Purevax RCP vs Purevax RCPCh

Jeg skal en tur til udlandet med Theodor og Fiona og var ved at tjekke deres pas for at være sikker på at alt nu er som det skal være.
Udstillingen beder om:
“The vaccination against rabies, panleukopenia and rhinotracheitis implemented not earlier than 730 days and not later than 21 days before date of exhibition is compulsory.”

Rabies vacc. er fra hhv 15.04.17 og 11.11.16 og begge med udløbsdato påført. Så det er som det skal være.

Theodor har fået Purevax RCP og Fiona har fået Purevax RCPCh.

Så vidt jeg kan læse på Purevax RCPCh - Veterinary medicines - European Drugs Reference Encyclopedia og Purevax RCP - Veterinary medicines - European Drugs Reference Encyclopedia er de begge vaccineret for det de skal være.

Det jeg er i tvivl om er hvorfor er der brugt RCP til ham og RCPCh til hende.

Eller rettere hvorfor er han ikke blevet vacc. for clamydia, som er forskellen, så vidt som jeg kan læse mig frem til.

Er der nogle erfarne vaccinations folk som, med almindelig ord, kan forklare mig forskellen.

Ja, forskellen er chlamydophila - og det er en temperamentssag hvilken vaccine man / ens dyrlæge foretrækker at bruge. Der er ikke pligt til at vaccinere mod det i forbindelse med udstilling, og nogle mener at den kun behøver blive anvendt i katterier, der har / har haft et problem, fordi det ikke er særligt udbredt. Tidligere havde den ry for at være meget lidt holdbar, max. 6 måneder så var den “brændt af”, men jeg ved ikke hvor længe de nye vacciner forventes at holde. Chlamydophila kan man faktisk behandle og komme helt af med, omend nogle gange efter en lidt lang indsats - det er ikke en virus, men en irriterende bette bakterie-fætter, der kan slåes ned med antibiotika.
VH
Susanne

Tak Susanne, måske fik Fiona den ‘udvidede’ da det reelt set var hendes revaccination.

Ja, du er dækket ind ved dem begge :slight_smile:

Det tvivler jeg på har været årsagen, da man typisk re-vaccinerer med samme vaccine som ved første for at øge boostet fra revaccinationen.

Mine får generelt ikke Ch-delen, da vi ikke døjer med luftvejsinfektioner, og da slet ikke chlamydophila herhjemme, så jeg ikke ser nogen grund til at vaccinere for den også - og i øvrigt bruger et helt andet mærke (felocel), som jeg foretrækker fremfor purevax :slight_smile:

Jeg løb ind i et pudsigt og irriterende problem, sidst mine katte skulle vaccineres :S Jeg foretrækker dræbte vacciner og har i mange år brugt Fel-O-Vax PCT. Jeg har ikke vaccineret mod chlamydia i årevis. Nuomdage kan man tilsyneladende ikke få en dræbt vaccine i DK uden chlamydia, hvilket jeg må affinde mig med, når jeg ønsker at bruge en dræbt vaccine. Så nu hedder vaccinen Fevaxyn Quatrifel.

Så er mit næste naive spørgsmål; siger man bare til dyrlægen ‘mine skal vacc. med mærke xx’? Og hvad gør de to mærker som I nævner bedre end Purevac?

Jeg vidste jo ikke bedre end at ‘tage det de fik som værende ok’.

Det er ikke sikkert, at dyrlægen har alle mærker liggende.

Camilla og jeg har modsatte meninger ift dræbt m. booster og levende svækket. Jeg foretrækker det sidste, og der skulle felocel være en smule bedre på calici-strengen, mener jeg det er (det er en del år siden jeg valgte vaccine) af de levende svækkede. Min første dyrlæge (Skejby Dyreklinik) havde ikke andet end et mærke, men Østergaards har flere (hos dem har jeg faktisk aldrig oplevet ikke at kunne få præcis det jeg ville have, hvad det så end var, hehe). Jeg har valgt levende svækket, da det virker til at det ofte er boosteren, der giver kattene prolemer ift reaktioner.

Jeg eller min vet har brugt begge dele og jeg har ikke oplevet nogen forskel på vaccinen :slight_smile:
Min helt egen holdning er at vet ikke bruger noget skidt og det er lidt som med fodring et spørgsmål om hvad man er til :slight_smile:

Der er nok lige så mange meninger og holdninger som der er ejere og dyrlæger :cool2: og ikke alle dyrlæger ligger inde med alle typer vacciner.
Mine katte bliver vaccineret med Leucofelingen RCP FeLV som er en levende, svækket vaccine. De får FeLV delen også, da kattene har adgang til vores indhegnede have og fordi her er mange fritløbende katte. Jeg vil ikke riskere, at der kommer en fritløbende (og måske syg) kat ind og smitter mine, så jeg forsøger at gardere mig via vaccinen.
Ch-delen har jeg fravalgt af samme grund som Eva K.

[QUOTE=DK Sugieh;1310333]Jeg eller min vet har brugt begge dele og jeg har ikke oplevet nogen forskel på vaccinen :slight_smile:
Min helt egen holdning er at vet ikke bruger noget skidt og det er lidt som med fodring et spørgsmål om hvad man er til :)[/QUOTE]

Det tror jeg du har 100% ret i :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1310330]Så er mit næste naive spørgsmål; siger man bare til dyrlægen ‘mine skal vacc. med mærke xx’? Og hvad gør de to mærker som I nævner bedre end Purevac?

Jeg vidste jo ikke bedre end at ‘tage det de fik som værende ok’.[/QUOTE]

Jeg har snakket med dyrlægen om det. De tager vaccinen hjem til mig, fordi jeg har en del katte og killinger, som skal vaccineres :slight_smile: