"racekat" uden stamtavle

Hej alle.
Jeg ville lige høre om jeres meninger angående katte uden stamtavler. Jeg vil rigtig gerne have to racekatte (hellig birma) , men som det ser ud nu, er pengene ret små, da jeg lige har købt bil og lejlighed. Jeg vil lige om det er klogt at købe to “hellig birmaer” uden stamtavle. Har kigget på nogle som jeg er hel forelsket i og det er også primært deres udseende at jeg er forelsket i.
Den anden mulighed jeg havde overvejet er måske om det var muligt at man kan aftale med de registrerede opdrætter, at jeg selv vil sørge for vaccine og neutralisering, og derfra få dem billigere? Tror i det kan lade sig gøre? Min familie har dyreklinik, så jeg får alle behandlinger gratis også i fremtiden.

Tak

MVH

Janice

Velkommen til :heya:

Min ærlige mening: Jeg ville vente, til jeg havde råd til stamtavlen. En stamtavle er ikke bare et bevis på, at kattene er racerene. Det betyder også, at opdrætteren ligger under visse regler, så du er sikker på, at der er testet for relevante sygdomme og både forældre og killinger har ordentlige kår.

Vi har det, vi kalder vores kopi-ragdoll. Han er uden tavle, men ligner og opfører sig som en ragdoll. Havde jeg nu, som dig, været obs på, at stamtavler også er væsentlige udenfor avl, så havde vi ikke købt ham i den tro, at han er en ragdoll. Vi ville i stedet have fået ham i den viden, at han er en dejlig blandingskat, som vi desværre slet ikke kender opvæksten på.
Kan også lige tilføje, at det at en killing uden stamtavle er billigere er IKKE stamtavlens skyld. Den koster 200, så sparer du fx 2000 på killingen, så må der være skåret ned på andre områder.

Nu pengene er små til selve købet, har du så overvejet et par voksne birmaer, der har været brugt i avl men nu skal pensioneres? Jeg kan af personlig erfaring sige, at kattene hverken knytter sig mindre til en eller er mindre fantastiske :hjerte:
Jeg tror ikke, du kan få noget seriøs opdrætter til at sælge dig uvaccineret og uneutraliseret.

Sidst vil jeg nok lige kommentere på, at en birma er MEGET mere end et udseende. De er virkeligt yndige ja, men som alle andre katte, så er de så meget mere end et udseende. Har du læst racebeskrivelser om birma for at se, om de passer til dig i temperament? :slight_smile:

Hej Janice

En racekat er mere end bare udseendet - der ligger som udgangspunkt en del arbejde bag at finde de rigtige katte at parre sammen, fordi man skal tage hensyn til mange ting, herunder genetik (fx arvelige sygdomme/lidelser) og temperament. Når du køber en kat med stamtavle er det en racekat - en kat uden stamtavle har måske/måske ikke forældre af samme race (oftest ikke, hvis vi skal se helt nøgternt på det), og man har på ingen måde mulighed for at researche forældredyrene for uhensigtsmæssige ting i stamtavlen (fx stærk indavl).

En stamtavle koster 200 kr., så det er ikke den, man betaler den store forskel i prisen for, når man vælger at købe kat med stamtavle - det er snarere alt det arbejde og alle de penge, som opdrætteren har brugt på at finde rigtige match mv., man betaler for. Og det kan være gode penge at give ud fra starten.

Jeg synes du skal besøge nogle opdrættere og tale med dem, de er også ‘bare’ mennesker, som ønsker deres killinger og katte får de bedste hjem muligt - og nogle gange har opdrætterne også lidt ældre katte, som søger nye hjem. Måske det ville være en mulighed for dig? I hvert fald kan opdrætterne hjælpe dig på vej :slight_smile: Der er flere Hellig Birma-opdrættere herinde, så du kan nok let komme i kontakt med nogle, som bor i nærheden af dig.

Held og lykke med at finde lige præcis dine kommende katte!

