Problemer med mgl. afføring efter operation

Lactulose sætter gang i tarmbevægelserne.

Parafinolie må max bruges i 3-5 dage. Lactulose derimod kan man give over en lang periode.

Hvis hun har afføring f.eks. hver 2. dag, ville jeg ikke behandle, men se tiden an. Tarmen kan nemlig blive “doven” ved brug af afførende midler.

Ja,det er jeg obs på,men tør næsten heller ikke stoppe endnu…
Prøver at skifte lax.dråberne ud med sveskevand/juice og ser hvordan det fungere indtil min dyrlæge kommer tilbage…

Gjorde et “forsøg” og håbede på at maven gik igang igen,blot vi ventede længe nok…
Derfor ingen Lax.dråber ell. sveskejuice fra d.3/4 og så håbede jeg bare på et mirakel…
Det kom så ikke,for i dag til morgen lignede Fiona en spærreballon og var tydelig anderledes i adfærden,ingen tvivl om at hun havde ubehag/ondt i maven.
Gav 4 dr. Lax. og første på eftermiddagen var hun så tydelig mindre om maven,og bedre tilpas…
Den står derefter på sveskejuice fra i morgen af - og håber så bare at hun kan lide det,Lax.dråberne får hun i 4-5 ml. vand med sprøjte uden problemer…
Nu må det altså godt snart blive normale tilstande igen…eneste trøst er at hun ellers har det fint,hun spiser normalt,opr.såret er helet helt op og er så flot lavet :slight_smile:
Og ja,nu må det vist snart være på tide med billeder af de små :slight_smile:

[QUOTE=JKJ;825985]Lactulose sætter gang i tarmbevægelserne.

Parafinolie må max bruges i 3-5 dage. Lactulose derimod kan man give over en lang periode.[/QUOTE]
Jeg troede, det var omvendt, eftersom parafinolie (som også er i malt) kun virker “smørende” i modsætning til Lactulosen, som påvirker peristaltikken.

Lactulose påvirker ikke peristalktikken, men virker osmotisk, og øger derved væskeindholdet i tarmene.
Parafinolie bør ikke bruges over længere tid, da det kan give mangel på de fedtopløselige vitaminer. (Jeg vil dog ikke kalde 3-5 dage “længere tid”)

[QUOTE=Hanne N;827185]Gjorde et “forsøg” og håbede på at maven gik igang igen,blot vi ventede længe nok…
Derfor ingen Lax.dråber ell. sveskejuice fra d.3/4 og så håbede jeg bare på et mirakel…
Det kom så ikke,for i dag til morgen lignede Fiona en spærreballon og var tydelig anderledes i adfærden,ingen tvivl om at hun havde ubehag/ondt i maven.
Gav 4 dr. Lax. og første på eftermiddagen var hun så tydelig mindre om maven,og bedre tilpas…
Den står derefter på sveskejuice fra i morgen af - og håber så bare at hun kan lide det,Lax.dråberne får hun i 4-5 ml. vand med sprøjte uden problemer…
Nu må det altså godt snart blive normale tilstande igen…eneste trøst er at hun ellers har det fint,hun spiser normalt,opr.såret er helet helt op og er så flot lavet :slight_smile:
Og ja,nu må det vist snart være på tide med billeder af de små :-)[/QUOTE]

Hvis sveskejuice ikke er et hit, så prøv Lactulose.
Det smager bare sødt, og vil katten ikke have det rent, tror jeg næsten at det kan blandes i vådfoder uden at det kommer til at smage helt forkert.

Lactulose anbefaler man til babyer, der har maveproblemer (i hvert fald da Luna var spæd) - også over en længere periode.

Jeg har førhen haft held med at blande Lactulose i en lille klat yoghurt naturel…det gled fint ned :slight_smile:

Skal ellers hilse fra Fiona og sveskejuice er det værste BVADRRR…!!!
Forsætter i stedet for med laxoberaldråberne,dem tager hun trods alt uden protest og føler ingen grund til at stresse hende…
Overvejer at prøve noget alternativt som akupunktur eller lign…der er jo alt at vinde :slight_smile:

Jeg tror at vi er tæt på et mirakel :slight_smile:
Har fundet en der giver akupunktur til katte og kontaktede hende torsdag d.12/4 og fortalte om forløbet.
Hun var frisk på at prøve og Fiona har nu fået 2 behandlinger,en beh. fredag og en lørdag,og ingen tvivl om at Fiona har det supergodt.
Hun fik de sidste aff.dråber i fredags kl.15 og det har ikke siden været nødvendigt :slight_smile:
Fiona skal have endnu en beh. i morgen,men derefter ser vi tiden an,dog skal hun nok have en supplerende beh. senere.
Men det er bare lykken at Fiona trives og ikke har brug for nogle midler til maven,det er trods alt bedst at undgå :slight_smile: