Quiz om kæledyr

Palles gavebod, ramasjang og de danske biblioteker skal i uge 38 have et fællesemne nemlig KÆLEDYR
Det er jo en kende naturligt, jeg er sat på sagen på vort bibliotek og jeg har allerede kontaktet en dyrevelfærdsorganisation med henblik på en udstilling.
Den quiz skal der også laves og med spørgsmål der ikke bare er pjat og fis men som gerne skulle være en øjn-oplukker for både børn OG unge OG deres forældre.
ÈT af spørgsmålene vil selvfølgelig være
Hvor gammel skal en kattekilling være før den må komme fra dens mor (eller noget lign. formuleringsagtigt).
Jeg har flere skrevet ned i mine papire på arbejde.
MEN…
Kom med dine/jeres input…de tages imod med kyspote :thumbup:

Jeg har tænkt mig der også skal stå hvor man skal skrive sine data OGSÅ om man har et kæledyr og hvilket…så kan jeg jo vælge en præmie der vil gavne dèt også:ups:

Fed ide:ok: jeg lægger lige hjernen i blød :thumbup:

Skal du give din kat mælk eller vand? Eller hvordan du nu vil formulere det. Også en almindelig misforståelse.

Kan katte tåle råt kød, eller får de ondt i maven?

hvor mange katte kan een hunkat blive til på et år

Også gerne spørgsmål om andre kæledyr.
Jeg ved der sidder en masse viden også om heste, hunde og fugle, rotter og andre dyr.
Havde tænkt mig 20 spørgsmål…eller er det mons tro for mange

Så kan du tage det samme med om hundehvalpe… Hvor gammel

:slight_smile:

Lægger en skildpadde æg, eller føder den levende unger…

at lære børn gode vaner om dyr fra små er en af mine mærkesager - jeg har haft børn her og klikkertræne katte:-) Det gik forrygende - :slight_smile:

brainstorm:

• Hvorfor må du ikke trække en kat i halen? (fordi det gør ondt på katten)
  • Hvad skal du huske, før du klapper/går hen til en fremmed hund? (at spørge ejeren om lov)
  • Må du gerne tage mad fra hunden? (nej det kan gøre hunden sur på dig)
  • Må du løfte en kanin i ørerne? (Nej det gør ondt. læg en hånd under kaninens mave og lad den anden være på kaninens ryg, så kan du løfte din kanin)
  • Hvordan kæler du med en kat? (Lad katten komme til dig og ae katten forsigtigt og roligt)
  • Må du trække i hundens snor/ører/knurhår? (Nej det gør ondt på hunden)
  • Må du klappe hunden, når hunden sover i sin kurv? (Nej hunde, der sover, skal have lov at sove i fred og ro)

Det var lige et par. Sig til, hvis du skal bruge flere. Der er jo uendeligt mange gode ting man kan lære dem.

Når du går hen til en hest, skal du nærme dig forfra. Hvorfor? (Ellers kan hesten få et chok og sparke)

Må hunde få chokolade? (nej det kan være giftigt for en hund at spise den slags. Giv hunden en hundekiks i stedet)

:slight_smile:

Du må aldrig røre et rålam/pindsvin/haremis eller andre dyrebørn, der ser ud som om de er forladt - moderen er lige i nærheden - sikkert for at lede efter mad til ungen.

Er det synd for katten at kastrere den?
Ønsker en hunkat at få killinger?
Bliver en kastrat automatisk tyk?

Kunne du på denne måde påvirke børnene, så kan det være at vi i fremtiden slipper for alle de små efterladte killinger

Må en hund få kødben af svin? Nej, de kan splintre. Okseben er bedst :slight_smile:
Skal en korthåret hund/kat børstes? Ja, de fælder også og døde hår fjernes ved at børste
Skal en hund bare have “menneskemad”? Nej, en hund skal have hundemad, specielt fremstillet til hundemaver.

Sikke mange gode spørgsmål…

Brita - jeg tror altså ikke 20 spørgsmål er nok :stuck_out_tongue:

Må man godt invitere to plaskvåde rålam ind i tørvejr i stuen ?

Nej … men jeg har lyst til det :ups:

Nu er der jo heller ingen der kan bremse mig hvis jeg laver flere quiz’er
Jeg vidste godt jeg ville få en masse hjælp herinde…og bare fortsæt
Jeg har hele august og lidt ind i september til at lave quiz’en…og hvem ved…måske afføder den noget andet
ALLE gode idèer tages imod

Hvor mange tænder har en hund ? (42 som fuldvoksen) - dette spørgsmål brugte min dyrlæge til deres spørgeskema :slight_smile:

Hvornår får en kat moderfølelser?

Har din kat bedst af at være alenekat ? Eller vil den gerne have en ven at dele nullerputteseng med ?