Prokolin vs. Diarsanyl

Da jeg tidligere idag stod på et svensk apotek og skulle vælge mellem de to produkter blev jeg meget i tvivl om, hvilket der var “bedst” (sat i anførselstegn, fordi det trods alt er individuelle katte, vi har med at gøre).

Er der en klog sjæl, der kan fortælle mig, hvad der - generelt - er det bedste af de to produkter at have liggende :?

Jeg syntes helt klart Diarsenylen er mest værd at have liggende :slight_smile:

Jeg kunne simpelthen ikke huske det, da jeg stod der, så jeg lod pengepungen råde :smiley: Derfor er det pt. Prokolin, der er indført her i huset og så må jeg se, om jeg fortryder.

Har du mulighed for at få Probiocin hjem (fås ikke i Europa) så er det “husets” foretrukne:

http://www.revivalanimal.com/store/p/1882-Probios.aspx

[quote=Temple Bar;451918]Da jeg tidligere idag stod på et svensk apotek og skulle vælge mellem de to produkter blev jeg meget i tvivl om, hvilket der var “bedst” (sat i anførselstegn, fordi det trods alt er individuelle katte, vi har med at gøre).

Er der en klog sjæl, der kan fortælle mig, hvad der - generelt - er det bedste af de to produkter at have liggende :?[/quote]

Jeg så slet ikke at de osse havde Diarsanyl … sådan en kæmpetube har jeg liggende, godt nok til hund, men går udfra at det kun er tubestørrelsen til forskel … mine katte indtager det altså ikke frivilligt :S

Det ser ud til at…

Diarsanyl indeholder ‘ler’ som stopningsmiddel samt sukker og salt.
Prokolin indeholder kaolin og pectin som stopningsmiddel samt microorganismer (ala. Zooloac).

Jeg har prøvet det der ler i form af tabletter fra Aptus (kan købes på mit lokale apotek) og det var en rigtig god hjælp til at få styr på plejemissernes maver, da de var ekstremt følsomme overfor foderskift med splat-mave i mange dage. Det er lidt nogle hestepiller, men de er håndterbare ved at dele dem, og jeg synes selv det er nemmere at håndtere et par tabletter end en tube. Min personlige mening! - de fik også Zoolac uden virkning overhoved, og jeg synes det var svært at få ind i munden og ikke alle mulige andre steder, og det er svært ulækkert og klistret at give med jævne mellemrum på poten.
Men modsat kan der da aldrig ‘ske noget ved’ at der er microorganismer i som i Zoolac/Prokolin, med lidt held er det faktisk en hjælp. Salt og sukker er så selvfølgelig godt ved dehydrering (Diarsanyl).
Ler’et må kun bruges kortvarigt (2-3 dage), men min erfaring var til gengæld, at det skal bruges ret intensivt i den korte periode dvs. max. i forhold til brugsvejleningen. Jeg startede ud med en ‘mildere’ behandling først, uden held, måtte så holde pause i nogle dage, og så gøre det forfra.
Jeg valgte så også at støtte op med Aptobalance (pulver ned microorganismer og havtang) i en længere periode, men ved ikke, om det reelt gjorde en forskel. I hvert fald har jeg ikke oplevet flere problemer, da jeg igen prøvede at blande foder.

Bare nogle perspektiver på forskellen mht. indhold. Jeg har ikke erfaring med de 2 konkrete produkter.

[quote=pivnu;452162]Diarsanyl indeholder ‘ler’ som stopningsmiddel samt sukker og salt.
Prokolin indeholder kaolin og pectin som stopningsmiddel samt microorganismer (ala. Zooloac).[/quote]

Kaolin er nu også ler, så den del er ikke så forskellig :slight_smile:

Her i hjemmet har vi ALTID en stor tube ProKolin, jeg har gode erfaringer med det, og det har altid hjulpet straks, når en af mine tøzer har lidt problemer med mavsen …

Det er muligt jeg spørger dumt, men hvad bruges det til ??

Dårlig mave :slight_smile:

Mange tak, ja jeg er jo stadig ny inden for opdræt, så det er jo med at lære så meget som mulig, for jeg har desværre ikke mulighed for at deltage på de forskellige kurser. jeg bruger derfor også mange timert på at læse på div. forumer.

Jeg ved godt at det ikke kan erstatte det som man får, når man deltager på kursus eller siminar, men jer er bundet til hjemmet pga af mandens sygdom.