Pris på killing.. Hvad synes i?

:donk:

Du kan vente dig kan du…:pplllllll:

Du kan vente dig kan du…:pplllllll:[/QUOTE]

Den tid, den sorg :wink:

Nu vil jeg finde min seng :godnat:

nu køber jeg jo kun katte - der kan ikke opdrættetes så meget på to neutraliserede…
men klart at katte vil være dyrere hvis det er en “sjælden” race hvor der kun er 1 eller 2 opdrættere i dk - alle avlskatte skal jo hentes hjem fra udlandet hvilket automatisk gør dem lidt dyrere.
har man læst en smule økonomi er det jo også logik, en sjælden vare vil også altid være dyrere da der ikke er så mange aftagere, men nok økonomisnak :?
samtidig afhænger det for mig også af; hvad mad er killingen vokset op på, er det en opdrætter der tester for arvelige og smitsomme sygdomme.
og nej jeg forventer ikke at killingen er billigere pga finanskrise, udgifterne til killingen er jo ikke blevet billigere. og selv om opdræt er en hobby, må det vil være rart at få dækket bare nogle af udgifterne hjem igen, selvom alle hobbyer koster penge…

[QUOTE=Bodil;536391]
men klart at katte vil være dyrere hvis det er en “sjælden” race hvor der kun er 1 eller 2 opdrættere i dk - alle avlskatte skal jo hentes hjem fra udlandet hvilket automatisk gør dem lidt dyrere.[/QUOTE]

Pudsigt at du lige nævner dét… Jeg har fra starten gjort det til et princip IKKE at prissætte mine killinger efter, at jeg er den eneste opdrætter af en antalsmæssigt lille race herhjemme. At slå på, at en race er sjælden - og derfor dyr - vil ofte tiltrække den forkerte slags købere - så jeg har valgt at prissætte mine killinger i mellemlejet for korthårskatte herhjemme.
Køberne skal ikke betale mine udgifter til udenlandske parringer og importer af avlsdyr - de ting gør jeg for min egen og mit opdræts skyld, ikke for killingekøbernes skyld. De ting interesserer dybest set kun de færreste killingekøbere. Købere betaler for killingen, foder, grus, vacciner, stamtavle, god pleje osv - alt hvad der vedrører deres killing.

Mhm, nu er der så ca. 6 opdrættere (sådan lige hurtig eftertælling) i DK, der opdrætter “min race” som primær, og nogle stykker derudover der har den som “side-race”, men vi ligger forholdsvis lavt i prislejet, synes jeg? (Bengal f.eks. er da vist dobbelt så dyre og har mange flere opdrættere) Så jeg er ikke sikker på at det er “sjældenhed” ifht. antal opdrættere i DK

[QUOTE=dkkorat;536393]Pudsigt at du lige nævner dét… Jeg har fra starten gjort det til et princip IKKE at prissætte mine killinger efter, at jeg er den eneste opdrætter af en antalsmæssigt lille race herhjemme. At slå på, at en race er sjælden - og derfor dyr - vil ofte tiltrække den forkerte slags købere - så jeg har valgt at prissætte mine killinger i mellemlejet for korthårskatte herhjemme.
Køberne skal ikke betale mine udgifter til udenlandske parringer og importer af avlsdyr - de ting gør jeg for min egen og mit opdræts skyld, ikke for killingekøbernes skyld. De ting interesserer dybest set kun de færreste killingekøbere. Købere betaler for killingen, foder, grus, vacciner, stamtavle, god pleje osv - alt hvad der vedrører deres killing.[/QUOTE]

det synes jeg så er absolut genialt at du har det princip, da jeg skrev indlægget havde jeg specielt selkirk rex,langhåret og klassisk perser i tankerne, og lige nøjagtigt de to racer ved jeg der kun er 1 opdrætter af hver i dk.
og ja du har nok også ret i at det kan tiltrække de forkerte slags købere hvis prisen er fuldstændig ublu, men jeg mener så også at er killingen 500 kr dyrere fordi det er en “sjælden” race er det ok (i min verden), men det er jo så også opdrætterens problem om de vælger at købe avlskat “rundt om hjørnet” eller importere fra new zeeland.
håber det giver mening…

[QUOTE=Bodil;536398]…havde jeg specielt selkirk rex,langhåret og klassisk perser i tankerne, og lige nøjagtigt de to racer ved jeg der kun er 1 opdrætter af hver i dk.
[/QUOTE]

Der er nu flere opdrættere af Selkirk Rex, mener der er tre-fire stykker. Stadig en ikke så almindelig race, men en race som jeg ser der vil komme flere af. Jeg ved der kommer en hele vejen fra Norge til Viking Cats udstillingen i marts.

