Pynt og katte

i denne søde juletid…

Nej jeg har bare talt med nogle stykker der var i tvivl så jeg ville lige vende den med folket herinde for at høre hvad jeres erfaringer er.

Nu har jeg gjort overskriften lidt bred så andre også har kan skrive her hvis de har brug for det - men mit er mere specifikt.

De der mini-juletræer som de fleste indkøbscentre sælger nu. I potte. Om de er falske eller ægte er jeg ikke helt klar over faktisk, men jeg tror de er ægte.

Kan katte tåle dem, eller er der noget ved dem? Jeg VED at julestjerner er super giftige og mener også der var noget med påskeliljer eller liljer generelt.

Men hvad med juletrær? Altså de små? Godt eller skidt?

På forhånd tak :slight_smile:

Julestjerner er bandlyst her i huset.Den er smaddergiftig og så kan jeg bare ikke fordrage den plante overhovedet.Så det er så nemt med den-høhø-høhø

Tror ikke der er nogen giftigt ved grannåle. Selvfølgelig vil jeg være ekstra heftig med støvsugeren da de jo er spidse og stikker, så vil ikke risikere at de æder for mange af dem :smiley:

Julerose, Helleborus Niger, smuk hvid blomst og meget giftig.

Grannåle er ikke kattemad, når nålene falder af kan katten træde i dem, slikke dem af poten og punktere tarmen.

Brændt kat fra stearinlys lugter grimt - og glaskugler splintrer

Jeg kan ved Gud heller ikke fordrage den blomst . . . . .og det er det eneste folk kan finde ud af at gi’ som vertindegave -what

Og som Lis siger . . . brændt kat lugter ikke godt - for ikke at sige - den lugter fælt (har haft en af slagsen) så her i huset er levende lys lukket inde i div. lanterner - selv kalenderlyset har sin egen lanterne -muhaha

Jeg har tænkt mig at gøre som de tidligere år. Jeg køber et godt dyrt juletræ hvor nålene ikke falder af bare man kigger på det.

Træet har nåle der er bløde så jeg heller ikke stikker mig når jeg pynter træet. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men jeg mærker mig frem når jeg skal købe det.

Lysene ved jeg ikke rigtig med i år. Vi må prøve os frem da vi jo har et par bavianer mere end vi havde sidste år + min datters misser kommer også.

Det skal nok blive SJOVT -uha

[quote=birtheras;71892]Jeg har tænkt mig at gøre som de tidligere år. Jeg køber et godt dyrt juletræ hvor nålene ikke falder af bare man kigger på det.

Træet har nåle der er bløde så jeg heller ikke stikker mig når jeg pynter træet. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men jeg mærker mig frem når jeg skal købe det.

Lysene ved jeg ikke rigtig med i år. Vi må prøve os frem da vi jo har et par bavianer mere end vi havde sidste år + min datters misser kommer også.

Det skal nok blive SJOVT -uha[/quote]

(staves) nordmandsgran fælder ikke så hurtig som Rødgran.Rødgran stikker som en djævel,der er fætteren mere blid-høhø-høhø

Glæder mig til at se billeder af abeshowet fra jeres juleaften -tihi-tihi-tihi-tihi

quote=Gitte E;71922 nordmandsgran fælder ikke så hurtig som Rødgran.Rødgran stikker som en djævel,der er fætteren mere blid-høhø-høhø

Glæder mig til at se billeder af abeshowet fra jeres juleaften -tihi-tihi-tihi-tihi[/quote]

Jeg tror nok at det er Nordmands gran men jeg mærker mig frem -tihi

Det må være Ædelgran, du tænker på.

Sidste år var det oppe i medierne, at mange juletræer bliver sprøjtet med noget giftigt stads for at slå edderkopper og andet julekryb ihjel, som folk ikke vil have med ind i deres stuer. Hvordan det går i spænd med katte, som måske lige vil smage på en gren, det ved jeg ikke.

Men der er ikke nogen der kender noget til de små potte-træer?

Gry - prøv at gå ind på Ann Rudbecks side www.siamis.com Hun har en vældig god opdateret liste over planter som enten er eller ikke er giftige for katte.
De der små pottetræer… tja, hvis de er af gran, så er der jo risikoen for at få en grannål galt i halsen, mens thuja vist ikke skulle give nogle problemer, enebær ved jeg så ikke noget om…

Det er svært, når man ikke aner, hvad de er lavet af jo …
Men min erfaring med voksne katte er, at de godt kan finde på, at pille pynten af, men meget sjældent “spiser” planterne. Men ingen garanti, for der kan være store personlige udsving.

Jeg ville heller ikke være så bekymret for, om de skulle spise mit juletræ - de spiser i hvert fald ikke af grantræerne i haven. Til gengæld ved jeg 100%, at mine tager pynten. Det glimter og bevæger sig - og er nyt i stuen - så det er bare så spændende for dem -what

er det de der bløde grantræs agtige planter mange har stående både inde og ude med pynt? altså det er ikke med nåle men sådan noget blødt pjuskestads ( enebusk tror jeg de hedder ) hvis det er dem så er de ikke giftige - vi har altid haft dem både ude og inde :slight_smile:

Ja, eller måske tuja.

det var da det det hed - tuja :slight_smile:

je har været nede og lurer - det var enebær :slight_smile:

og de er ikke giftige?

nej - vi har altid haft dem uden problemer :slight_smile:

Her i huset er det meget simpelt… NUL juleting, juletræ e.lign.

…men sådan havde det også været uden kattene…

Jeg har lige set i den lokale brugs, at de har plastic kugler til juletræet.
Det vil jeg da overveje, i hvertilfælde til de nederste grene hvor kattene ALTID plyndrer pynten.
Plastickugler kan tåle at blive katnappet uden at gå i stykker.

Tror der var 24 kugler for 50 kr.