretty hostede. Men da hun havde en smule rødmen i svælget blev hun sat på Ronaxan kur. Kuren er nu overstået, og Pretty hoster stadig…Hun har stadig ingen feber, hun spiser som vanlig, og har normal bakkebesøg. Hun virker glad, og bestemt ikke ‘syg’ at se på, men hun hoster stadig 3 - 4 gange i døgnet. For mig at se, så prøver hun på at få ‘noget’ op, men da Pretty HADER at kaste op, så ser det ud som om hun synker det, som måske er på vej op. Jeg har i dagene som er gået sat lidt ekstra ind med kattemalt, og der er fyldt ekstra op med stuebambus i hjemmet.

Jeg har lige talt med min dyrlæge som stadig ikke kunne give mig en forklaring på hendes hosten. Dyrlægen sagde at næste skridt ville være at Pretty skulle indlægges en hel dag, hvor hun ville tage blodprøver, tage røntgen af lunger og bronkierne, for at man kunne udelukke lungeproblemer /allergi / astma og bronkittis …Jeg er jo panisk med tanke om at lægge Pretty i narkose, hun har jo tydelig vist at hun desværre er en kat som tåler narkose meget dårlig …Glemmer aldrig chokket vi fik, da hun første gang var i narkose, og ikke ville vågne igen, og vi måtte i nattens muld og mørke til vagtdyrlægen for at få hende tvangs vækket.

Dyrlægen mente dog, at vi godt kunne se tiden an i nogle dage, da Pretty hverken er ‘syg’ eller har manglende spise lyst. Jeg har det sgu svært med at træffe en beslutning. Skal jeg udsætte Pretty for det, eller skal jeg slappe lidt af ?

Vores Split hun gjorde samme en gang imellem, hun var på pencillin, ormekur, blev undersøgt for alt muligt, men intet hjalp.
Så fik hun 10 dages Ronaxan sammen med 5 dages ormekur (Axilur), så forsvandt det og har ikke været der siden. Hvad det var og hvorfor det hjalp aner vi ikke. Har givet rådet til et par andre hvor det også har hjulpet.

[QUOTE=Quivive;1199047]Vores Split hun gjorde samme en gang imellem, hun var på pencillin, ormekur, blev undersøgt for alt muligt, men intet hjalp.
Så fik hun 10 dages Ronaxan sammen med 5 dages ormekur (Axilur), så forsvandt det og har ikke været der siden. Hvad det var og hvorfor det hjalp aner vi ikke. Har givet rådet til et par andre hvor det også har hjulpet.[/QUOTE]

Tusind tak for at du deler dine erfaringer Malene, for jeg er godt nok i syv sind, og har det stramt med at lægge hende i narkose og lade hende gennemgå alverdens ting. Pretty er jo tilsyneladende ikke syg. Hun spiser, hun drikker, hun har en hel almindelig bakke-besøg, med hel normal afføring. Hun er glad, kommer og stanger, og går rundt med høj haleføring …Holder sig heller ikke tilbage for at ‘opdrage’ lidt på de andre to - Så alt er helt som vanlig :-). Da vi var hos dyrlægen kom hun jo på Ronaxan i 8 dage, samt hun fik en ormekur …Ormekuren var godt nok en som dyrlægen gav hende via en indsprøjtning - Måske det kan have en årsag ??. Jeg vil ihvertilfælde prøve at drøfte med dyrlægen hvad du har erfaret :slight_smile:

Er du sikker på, det er nødvendigt at lægge hende i narkose for blodprøver og røntgen? Jeg har en enkelt gang fået taget lungerøntgen på en kat uden narkose, men det kommer selvfølgelig an på katten.