Hvad synes i afgøre prisen på en racekilling? (nu snakker vi kælekatte)

Prisen på en racekat sættes nok ikke udfra de faktiske omkostninger, for så ville de nok være meget dyrere :cool2: Når jeg engang får killinger vil jeg sætte prisen ud fra hvad de fleste andre opdrættere af min race sætter dem til. For en perser ligger det på omkring 4000 - 5000 alt efter hvad der følger med.

Er det hvilken race det er? -Hvor populær racen er?

Nogle racer er dyrere end andre og jeg tror det har noget at gøre med popularitet. Racer som Sphynx og Bengal koster jo rask væk 8000 - 10.000 kr. og jeg tror bestemt det er fordi det er moderacer. Pris på foder, grus, vaccination og neutralisering er jo ens om det er en perser eller en sphynx, men alligevel koster sphynxen dobbelt så meget. Jeg ved faktisk ikke hvorfor det er sådan… Måske er det også dyrere at få nye avlsdyr når det er en ny og spændende race…

Er det på om man er ny eller erfaren opdrætter?

Omkostningerne er de samme, om man har 1 eller 40 års erfaring, men det kan selvfølgelig have noget at sige, at de som er gamle i gårde har flere kontakter og derfor nemmere kan få solgt deres katte. Men at de skulle koste mere, det har jeg aldrig hørt om…

Om hvordan katten ser ud iforhold til race standarten?

Hvis vi snakker kælekatte så koster de ikke mere fordi de måske har fået en god bedømmelse på en udstilling f.eks og drejer det sig om en super godt typet kat med en lovende udstillingskarriere, så tror jeg ikke den bliver solgt som almindelig kælekat, så vil opdrætter nok selv beholde den :cool2:

Om hvilke linjer der ligger bag katten osv osv…

Igen, vi snakker kælekatte. Linier er ikke så vigtige når det drejer sig om en kastrat der blot skal være stuetiger :playkitty1:

Går i på komprimis med prisen på jeres killinger i forhold til “finanskrisen”?

Det kunne jeg aldrig finde på og jeg synes også det er dårlig stil at sælge billigere end markedsprisen, af hensyn til andre opdrættere. Så prisen er fast og det er ikke til diskussion. Jeg ville heller ikke ønske mig killingekøbere som havde valgt en killing hos mig pga. at prisen var nedsat…

Racen er med til at afgøre prisen - forstået på den måde at det jo til dels sætter prisen for køb af avlskatte og parringer, og jeg kigger da også på hvad “normalprisen” er. Men når det så er sagt så mener jeg ikke mine killingekøbere skal betale for mine avlskatte, udstillinger m.m. - så det ville jeg aldrig tage som en del af “regnskabet”. Så jeg sætter faktisk ikke prisen ud fra et regnskab - for mig er prisen sat ud fra et skøn ud fra flere kriterier. Jeg har sat en pris jeg finder nogenlunde rimeligt for alle. En kælekat koster det en kælekat koster - der kan ikke handles om prisen og kattens baggrund, type m.m. betyder ikke noget for prisen. Udstillingskatte sælger jeg helst ikke.

Som udgangspunkt synes jeg man skal sætte den pris man ønsker, men kan ikke sige mig fri for at mene at en meget lav pris sender et signal og ikke nødvendigvis af den gode slags. :slight_smile: Jeg kan egentlig godt finde på at gå på kompromis med prisen hvis det er i kattens interesse, men forsøger nogen at handle om prisen så er det et “no go”. Men hvis jeg eksempelvis sælger kat til en person jeg kender så kan det godt være en anden pris hvis jeg ved at det betyder noget. Prisen er ikke så afgørende for mig når bare det altid handler om at finde det bedst mulige hjem til hver enkelt kat. Jeg tror det er vigtigere at holde fokus på det fremfor prisen.

