Rå hel fisk?

Hejsa

Jeg arbejder et sted, hvor jeg kan få adgang til foderfisk i form af Brisling og Lodder (til sæler og marsvin). Og jeg har overvejet at tage en fisk med hjem til misserne, er der nogen af jer der har prøvet det? er der noget jeg skal være opmærksom på?

Mvh Sandra

Rå fisk er der vel ikke noget i vejen med at give kattene - hvis de altså overhovedet ænser, det er mad;) Men jeg synes at have hørt, at det er fornuftigt at fryse fisken i 24 timer før servering…

Ja det er for at dræbe eventuelle parasitter, ellers ser jeg heller ingen problemer.a

[QUOTE=Sussi;795999]Hejsa

Jeg arbejder et sted, hvor jeg kan få adgang til foderfisk i form af Brisling og Lodder (til sæler og marsvin). Og jeg har overvejet at tage en fisk med hjem til misserne, er der nogen af jer der har prøvet det? er der noget jeg skal være opmærksom på?

Mvh Sandra[/QUOTE]

Er det dig, der arbejder på Fjord&Bælt? Og som fortalte om at træne en måge? Jeg tænker, at der nok ikke er så mange steder i DK, at man har sæler og marsvin :slight_smile:

Enig :slight_smile: Så hjem i fryseren med et par stykker og prøv at se, hvad kattene siger til det. Mange katte elsker fisk - mine er så sippede, at den skal være kogt, men det er meget populært.

Vi fik stegt sild til aftensmad i dag, og det var specielt Ib og Stevie der absolut mente at rå sild var kattemad :slight_smile: og de er ellers ikke vant til rå fisk :slight_smile:

Min mand er lystfisker, så vores har jævnligt adgang til frisk fisk - men de er faktisk ret kræsne :smiley:
En hel fisk (altså med skæl og skind osv.) vil de næppe røre, men hvis den er skåret op er der større sandsynlighed. Vi giver dem fx det, der er tilbage, når en ørred er fileteret - dvs. hovedet og skelettet med det fiskekød, der sidder tilbage. Men de kan faktisk bedst lide hvid fisk som sej og torsk - det spiser de både råt og kogt. Sild kan de derimod ikke lide. :slight_smile:

Jep :slight_smile:
Og de fisk vi får er 100% i orden har været frosset længe (kender godt til parasitter) og burde være tiptop-i orden, da trænerne på F&B går meget op i dyrenes sundhed.

Ps nu træner vi også: to småplettede rødhajer, rotter og en guldfisk (og ja! den kan faktisk trænes, jeg har selv set det :slight_smile: ) Så jeg overvejer selv at anskaffe mig en guldfisk og prøve, men er lidt nervøs for missernes opfindsomhed og nysgerrighed i forbindelse med et akvarium.

[QUOTE=Sussi;796493]Jep :slight_smile:
Og de fisk vi får er 100% i orden har været frosset længe (kender godt til parasitter) og burde være tiptop-i orden, da trænerne på F&B går meget op i dyrenes sundhed.

Ps nu træner vi også: to småplettede rødhajer, rotter og en guldfisk (og ja! den kan faktisk trænes, jeg har selv set det :slight_smile: ) Så jeg overvejer selv at anskaffe mig en guldfisk og prøve, men er lidt nervøs for missernes opfindsomhed og nysgerrighed i forbindelse med et akvarium.[/QUOTE]

Jeg kender godt hajerne. Har faktisk klappet dem begge :cool:

Jeg er i arbejdsprøvning inde på kontoret. Du må komme ind og sige hej en dag, du er på arbejde :slight_smile:

[QUOTE=galath;796501]Jeg kender godt hajerne. Har faktisk klappet dem begge :cool:

Jeg er i arbejdsprøvning inde på kontoret. Du må komme ind og sige hej en dag, du er på arbejde :)[/QUOTE]

Nej, hvor sjovt :slight_smile: Jeg er studentermedhjælper i
formidlingen, så jeg er der ikke så meget i hverdagen, men jeg skal læres op i receptionen nu, så jeg kommer forbi nogle timer den næste uge.

[QUOTE=Sussi;796493]Jep :slight_smile:
Og de fisk vi får er 100% i orden har været frosset længe (kender godt til parasitter) og burde være tiptop-i orden, da trænerne på F&B går meget op i dyrenes sundhed.

Ps nu træner vi også: to småplettede rødhajer, rotter og en guldfisk (og ja! den kan faktisk trænes, jeg har selv set det :slight_smile: ) Så jeg overvejer selv at anskaffe mig en guldfisk og prøve, men er lidt nervøs for missernes opfindsomhed og nysgerrighed i forbindelse med et akvarium.[/QUOTE]

Rotter er nemme at træne, men en guldfisk? Hvad kan man lære sådan en? :smiley:

Bare lige en lille sidebemærkning:
En guldfisk må ikke gå alene - den lever i stime og man skal helst mindst have seks styks…(det ved jeg, fordi vi har en lille guldfiskedam i haven og har læst en del om ‘guldfiskevelfærd’ ;-))
Og man skal også lige tænke på, at de sagtens kan blive op til 25 cm lange (er det vist).

Det med frossen fisk, så fik jeg at vide på hygiejne kursus, at fisken skulle ligge i fryseren i 24 timer på minus 18 grader. så skulle parasitterne være døde.