Det var i øvrigt Hedvig, som også hostede i en periode sidste år. Jeg var sikker på, det var astma. Hun fik taget lungerøntgen i nov., som intet viste. En ormekur ændrede heller ikke på noget, men i løbet af foråret gik det i sig selv igen, så jeg har ikke gjort yderligere. Aner ikke hvad det var. Hun er normalt en kat, men slet ikke kan bære på, uden hun spræller for at komme ned, men hos dyrlægen kunne hun altså sagtens holdes tilstrækkeligt stille til at billedet kunne tages :slight_smile:

[QUOTE=Beydana;1199071]Er du sikker på, det er nødvendigt at lægge hende i narkose for blodprøver og røntgen? Jeg har en enkelt gang fået taget lungerøntgen på en kat uden narkose, men det kommer selvfølgelig an på katten.

Det var i øvrigt Hedvig, som også hostede i en periode sidste år. Jeg var sikker på, det var astma. Hun fik taget lungerøntgen i nov., som intet viste. En ormekur ændrede heller ikke på noget, men i løbet af foråret gik det i sig selv igen, så jeg har ikke gjort yderligere. Aner ikke hvad det var. Hun er normalt en kat, men slet ikke kan bære på, uden hun spræller for at komme ned, men hos dyrlægen kunne hun altså sagtens holdes tilstrækkeligt stille til at billedet kunne tages :)[/QUOTE]

Det ville være allertiders hvis Pretty kunne undersøges uden narkose. Jeg kan SAGTENS holde Pretty i ro, hvis jeg selv kan få lov til at håndtere hende mens billedet tages - Pretty finder sig i ALT fra min side, det er straks lidt sværere hvis det er fremmede. Det var dyrlægen som sagde at Pretty skulle i narkose, og være indlagt en hel dag …Dyrlægen snakkede om at skulle undersøge Prettys bronkier, og næsesvælg, da hun mente der kunne sidde et fremmedlegme som kunne være årsag. Dyrlægen talte osse om evt. allergi af en art …Det er ikke foderallergi, for Pretty klør ikke, men andre former for allergi kan efter dyrlægens udsagn give tør hoste - Jeg selv er stadig overbevist om, at hun har en lille rest hårbold et eller andet sted. Hosten startede lige efter at Pretty var ved at kaste en hårbol op …Hun panikkede ( hun har aldrig kunne fordrage at kaste op ) og det virkede som om, at hun stoppede processen, og derfor mener jeg der stadig er noget …Det mener dyrlægen ikke, da der er masser af gennemtræk, og da ekstra malt og stuebambus ikke har haft nogen virkning. Og dyrlægen må jo vide bedre end jeg :-). Jeg vil bestemt spørge om der er mulighed for at få hende undersøgt uden narkose …Det ville afgjort dulme mine nerver, det var dælme ikke sjov at se dengang hun ikke kunne vækkes efter narkosen.

Jeg kan ikke vurdere, om du skal udsætte Pretty for en undersøgelse. Men jeg tænker, du har brug for at tale med dyrlægen om narkose. Det er ikke sikkert, det er nødvendigt lige nu, men der kan jo ske noget andet, som gør det nødvendigt at lægge Pretty i narkose. Så for din egen skyld synes jeg da, du skal få snakket med ham om, hvad man kan gøre, når katten dårligt tåler narkose.

Jeg er sikker på, at der må være forholdsregler, man kan træffe for at undgå, at det sker igen, og uanset hvad du så beslutter dig for denne gang, så vil det måske være godt for din sjælefred, hvis du har snakket det grundigt igennem med dyrlægen.

Ift. den aktuelle situation kan det være, de måske kan nøjes med at sedere hende, hvis hun skal undersøges?

[QUOTE=galath;1199152]Jeg kan ikke vurdere, om du skal udsætte Pretty for en undersøgelse. Men jeg tænker, du har brug for at tale med dyrlægen om narkose. Det er ikke sikkert, det er nødvendigt lige nu, men der kan jo ske noget andet, som gør det nødvendigt at lægge Pretty i narkose. Så for din egen skyld synes jeg da, du skal få snakket med ham om, hvad man kan gøre, når katten dårligt tåler narkose.

Jeg er sikker på, at der må være forholdsregler, man kan træffe for at undgå, at det sker igen, og uanset hvad du så beslutter dig for denne gang, så vil det måske være godt for din sjælefred, hvis du har snakket det grundigt igennem med dyrlægen.

