Quiz om kæledyr

Har kæledyr en positiv indvirkning på syge/ældre mennesker ?

Er en ilder/fritte en gnaver eller et rovdyr? (i ville blive forbavset over hvor mange som tror at det er en gnaver!)

Kan rotter grine? (Ja, det kan de faktisk godt)

Bruger man hunde til forsøg på dyr? (også virkelig mange som ikke tror at den slags sker)

:slight_smile:

Måske lidt for at aflive en sej, gammel myte :

Får man lus, hvis man ikke vasker håret tit nok ?? (nej !!!) :muhaha:

[QUOTE=Tante Tut;639777]:slight_smile:

Måske lidt for at aflive en sej, gammel myte :

Får man lus, hvis man ikke vasker håret tit nok ?? (nej !!!) :muhaha:[/QUOTE]
Spørgsmålet fejler ikke noget, men nu kan man nok ikke kalde lus for et kæledyr

MEN…Terese?..er det alle skildpadder der lægger æg, eller er der nogle arter der føder deres børn levende. Jeg vil helst være helæt sikker på spørgsmålet bliver helt korrekt. Indrømmet…skillede-padder er ikke min force…derfor jeg spørger, og jeg er for doven til at gå ned i udlånet og kigge i 64.46

[QUOTE=kamikaze;639822]

[COLOR=“purple”]Spørgsmålet fejler ikke noget, men nu kan man nok ikke kalde lus for et kæledyr[/COLOR]

MEN…Terese?..er det alle skildpadder der lægger æg, eller er der nogle arter der føder deres børn levende. Jeg vil helst være helæt sikker på spørgsmålet bliver helt korrekt. Indrømmet…skillede-padder er ikke min force…derfor jeg spørger, og jeg er for doven til at gå ned i udlånet og kigge i 64.46[/QUOTE]

:lol::lol::lol::lol::lol:

Nej, for dælen da… det var ikke mit mest geniale indlæg.

ALLE skildpadder lægger æg :ok::ok: - og hvis du tænker på en skildpadde, vil det være logisk nok - for den har ingen dutter til at kunne lade de små patte :cool2:

Hvorfor skal en kat vaccineres?

Hm jeg tro’de jeg havde postet men jeg må ha’ glemt at trykke Send så her er et par rottte-spørgsmål

Hvilken farve skal rotters tænder være? (gule, hvis de er hvide er der noget galt)
Hvor gammel kan en rotte blive? (2-3 år. 2 år er gennemsnittet)
Hvor gamle skal rotteunger være før man må tage dem fra moderen? (5 uger, 6 er bedst)
Hvad skal der være i bunden af et rottebur? (IKKE træspåner. Fyrretræ udvikler giftige (for rotterne) dampe ved kontakt med rotternes urin. Hampestrøelse er ideelt, eller papirfnuller.
Kan man have flere hanrotter i samme bur? (Sagtens, de elsker at ligge i bunke!)

(her er alle hannerne i en stor hyggelig klump)

Da der var Åbent Hus/Kattens Dag på internatet på Frederiksberg, havde vi en tipskupon med en række spørgsmål og tre svarmuligheder til hver.
Jeg har ikke noget link til tipskuponen, men jeg lavede et lille indlæg angående svarene - hvoraf spørgsmålene også fremgår.
Du kan se det her

Det er jo så kun om katte, men måske du kan få idéer

Øhhhh, er det ikke noget med at det er for børn under 10???

For så er der ret mange af spørgsmålene her der bliver for “voksne”…

[QUOTE=baremig;640372]Øhhhh, er det ikke noget med at det er for børn under 10???

For så er der ret mange af spørgsmålene her der bliver for “voksne”…[/QUOTE]

Jeg laver quizzen så den passer til målgruppen, men samtidig må de gerne blive klogere OG desuden gør det heller ikke noget OM deres forældre kigger med over skulderen
Sprøgsmål no. 1…bliver under alle omstændigheder
1: Hvor gammel skal en kattekilling være før den må komme fra dens mor
Og det er uvigeligt :pote:
Ungerne kan jo blot spørge sig for…det hele står i bøgerne og vi ved hvor bøgerne står.:ok:

Så sidder jeg og laver spørgsmålene…og I må meget gerne tænke.
HUSK det er børn der skal svare.
Og gerne spørgsmål ang. andre dyr end katte. Tereses spørgsmål om skildpadder er nok det bedste i tråden. Fakta svar…og nem at slå op for børnene

[QUOTE=kamikaze;662713]Så sidder jeg og laver spørgsmålene…og I må meget gerne tænke.
HUSK det er børn der skal svare.
Og gerne spørgsmål ang. andre dyr end katte. Tereses spørgsmål om skildpadder er nok det bedste i tråden. Fakta svar…og nem at slå op for børnene[/QUOTE]

:heya::heya:

Tak… det blev jeg da lige glad over…:inlove:

:slight_smile:

Kan mennesker spise de giftige fugle-edderkopper ??