Dog må jeg erkende at mine killinger faktisk altid sælges til samme pris - der har været enkelte undtagelser hvor der har været en specifik årsag til en anden pris.

Jeg har det fint med at det koster mig penge at opdrætte - faktisk synes jeg det er sundt at de fleste ikke kan tjene penge på det.

Visse nye opdrættere har nok svært ved at sælge deres killinger, men i mange tilfælde går det let i min race. Ved briten afhænger det til dels af hvilken farve man opdrætter, og om man har ønsker til om katten må være fritløbende og måske enekat. Har man ikke krav til det burde det være let at sælge killinger for de henvendelser får jeg rigtig mange af, og dem henviser jeg til diverse killingelister så de kan få den kat de ønsker.

Jeg har jo pt. et kuld killinger, hvoraf 4 er til salg. Det kan jo godt synes af mange, når man er ny opdrætter, men inden de var 3 uger havde jeg forespørgsler på dem alle og indtil videre har to hold været ude og kigge.

Alle interesserede har nu spurgt om prisen og det eneste nedslag, jeg har givet, er at jeg har givet 500 kroner i “mængderabat” til dem, der køber to killinger - bl.a. fordi jeg har det bedst med, at de køber to (deres nuværende katte er så gamle, at én killing ville stresse dem). Mine killinger er hverken billige eller dyre og har relativt traditionelle farver, men jeg har som flere andre fastsat prisen efter dels ikke at få et større underskud end højest nødvendigt og dels en ca. markedspris og jeg har ikke hørt nogen protester over prisen. Hvis de havde protesteret, ville det så heller ikke have hjulpet - jeg har slet ikke travlt med at sælge og var også forberedt på at skulle beholde flere end den ene, jeg i hvert fald beholder :slight_smile:

Der kommer ikke til at være nogen forskel på kæle- og udstillingskatte hos mig, for kælekat er deres vigtigste formål her i livet :slight_smile:

Enig med Camilla Korat i det her. Og hertil kommer, at vi ikke laver Snowshoe killinger til andre, men til os selv og vores mentores opdræt, som vi samarbejder med.

Jeg syntes det er lidt noget fis at killinger skal være dyrere, fordi der ikke er så mange af dem i DK

Mine MCO drenge har jeg sat til 3500kr, da de jo er 2 x vac, chippet og neutraliseret, jeg vægte dog hjem før pris, men prisen er fast, indtil de har været her og se om kemien er der. Så jeg er virkelig gal, når folk prøver at forhandle prisen, før de har været på besøg.

Når min Kurilean bobtail får killinger, regner jeg med en salgspris på 4500kr for kælekatte der fuld vaccineret, chippet og neutraliseret.

Jeanette - Hvorfor forskellig pris på de to race? Lige nu sælger du jo også de mere sjældne dyrer end de mere alm. :wink:

Jeg tar udgangs punkt i udgifterne og jeg gave trods alt kun 1000kr for modrene til mine MCO killinger. Ikke at jeg forventer at få udgifter dækket. men at tage 8000-10000kr for en kælekat, bar fordi der ikke er så mange af dem i dk, syntes jeg er horibel.

Hvem gør det da? Det kunne jeg ikke drømme om at give for en kælekat…

En ting som man dog skal huske, når man sætter prisen er at se, hvad der følger med. Vores er fx forsikrede og en hel masse andre ting. Desuden bør man overveje grundigt, da man er med til at bestemme, hvad andre senere kan tage, hvis de begynder med racen i DK.