Ift. den aktuelle situation kan det være, de måske kan nøjes med at sedere hende, hvis hun skal undersøges?[/QUOTE]

Ingrid jeg har talt meget med Susanne ( dyrlægen ) om min frygt for narkose til netop Pretty. Jeg tror bare ikke hun forstår min frygt. Det skal siges at andre katte af mine som har været lagt i narkose er det gået super godt, men lige netop Pretty har Susanne ikke tidligere lagt i narkose, og dermed selvfølgelig ikke har set hvordan Pretty reagerede da vi måtte ha’ hende tvangs-vækket …Susanne kan nu slet ikke forstå de dyrlæger som sender en ‘sovende’ kat ud af klinikken, det vil aldrig ske hos hende, og det er betryggende.

Min bekymring/tvivl går mest på, at jeg føler ikke at Prettys hoste skal findes i hverken lunger / bronkier ej heller som astma/allergi. Jeg er stadig ret sikker på at hosten skyldes et eller andet i hals/svælg ( måske et bid stuebambus som har kilet sig fast ) Hosten startede jo samtidig med at hun kvitterede en hårbol, som sikkert ikke er gjort ‘færdig’ ? Og det ville da være underligt hvis der pludselig i denne forbindelse skulle findes noget i lungerne ? Og det er her Susanne og jeg går lidt skæv af hinanden. Klart at hun gerne vil være grundig og få det hele tjekket, og jeg står på den anden side, og gerne vil skåne Pretty for noget måske unødvendig…Ikke mindst set i lyset af hendes/vores tidligere oplevelser med narkose.

Måske …Og hjælp med at krydse fingre bliver det ikke nødvendig at foretage sig mere, for Pretty har på intet tidspunkt hostet i dag. Hun hostede ret kraftig på et tidspunkt i nat, og det lød lidt som om, at hun fik noget ‘hakket’ løs - Måske er vi heldige ?

:kryds:

Mht røntgen så har jeg fået taget røntgen af flere af mine uden problemer mens de ikke har været i narkose, og scanninger laver man jo hyppigt uden (f.eks. ved hjertescanninger). Og det samme gælder for blodprøve tagning. Men mange huskatte er jo ikke vant til ret meget og vil flippe skråt, så måske derfor dyrlægen som standard anbefaler narkose for det?

Mht narkose (også til en senere gang), så går jeg ud fra det har været den normale zolentil indsprøjtning. Hvad med de forskellige gas som nogle dyrlæge er begyndt på? Min May tåler ikke narkose ret godt, og er også længe op at komme ovenpå (hun har jo fået fjernet tænder flere gange nu), men sidste gang blev hun bedøvet med gas, og hun var allerede samme aften så frisk som hun først ellers har været 2 dage efter zolentil-narkose…

[QUOTE=Eife;1199223]Mht røntgen så har jeg fået taget røntgen af flere af mine uden problemer mens de ikke har været i narkose, og scanninger laver man jo hyppigt uden (f.eks. ved hjertescanninger). Og det samme gælder for blodprøve tagning. Men mange huskatte er jo ikke vant til ret meget og vil flippe skråt, så måske derfor dyrlægen som standard anbefaler narkose for det?

Mht narkose (også til en senere gang), så går jeg ud fra det har været den normale zolentil indsprøjtning. Hvad med de forskellige gas som nogle dyrlæge er begyndt på? Min May tåler ikke narkose ret godt, og er også længe op at komme ovenpå (hun har jo fået fjernet tænder flere gange nu), men sidste gang blev hun bedøvet med gas, og hun var allerede samme aften så frisk som hun først ellers har været 2 dage efter zolentil-narkose…[/QUOTE]

Jeg har aldrig haft problemer med Pretty, de gange hvor hun er blevet scannet inde på landbohøjskolen( life ) Hun har osse uden problemer fået taget blodprøver, hvor hun sad helt stille og rolig på skødet af mig. Og hvis jeg ellers måtte håndtere hende ved en røngten, så ville det osse forløbe uden problemer …Jeg kan omtrent slå knuder på Pretty, uden hun stritter imod :-). Nu er det jo efterhånden nogle år siden jeg sidst har haft en kat i narkose, så jeg aner intet om gas…Hvorfor mon ikke Susanne selv har foreslået det ??

