Prøv FDs (måske) nye stambogssystem

Som oplyst på orienteringsmødet i pinsen overvejer FU et finsk system :finland: , som også bruges i Norge :norway: . Her er et link til den norske stambog: https://katt.nrr.no/Katter/kissat

Hvis I vil prøve det, skal I helst finde frem til en norsk kat, der både har afkom og har været på udstilling.

Der er ganske mange funktioner:

  • stamtavle i op til 8 generationer
  • afkom
  • indavlsprocent
  • helbredsoplysninger (dem er der ikke så mange af endnu)
  • udstillingsresultater (og man kan slå op på udstillingen og se kattens konkurrenter)

Der er en kraftig søgefunktion, som gladeligt returnerer en tabel med mange tusinde linjer, når man søger for bredt. (Det ville nok ikke give topkarakter ved en programmeringseksamen. Men nu ved jeg, at der er 15438 norske skovkatte i deres database - inkl. udenlandske aner.)

Kære FU, systemet er godkendt. Det må I godt anskaffe. :smiley: :denmark:

2 Synes om

Mon ikke det med at slå udstillingen op kun kan lade sig gøre, fordi Norge er fælles om et udstillingssystem?

Kan du foreslå en kat, der er god at søge på? Jeg kender ikke lige så mange norske katte :ups:

Kan en norsk somali bruges, Lykke? :slight_smile:

Kiachero Noni Pepino

1 Synes om

Jeg synes, at systemet virker godt. Man har gode muligheder for at indskrænke sin søgning (eller gøre den mange meter bred). Der er godt med info om katten, og specielt udstillingsdelen er rigtig smart :thumbup:

Om det vil fungere med de forskellige klubber med udstillingsdelen kan vel komme an på en prøve. Hvis det er noget, som FD køber hjem, er alle vel interesserede i at få så meget som muligt ud af systemet - trods evt. ekstraarbejde (muligvis naiv tankegang skyldet sent tidspunkt) :slight_smile:

Og 390 européer :grin: En god del af dem er jo så ikke norske, men fedt at kunne opdatere pawpeds med alle de gamle norske også, som jeg har gjort for danske, svenske og (næsten alle) finske :smil:

1 Synes om

Tak @Andreas for linket - jeg skal helt sikkert lige en tur rundt i systemet på et kig.

Den er også godkendt herfra, og ja den er super, mit håb er at vores 3 klubber kan blive enig om at bruge udstillingsdelen også, jeg syntes den er smart ved at alle katte så automatisk er med på listen om NW titlen.

Ved at den har så mange oplysninger incl chip nr har jeg også brugt den på pawpeds, den har været en stor hjælp til at få rettet de mange fejl der var

Jeg synes bestemt også det virker til at være et godt system :slight_smile:

Nu ser vi jo kun “fronten” - som jeg btw synes ser super god ud og enormt nem at finde rundt i :smiley:
Så jeg håber også det er rimelig “tilgængeligt” at arbejde med bagved også, for så er det da enormt lovende :smiley:

Det er ganske rigtigt et fint system - jeg håber vi hurtigt kan nå frem til at handle med finnerne :slight_smile: Nordmændene lod vide, at der gik et helt år inden de var helt fuldstændigt på plads, så jo før desto bedre :slight_smile: Idet det allerede bruges med succes i 2 lande er der for mig ikke så meget at tøve for - det er tydeligvis velfungerende og med god support :thumbup:
VH
Susanne

3 Synes om

Det er finnernes som også bruges i Norge? For det har jeg brugt meget med stor tilfredshed :slight_smile:

Ja, det er det.
VH
Susanne

Teknisk er det overkommeligt. Det kommer selvfølgelig til at tage et par dage at migrere 300.000 katte.

Det er mere bekymrende, hvis man igen begynder at redesigne stamtavlerne. :scream:

Jeg har ingen anelse om HVAD de brugte tiden på :slight_smile: Men det er også mindre vigtigt, for op at køre kom de - og er efter sigende glade for det :slight_smile: Og vi KAN ikke vente ret meget længere…! Da jeg for +10 år siden startede som FU medlem, var der allerede sat gang i noget; en svensker-gut fik kr. 3000,- om måneden for at sysle med noget der aldrig blev til noget, for kæresten gik fra ham og så blev han såååååå deprimeret at han kun orkede indkassere pengene, men ikke levere noget. På et tidspunkt råbte jeg (bogstaveligt talt!) i røret på et telefonmøde “Så fyr ham dog!!!” - og det blev han da så også til sidst… Siden da er systemet repareret af Bette Lind og hendes papsøn, og det har så holdt os kørende indtil nu - men den går ikke ret meget længere. Der skal næsten ingenting til, for at det bliver en forbedring :slight_smile:
VH
Susanne

2 Synes om

Altså, @RuneS kan da godt lave ingenting for 3000 om måneden. Normalt tager vi 5000, men FD kan få en vennepris :slem:

3 Synes om

Jeg fik kat fra Norge for ikke så længe siden og fik den opfattelse, at de er meget glade for systemet … den enkelte opdrætter laver en stor del selv og det skal så godkendes som jeg forstår det.
Billederne er den norske udgave af en stamtavle … meget overskuelig og nem :slight_smile:
image

image

3 Synes om

Udseendet på stamtavlen, udover selve “indmaden” med anerne, har jo så ikke noget med systemet at gøre, så vist jeg ved? :slight_smile:

Muligvis ikke men jeg ved at Gina har lagt en del oplysninger ind på katten selv, som fremgår på stamtavlen bla. at jeg ejer katten :slight_smile:

Det med navn på ejer på de norske stamtavler er fordi NRR har registreret ejere på kattene, modsat FD som ikke gør det.

De har også andre regler for test mm og de påføres også helt efter NRR’s nationale regler. Finnerne som udviklede programmet har igen andre nationale regler og derfor har NRR selv tilpasset systemet til deres behov. Det har været et stort arbejde hvor der er lagt mange timer i arbejdet, helt som også implementeringen har kostet mange timer i fht både opdrættere, ejere og udstillere.

De danske nationale stambogsregler er faktisk ikke særlig omfattende. (De ser ud af mere, fordi man har valgt at genfortælle nogle af FIFes regler.)

Der er krav om HCM-attest for BSH/BLH fædre, og om PRA-attest for SIA m.v. Der er krav til alle avlskatte om en udvidet helbredsattest (bagsiden).

Som systemet kører i Norge, kan det gemme attester af forskellig type, så det skal næppe ændres i Danmark. At attesterne er gyldige kan kontrolleres manuelt af stambogsføreren, lige som det foregår i dag.

Der er en dansk særregel om bogføring af ups-kuld. Men er der ret mange af dem? Og hvis det administreres manuelt i dag, så kan det også gøres fremover.

I Danmark skal FD faktisk registrere ejere af avlskatte; men det kan systemet jo allerede.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at der kræves væsentlige logiske ændringer, før systemet kan bruges i Danmark. Der skal oversættes tekster og formateres output og input. Og så skal alle de gamle kattes data flyttes.

I Norge bruges systemet også som udstillingssystem. Og det må have givet en masse arbejde og indlæring at få det til at virke. Det vil være klogt at vente et par år med det i Danmark.

1 Synes om