Ja, fordi :

Indianerne i regnskoven fanger gerne fugleedderkopper og spiser dem.
Når først de er ristet over et bål virker deres gift nemlig ikke mere.

Der er jo nok forskel på hvor svære spørgsmål skal være alt efter hvor gamle børnene er - måske forskellige quizzer til forskellige aldersgrupper :?

Ideer til spørgsmål om heste:
Hvad hedder hestens gangarter? (skridt, trav, galop, for islændere også tølt og pas)
Hvad hedder den mindste hesterace? (fallabella)
Hvad hedder hestens fødder? (hove)
Hvad hedder man en kastreret han hest? (vallak)
Hvordan kan man se om en hest er sur? (den lægger ørerne tilbage)

En anden ide:
Hvis I har en stor tavle eller en væg på biblioteket, kan I jo også opfordre børn til at komme med et billede af deres kæledyr og få det op på væggen, som en udstilling, der understøtter temaet.

[QUOTE=Lise H;662733]Der er jo nok forskel på hvor svære spørgsmål skal være alt efter hvor gamle børnene er - måske forskellige quizzer til forskellige aldersgrupper :?

Ideer til spørgsmål om heste:
Hvad hedder hestens gangarter? (skridt, trav, galop, for islændere også tølt og pas)
Hvad hedder den mindste hesterace? (fallabella)
Hvad hedder hestens fødder? (hove)
Hvad hedder man en kastreret han hest? (vallak)
Hvordan kan man se om en hest er sur? (den lægger ørerne tilbage)

En anden ide:
Hvis I har en stor tavle eller en væg på biblioteket, kan I jo også opfordre børn til at komme med et billede af deres kæledyr og få det op på væggen, som en udstilling, der understøtter temaet.[/QUOTE]

Fine spørgsmål…jeg tager et af dem. Der skal jo være spørgsmål om flere forskellige dyrearter.
Væggen til ungernes fotos af deres dyr er bestemt, men tak for idèen :ok:

Jeg vil også se om jeg kan få èn til at komme med sine papegøjer.
Vi skal omkring mange dyr:tihi:

[QUOTE=kamikaze;662741]Fine spørgsmål…jeg tager et af dem. Der skal jo være spørgsmål om flere forskellige dyrearter.
Væggen til ungernes fotos af deres dyr er bestemt, men tak for idèen :ok:
Jeg vil også se om jeg kan få èn til at komme med sine papegøjer.
Vi skal omkring mange dyr:tihi:[/QUOTE]

Super dejligt, hvis der er et spørgsmål du kan bruge :thumbup:

Også super, at I allerede havde tænkt på billedvæggen, som barn ville jeg have været pavestolt, hvis der kom et billede af mit dyr op på væggen :smiley:

Ja, der findes rigtig mange forskellige kæledyr, og de fleste er slet ikke til at stå for (siger hende der har en hest, 2 kaniner og en kat og gerne tog flere ind, hvis ikke både fornuften og manden sagde nej) :tihi:

:rock::rock:

HEY !

Kommer da lige i tanke om, at mit nye bibliotek - hvor jeg var for første gang i går - de skal da oz have sådan et arrangement d. 27. 9.

OG der kommer en mand med en masse fugle-edderkopper, slanger, firben og andre krybdyr - så selv om arrangementet er for børn - så skal Tut altzå derned :høhø:

Skal hamstre gå alene eller sammen? (De skal gå alene, da de er solitære dyr)

Kan marsvin godt leve af mad købt i købmanden (de skal have et grundfoder hvor der er C-vitamin i, da de ikke selv producere det)

Skal deguer gå alene eller være sammen med flere? (De er meget sociale, så derfor mindst 2 sammen)

Også det spørgsmål, som jeg så tit læser inde på det gnaverforum jeg er inde på:
Kan kanin og marsvin godt gå sammen i buret (Nej! De spiser ikke det samme, og har ikke samme kropssprog. Oftest ender det med at marsvinet dør, fordi kaninen tramper det ihjel)

Jeg kan desværre ikke komme i tanke om flere lige nu, men håber du kunne bruge nogle af dem :slight_smile:

Hvad hedder koens bryster? (det ved de fleste vel. :-D)

Evt. navle på dyreunger? Lam - Kalv. Hest - pony?

[QUOTE=Miss-CFK;662771]Også det spørgsmål, som jeg så tit læser inde på det gnaverforum jeg er inde på:
Kan kanin og marsvin godt gå sammen i buret (Nej! De spiser ikke det samme, og har ikke samme kropssprog. Oftest ender det med at marsvinet dør, fordi kaninen tramper det ihjel)[/QUOTE]

Jeg har haft kanin og marsvin der gik sammen… Og her passede kaninen på marsvinet som var det kaninen egen unge…