Jeg ved ikke hvor mange race-kræ Susanne har i klinikken, men der er uden tvivl stort overtal af huskatte …Briter har hun ihvertilfælde ikke haft mange i hænderne af, hun synes mine katte er kolosal store og tunge, og der gik lang tid inden jeg fik hende overbevist om, at mine striber ikke var fede, bare britere :slight_smile:

[QUOTE=Alice;1199228]Jeg har aldrig haft problemer med Pretty, de gange hvor hun er blevet scannet inde på landbohøjskolen( life ) Hun har osse uden problemer fået taget blodprøver, hvor hun sad helt stille og rolig på skødet af mig. Og hvis jeg ellers måtte håndtere hende ved en røngten, så ville det osse forløbe uden problemer …Jeg kan omtrent slå knuder på Pretty, uden hun stritter imod :-). Nu er det jo efterhånden nogle år siden jeg sidst har haft en kat i narkose, så jeg aner intet om gas…Hvorfor mon ikke Susanne selv har foreslået det ??

Jeg ved ikke hvor mange race-kræ Susanne har i klinikken, men der er uden tvivl stort overtal af huskatte …Briter har hun ihvertilfælde ikke haft mange i hænderne af, hun synes mine katte er kolosal store og tunge, og der gik lang tid inden jeg fik hende overbevist om, at mine striber ikke var fede, bare britere :-)[/QUOTE]

Det er ikke sikkert at hun har udstyret (eller ekspertisen) til det :slight_smile: Så det kan være at det er derfor.

Det lyder altså helt absurd, at dyrlægen vil beholde Pretty en hel dag, og lægge hende i narkose for denne omfattende undersøgelse.
Jeg har også fået taget røntgenbilleder flere gange af mine katte, uden narkose, og uden noget som helst beroligende. Den ene gang netop pga. hoste.
Mja, at det skulle have noget med den der hårbolle at gøre - jeg tænker, hvor skulle hårbollen dog sidde nu, efter alle disse dage, og malt og græs? :slight_smile:

Røntgenbilledet giver en værdifuld information - sådanset også selvom det evt. viser ingenting. For så ved man, om der skal kigges videre andre steder. F.eks. svælget/næsehulen.
Alt i alt: Røntgenbilledet koster ikke alverden, det er nemt og hurtigt at få taget, katten skal ikke bedøves, og man får en vigtig information om, hvor der skal fortsættes.
Hos min dyrlæge ville det være et fuldstændig oplagt næste skridt at tage et røntgenbillede nu, og så se hvad det siger. Røntgenbilledet kan altså sagtens tages som en konsultation, i hvert fald hos min dyrlæge, hvor der er veterinærsygeplejersker til at hjælpe, og røntgenudstyret giver digitale billeder. Så tager det ikke mange øjeblikke for dyrlægen at lave en vurdering af billederne, og derefter tale med mig om dem.

Så jeg vil helt sikker sige GO for røntgen. Men jeg er ikke enig i din dyrlæges måde at gøre det på. Det er alt for dyrt at sætte så stor en undersøgelse i gang på een gang, og det er ikke i din og kattens tag, når du er nervøs ved narkosen.

