QXL - igen, igen

Så er der igen en fertil, stambogsført MCO-pige på auktion.
Sælger skriver tilmed, at katten sagtens kan få fine killinger trods lukket stambog.

Jeg har kontaktet kattens opdrætter her til aften.

:doh:

Måske nogen burde gøre opmærksom på, at en lukket stambog betyder, at man ikke må avle på katten, uanset at den godt kan.

Jeg har gjort opdrætter opmærksom på annoncen.

[quote=Mega;262056]Så er der igen en fertil, stambogsført MCO-pige på auktion.
Sælger skriver tilmed, at katten sagtens kan få fine killinger trods lukket stambog.

Jeg har kontaktet kattens opdrætter her til aften.[/quote]

Jamen Hanne, det kan hun jo også, altså få killinger. Biologien er revenende ligeglad med lukket stambog.

Jeg må indrømme, at jeg kun har hovedrysten til overs for opdrætteren. Hvordan man kan finde på at sælge ikke neutraliserede killinger, der IKKE må bruges til avl, det forstår jeg ganske enkelt ikke. For mig er det ligegyldighed og intet andet. Var det sket for ti år siden så kunne jeg have forståelse, men i dag… nej, ingen forståelse fra min side overhovedet!

Køber, tja… Vi får nok alle henvendelser på at få en kat “bare” til et kuld og så skal de nok blive lukket. Og det er altså kun os opdrættere, der kan få folk på bedre tanker, eller i det mindste sørge for at de ikke kan foretage sig noget vi ikke vil have de gør. Som jeg ser det er det vores ansvar, når først katten er ude af vores hus, så er det købers ansvar og valg hvad de gør med den. Ikke alt kan vi forudse og forebygge, men at sælge en fertil kat er at bede om problemer IMO.

Måske nogen burde gøre opmærksom på, at en lukket stambog betyder, at man ikke må avle på katten, uanset at den godt kan.[/quote]

Gør det? Også retsligt set?
Så klart kan dens afkom kan ikke få stamtavle i Felis Danica regi, så langt er jeg enig, men snup den bare med en tur til Sverige, og vupti så må´s man gerne, endda fint registreret i Sverak.

Vil man ikke have at en kat får afkom, så er der altså kun snip-snap metoden der virker!

[QUOTE=En forhenværende bruger;262066]Gør det? Også retsligt set?
Så klart kan dens afkom kan ikke få stamtavle i Felis Danica regi, så langt er jeg enig, men snup den bare med en tur til Sverige, og vupti så må´s man gerne, endda fint registreret i Sverak.

Vil man ikke have at en kat får afkom, så er der altså kun snip-snap metoden der virker![/quote]

Jamen jeg er enig, og jeg ved det godt (ok vidste ikke det med Sverige), jeg er bare selv for ærlig og ville selvfølgelig respektere den slags.

Syntes også det er noget rystende … sætte en kat på aktion, så kan man ikke vælge køber… Så er man godt nok lige glad med katten.
Men bare bruger navnet siger meget og hun er ikke 100 % positiv der inde. Det skulle forbydes at sælge kat på den måde.

Avlsforbud gælder kun for indenfor Danmarks grænser, så snart katten skifter til et andet nationalt forbund indenfor FIFe, så bortfalder det.

Jeg er ikke i tvivl om at de fleste ville overholde et avlsforbud, og lur mig om ikke også det er de samme, der aldrig ville sælge en kat på en auktion. Desværre kender vi kun folk lige til tænderne, og hvorfor dog gamble med de killinger man frembringer? Det er i al fald ikke at tage hånd om dem, hvis ikke man gør alt man kan for at de ikke kan misbruges til noget de ikke var ment til. Og slet ikke at tage hånd om racen, og det er faktisk nok det jeg harcelerer mest over og mener at opdrætter i den grad fejler på. Den manglende respekt for avlsbasen, og det arbejde der ligger bag det avlsmteriale der har været brugt for at få den kat frem. Respektløst i mine øjne af opdrætter.

Jeg har så aldrig helt forstået hensigten med lukket stamtavle og avlsforbud.

Jo,. jeg ved selvfølgelig hvad det betyder.

Men det er ikke grundet mulighederne for at folk skider højt og flot på avlsforbudet og lader katten få killinger alligevel jeg tænker på.

Men jeg tænker mere på kattens ve og vel.
Altså hvad tænker de mennesker der sælger en fertil kat med avlsforbud.
Tænker de overhovedet på det uhensigtsmæssige i, at en kat kan ske at blive mange år gammel, og enten gennemgå den ene løbetid efter den anden, eller skal fyldes med skadelige P-piller hele livet.
Så kan man da uden at skele til det moralske, overholdelse af kontrakt o.s.v., med rette påstå, at så ville sådan en kat faktisk ha’ det bedre med om folk blæste på avlsforbudet og lod katten få killinger alligevel, når altså så mange købere tilsyneladende vælger, ikke at neutralisere en kat de har købt fertil med avlsforbud.

Jeg syntes selvfølgelig at det er mest smart at lukke katten inden den bliver solgt til kæl. :slight_smile:

Jeg fatter så ikke at forbund i de forskellige lande ikke respektere hinandens regler.

Er en stamtavle lukket i DK så bør det da betyde at det også er gældende i andre lande. ØVS