Pris

Gør man det:? Mit stamnavn i FIFe er DK Primprau’s (i CFA og GCCF er det Primprau) - der var der ingen, der registrerede hvilken race, jeg ville opdrætte, da jeg søgte stamnavn… Regler og kotyme kan selvfølgelig have ændret sig siden 1992.

Det tror jeg altså ikke, man gjorde, da jeg ansøgte om stamnavn i 1992 - men jeg kan huske forkert, da jeg egt aldrig har været i tvivl.

Uanset hvad (og jeg er så gammel, at jeg ikke engang kan huske, hvad jeg selv skulle gøre :ups:), så er det jo ikke noget, man er bundet på hænder og fødder af.

Jeg var også i tvivl om jeg gjorde det da jeg fik mit stamnavn, men det har vi sikkert gjort :tihi:

Vil det sige at melder jeg mig ind i JYRAK og søger stamnavn der engang så “hører” jeg til der?
Er der nogle klubber som man ikke bør vælge?

Jeg ville også have svaret nej til trådstarters spm. ang. det. Og jeg registrerede kun mit for 4 år siden. Måske husker jeg også dårligt - nu bliver jeg da nysgerrig. -tihi

[quote=Rikke N;501087]Vil det sige at melder jeg mig ind i JYRAK og søger stamnavn der engang så “hører” jeg til der?
[/quote]

Nej, melder du dig ind i Jyrak og søger stamnavn derigennem, opnår du stamnavn i FIFé - men du kan sagtens skifte klub til f.eks. Katteklubben :slight_smile:

hvordan er JYRAK i forhold til Katteklubben??
Sorry alle mine spørgsmål

Jeg skulle skrive race her for et års tid siden :slight_smile: Men man er som sagt ikke bundet af det (derfor jeg har svaret som jeg gjorde længere oppe).

[quote=Rikke N;501087]Vil det sige at melder jeg mig ind i JYRAK og søger stamnavn der engang så “hører” jeg til der?
Er der nogle klubber som man ikke bør vælge?[/quote]

Ja, indtil du vælger noget andet -tihi

Tjaeh, du bør ikke vælge et forbund hvor din race ikke er godkendt i, men ellers så er der frit slag -høhø (Europé f.eks. er ikke godkendt i TICA eller CFA, kun i FIFe).
Der er ingen af klubberne som jeg har opfattelse af er dårlige eller bør undgåes. Jeg er selv i JYRAK, og det kun fordi da jeg ikke anede noget om det, så kiggede jeg på hvem der holdte arrangementer hvor, og der holdte JYRAK flest i mit område (Århus/jylland) og jeg valgte derfor at ville støtte den klub, men det kunne lige så godt have været en anden klub :slight_smile: Jeg er dog rigtig glad for klubben, og har derfor fortsat mit medlemsskab der de sidste 4-5 år.
Man kan tage til alle klubbernes udstillinger uanset hvor man er medlem :slight_smile:

Mit bedste råd er
1: brug en hulens masse tid på at oplyse dig eksemåelvis ved at læse med herinde
2: meld dig ind i en klub og kom med i en studiekreds hvor du møder en masse mennesker der ved en skrækkelig masse om katte og hvad der medcfølger
3: besøg en masse opdræt og dan dig et indtryk af hvad du syntes er godt og hvad du syntes er skidt
4: NÅR du syntes at du er rendt ind i LIGE det opdræt du selv ville elske at være kat i, så skab et venskab og spørg om du eventuelt må købe en kastrat du kan begybde at udstille
5: udstil den og bliv endnu klogere
6: køb dig et stamnavn og sikre’ dig du vitterlig har en mentor der vil hjælpe dig igennem tykt og tyndt
7: Når du syntes du er rustet til det og du har været til en masse foredrag og kurser så begynd at se dig om efter den rette kat du vil begynde dit opdræt på
8: Besøg IGEN en masse opdrættere og lad penge og transportkasse blive hjemme
9: jeg har sikket glemt en masse, men med den videnbase der er herinde er jeg sikker på der nok skal suppleres :ok:

Takker endnu engang :slight_smile:

Kontakt nogle maine coon opdrættere og høre om det.
Du er velkommen til og kontakte mig evt og få en snak om opdræt.

Det gjorde vi ikke i gamle dage - det har sneget sig ind i de senere år, men jeg kan ikke huske hvornår :slight_smile: Og det er kun for statistikken skyld, det bruges ikke til en dyt. Man kan fint få stamnavnet “Blue Eyes” eller “Silky Hair” og starte med bimser eller persere og senere gå over til grønøjede russere eller peterbalds med sit nu lidt utilpassede stamnavn - det kan godt betale sig at prøve at vælge noget neutralt :slight_smile:
VH
Susanne