[QUOTE=pivnu;1199438]Det lyder altså helt absurd, at dyrlægen vil beholde Pretty en hel dag, og lægge hende i narkose for denne omfattende undersøgelse.
Jeg har også fået taget røntgenbilleder flere gange af mine katte, uden narkose, og uden noget som helst beroligende. Den ene gang netop pga. hoste.
Mja, at det skulle have noget med den der hårbolle at gøre - jeg tænker, hvor skulle hårbollen dog sidde nu, efter alle disse dage, og malt og græs? :slight_smile:

Røntgenbilledet giver en værdifuld information - sådanset også selvom det evt. viser ingenting. For så ved man, om der skal kigges videre andre steder. F.eks. svælget/næsehulen.
Alt i alt: Røntgenbilledet koster ikke alverden, det er nemt og hurtigt at få taget, katten skal ikke bedøves, og man får en vigtig information om, hvor der skal fortsættes.
Hos min dyrlæge ville det være et fuldstændig oplagt næste skridt at tage et røntgenbillede nu, og så se hvad det siger. Røntgenbilledet kan altså sagtens tages som en konsultation, i hvert fald hos min dyrlæge, hvor der er veterinærsygeplejersker til at hjælpe, og røntgenudstyret giver digitale billeder. Så tager det ikke mange øjeblikke for dyrlægen at lave en vurdering af billederne, og derefter tale med mig om dem.

Så jeg vil helt sikker sige GO for røntgen. Men jeg er ikke enig i din dyrlæges måde at gøre det på. Det er alt for dyrt at sætte så stor en undersøgelse i gang på een gang, og det er ikke i din og kattens tag, når du er nervøs ved narkosen.[/QUOTE]

Jeg er FULDSTÆNDIG enig med dig, og jeg fatter ikke hvorfor der skal en hel dags indlæggelse og narkose ind i billedet for ?..Jeg har ellers altid været ret godt tilfreds med Susanne, men det her får mig alligevel til at overveje at skifte dyrlæge.

Men Pretty har taget sagen i egen pote :slight_smile: Hun er fuldstændig stoppet med at hoste og synke …Hele dagen i går, og hele dagen i dag, har der ikke været noget som helst hosteri. Hvad det har været står hen i det uvisse, og bliver nok aldrig opklaret - Pyt, det vigtigste er osse at hun er uden hoste igen :slight_smile:

[QUOTE=pivnu;1199438]Jeg har også fået taget røntgenbilleder flere gange af mine katte, uden narkose, og uden noget som helst beroligende. Den ene gang netop pga. hoste.
[…]

[/QUOTE]

Jeg har fået taget røntgenbillede af Cinnamon, uden hun var bedøvet eller beroliget. Til gengæld var hun meget syg og sindssygt bange hos dyrlægen, så hun trak sig helt ind i sig selv. Jeg tænker, man måske også kunne gøre det med Chili uden bedøvelse eller beroligende middel.

Til gengæld ville det aldrig gå med abyerne. Det er trods alt vigtigt, at de ligger helt stille, og jeg kunne lige se for mig, hvordan det ville være, hvis de skulle forsøge at holde Asani eller Lillen fast, så de lå helt stille på ryggen med strakte ben og arme. No chance!

I det helt konkrete tilfælde synes jeg naturligvis, at dyrlægen bør lytte til Alice, når Alice siger, hun sagtens kan håndtere Pretty. Men som en generel betragtning er jeg ikke enig i, at alle (tamme) katte kan røntgenfotograferes uden enten sedering eller narkose. Heller ikke selv om nogle af jer har andre erfaringer :slight_smile:

Jeg har et par gange, iført forklæde, været med ved røntgenoptagelse for at berolige en kat. Har kun ved serieoptagelse af røntgenbilleder med kontraststof hørt, at det krævede et forløb, som din dyrlæge siger.

Men en helt anden ting Alice:
Har du lagt mærke til, om Prettys hoste er årstidsbestemt, eller om den opstår, efter du f.eks. har haft tændt op i brændeovenen eller i det hele taget har tændt for varmen i kølige perioder (tænker her på ændring af luftfugtigheden).

Surins luftveje er “sarte”. Hun hoster, når der er “støv” i luften - markerne overfor er blevet sprøjtet, der er blevet høstet, eller lågen til brændeovnen ikke har været lukket ordentligt.

PS: Hvilket grus bruger du i bakkerne?