Mens prisen ikke skal være ublu høj ser jeg heller ingen grund til at holde den falsk lav - det springer også mig i øjnene som køber, hvis prisen er for lav

MVH

[QUOTE=lenschow;537854]Desuden bør man overveje grundigt, da man er med til at bestemme, hvad andre senere kan tage, hvis de begynder med racen i DK.
[/QUOTE]

Tænk, det er jeg slet ikke enig i. Hvad andre burmeseropdrættere vælger at tage for deres killinger har ikke den store indflydelse på, hvad mine killinger koster. Selvfølgelig ligger de ikke flere tusinde kroner over (og heller ikke flere tusinde under - SÅ rig er jeg heller ikke ;)), men der er helt klart forskel. Til gengæld er der også forskel på, hvad man “får for pengene” og det kan der jo også sagtens være for fremtidige snowshoe-opdrættere :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;537854]Hvem gør det da? Det kunne jeg ikke drømme om at give for en kælekat…

En ting som man dog skal huske, når man sætter prisen er at se, hvad der følger med. Vores er fx forsikrede og en hel masse andre ting. Desuden bør man overveje grundigt, da man er med til at bestemme, hvad andre senere kan tage, hvis de begynder med racen i DK.

Mens prisen ikke skal være ublu høj ser jeg heller ingen grund til at holde den falsk lav - det springer også mig i øjnene som køber, hvis prisen er for lav

MVH[/QUOTE]

Ikke desto mindre er det set for flere af de nye racer gennem tiden, at deres startpris herhjemme var IMHO ublut høj, og kattene blev solgt fertile for at lokke flere til at opdrætte - det blev racerne hurtigt populære på. Nogle af racerne er nu væk herhjemme, fordi opdrætterne ikke kunne samarbejde - andre er delt mellem seriøse opdrættere og BYB.

Herhjemme er der jo ingen fælles fodslag omkring priserne opdrætterne i mellem, så den enkelte opdrætter kan prissætte, som vedkommende føler for det - dog kan der være en vis fornuft i ikke at “stikke ud” som værende billig eller dyr. Mine priser har altid været i mellemlejet for korthårskatte - for jeg mener, det ikke skal være prisen alene, der afgør, om købere har råd eller ej.
Hvis jeg skulle prissætte efter andre KOR opdrættere rundt omkring i Europa, ville jeg blive skizofren - så jeg holder på mit og inkluderer neutralisation af kælekattene (som den eneste i Europa).

[QUOTE=Jeanette;537782]Jeg syntes det er lidt noget fis at killinger skal være dyrere, fordi der ikke er så mange af dem i DK

Mine MCO drenge har jeg sat til 3500kr, da de jo er 2 x vac, chippet og neutraliseret, jeg vægte dog hjem før pris, men prisen er fast, indtil de har været her og se om kemien er der. Så jeg er virkelig gal, når folk prøver at forhandle prisen, før de har været på besøg.

Når min Kurilean bobtail får killinger, regner jeg med en salgspris på 4500kr for kælekatte der fuld vaccineret, chippet og neutraliseret.[/QUOTE]

Der er da ikke mere fis i det end dine Kurilian er dyrere …

At sælge til den pris du sælger dine MCO - det er der da ikke meget hold i - hvorfor gør du det? At dine hunner har været billige, det er da ingen grund - det er de næste du får sikkert ikke.

Har noget svært ved at følge din tankegang …

Hvorfor kan jeg ikke få lov at være enig med Lis i foregående indlæg ??? Det er jeg…

En pris på 3.500 for en fuld vaccineret og neutraliseret kælekat er da meget billigt. Hvorfor skulle dine KB være dyrere eller omvendt, hvorfor skulle dine MC være billige fordi morkat var billig.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;537913]Der er da ikke mere fis i det end dine Kurilian er dyrere …

At sælge til den pris du sælger dine MCO - det er der da ikke meget hold i - hvorfor gør du det? At dine hunner har været billige, det er da ingen grund - det er de næste du får sikkert ikke.

Har noget svært ved at følge din tankegang …[/QUOTE]

Jeg får så ikke flere avlskatte inden for MCO.
Hvorfor mener du ikke der er meget holde i prisen på mine MCO drenge, har du kendskab til mine udgifter på dem ?? Jeg vil da gerne have spiciferet, hvad du mener prisen på dem burde være ??

Der kommer så til at følge en del mere med min Bobtails, da jeg i fremtiden vil få lavet pas til mine killinger, samt at jeg har fået oplyst at jeg skal forvente at de fleste af killingerne, når bliver solgt til udlandet, så ryger der jo også en del ekstra udgifter på der.