[QUOTE=Mega;1199509]Jeg har et par gange, iført forklæde, været med ved røntgenoptagelse for at berolige en kat. Har kun ved serieoptagelse af røntgenbilleder med kontraststof hørt, at det krævede et forløb, som din dyrlæge siger.

Men en helt anden ting Alice:
Har du lagt mærke til, om Prettys hoste er årstidsbestemt, eller om den opstår, efter du f.eks. har haft tændt op i brændeovenen eller i det hele taget har tændt for varmen i kølige perioder (tænker her på ændring af luftfugtigheden).

Surins luftveje er “sarte”. Hun hoster, når der er “støv” i luften - markerne overfor er blevet sprøjtet, der er blevet høstet, eller lågen til brændeovnen ikke har været lukket ordentligt.

PS: Hvilket grus bruger du i bakkerne?[/QUOTE]

Hanne du rører ved noget her, som jeg selv har spekuleret over. Vi har endnu ikke tændt for varmen, men i den periode hvor Pretty især hostede var i de kolde dage, hvor vores vinduer var mere lukkede end de har været længe. Vi har jo net for de fleste af vores vinduer, så derfor har de alle mere eller mindre stået piv-åbne hele sommeren …Om det kan være det, ved jeg dælme ikke, jeg tror stadig på at hun har haft en ‘fremmedlegme’ i svælget som har kilet sig fast ( måske et blad fra stuebambus ? ). Hun hostede jo ret kraftig forleden nat, og siden den gang har der så ikke været hoste eller synken. …Jeg husker Gaia, som fik hoste og rødme i halsen, hvert år, når vi begyndte at lukke op for varmen. Hun kunne ikke tåle den tørre luft, så dengang satte jeg masser af krukker op med vand, for at lave en form for luftfugtighed - Måske jeg igen skal gøre det samme ??

Jeg bruger den samme grus ( Extreme classic ) som jeg har brugt i alle de år, som jeg har haft katte her på Sjælland.

Jeg ved du bruger Vordingborg dyrehospital, og dem er jeg jo lidt begejstret for, så jeg har faktisk tænkt mig at prøve at kontakte dem for at høre hvad de ville foreslå.

Så kommer du ind på en af mine kæpheste, klumpende kattegrus.

Dette grus bliver til hårde klumper (cement), når det bliver fugtigt. Det støver også (nogle mærker mere end andre), når der bliver rodet op i det, og så er det, at jeg tænker lidt videre. En kat graver i gruset og vil sandsynligvis indånde noget af det støv, der hvirvles op og så kommer ned i de fugtige luftveje, hvor det stivner. Det er sikkert uhyre minimalt, men med tiden kan det give bagslag, især på ældre katte, lidt i stil med, at mennesker med tiden kan få “stenlunger”/asbestose pga. de stoffer, de har arbejdet med.

Jeg mener heller ikke, der var så mange katte med luftvejsproblemer før i tiden, hvor der var aviser ell. sand i bakkerne.

PS: Jeg bruger Faxe Dyrehospital (som har købt Vordingborg). Mener, det mest avancerede udstyr er dér.

[QUOTE=Mega;1199532]Så kommer du ind på en af mine kæpheste, klumpende kattegrus.

Jeg mener heller ikke, der var så mange katte med luftvejsproblemer før i tiden, hvor der var aviser ell. sand i bakkerne.
[/QUOTE]

Det er totalt off topic, men hvad mener du så man bør bruge i stedet for klumpende kattegrus?
Sand, trægrus, krystal eller andet? :slight_smile:

Jeg har fået røntgen på hele husets bestand (panikhandling) på hofterne - og der skal de ligge stille. 10 katte UDEN BEDØVELSE -. glæden var stor over de dygtige veterinærsygeplejersker og over der ikke blev fundet noget - de fik lækker chokolade hele banden

[QUOTE=Ravn;1199534]Det er totalt off topic, men hvad mener du så man bør bruge i stedet for klumpende kattegrus?
Sand, trægrus, krystal eller andet? :)[/QUOTE]
F.eks. grus, der ikke klumper, eller strøelse på basis af træ. Der er også produkter, lavet på majs.