Som tilføjelse til Lykkes indlæg kan jeg i øvrigt skrive at opdrættere slet ikke MÅ sælge killinger, der ikke er vaccinerede :slight_smile:

Du kunne jo også vælge en voksen tidligere avlskat og en killing - det kan man få for rimelige penge

Mine dyr behandles færdig til levering af min dyrlæge - som jeg har brugt i mange år - det har jeg det absolut bedst med - og sådan bliver det

Og kniber der med pengene så køb på et internat - huskatte er en sjælden race efterhånden - men i mine øjne langt mere interessante end en look-a-like kat

Når man køber en kopivare, der er væsentligt billigere end originalen, så ved man jo godt at årsagen til prisforskellen er langt billigere produktion med ringere råvarer og dårligere dokumentation, for ikke at tale om manglende garanti. Hvis man kan leve med en “rip off” og de problemer der nu engang kan opstå uden at man kan få blot det der ligner hjælp fra forhandleren, så kan man jo roligt købe en billig kopivare og så håbe på det bedste.
Men som allerede nævt koster stamtavlen sølle kr. 200,-. Når du finder kopi-birmaer til en langt lavere pris, kan du være evigt forvisset om at der er sparet på langt mere end blot stamtavlen. Den pris betaler killingen så for ved opvækst på ringere betingelser, som regel billigere og dårligere foder og manglende vaccination. Er det dumt at give penge ud til den slags? Tjaaaaa… det vil en hel del jo nok synes at det er, og jeg går lidt ud fra at det synes du nok inderst inde, siden du gerne vil have det bekræftet :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1262430]Når man køber en kopivare, der er væsentligt billigere end originalen, så ved man jo godt at årsagen til prisforskellen er langt billigere produktion med ringere råvarer og dårligere dokumentation, for ikke at tale om manglende garanti. Hvis man kan leve med en “rip off” og de problemer der nu engang kan opstå uden at man kan få blot det der ligner hjælp fra forhandleren, så kan man jo roligt købe en billig kopivare og så håbe på det bedste.
Men som allerede nævt koster stamtavlen sølle kr. 200,-. Når du finder kopi-birmaer til en langt lavere pris, kan du være evigt forvisset om at der er sparet på langt mere end blot stamtavlen. Den pris betaler killingen så for ved opvækst på ringere betingelser, som regel billigere og dårligere foder og manglende vaccination. Er det dumt at give penge ud til den slags? Tjaaaaa… det vil en hel del jo nok synes at det er, og jeg går lidt ud fra at det synes du nok inderst inde, siden du gerne vil have det bekræftet :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

Der findes desværre mennesker, der udelukkende tænker på profit og som er fløjtende ligeglade med både katte og købere :argh:

Den eneste måde at stoppe dem på er desværre, at undlade at købe deres killinger - hvis der ikke kan tjenes penge, så stopper de med deres usympatiske handel :muhaha:

Seneste eksempel herpå, netop fra Fyn, september 2015: Køber falder for den meget billige pris og får udleveret 2 stk. “birmaer”, hvor stamtavlen er “forsinket”. Angiveligt er kattene 1 hhv. et par år gammel. I virkeligheden er den ene efter købers dyrlæges vurdering mindst 8 år gammel. I så elendig forfatning, at den faktisk blev aflivet :(. Alle henvendelser til sælger ender med tilsvining - hun er skam medlem af JYRAK og gør intet forkert. I den virkelige verden er hun smidt ud på røv og albuer for ca. 5 år siden på grund af elendige forhold for sine dyr. Hun er ikke alene ikke medlem, hun kan heller ikke blive det igen medmindre en ordinær generalforsamling beslutter det - og hun kan heller ikke blive medlem af nogen anden dansk hovedklub. Hun er kendt for sine hundekunster og fuldstændige ligegyldighed med dyrenes ve og vel - men så længe der er nogen, der falder for tanken om at købe en “ægte” vare der ligger langt under den generelle markedspris, så længe har hun sin forretning kørende - vi kan intet gøre for at stoppe hende. Køberne KUNNE gøre noget aktivt ved at anmelde hende for vanrøgt når hun udleverer så dårlig en kat, at den dør få dage senere. Men som så mange andre gange bliver det intet til, og rouletten fortsætter :argh: Billigt er langt fra altid et godt køb :thumbdown:

Om jeg er træt af det grå marked med åh så ægte katte uden stamtavle og folk der bliver snydt så vandet driver? Ja… det vil være en mild underdrivelse at sige…!
VH
Susanne

Tak for svar allesammen.
Ja, jeg kan godt se at det ikke er en særlig god ide. Så må jeg lige vente til økonomien er på plads, jeg vil nemlig gerne have to hellig birmaer. Jeg mangler faktisk kun pengene til at købe kattene med stamtavler, så tror heller ikke det er umuligt, da dyrelægeregninger og foder er dækket ind fra min families dyreklinik.

Tusind tak for svar allesammen :slight_smile: , i har åbnet øjnene op for mig.

Janice

Imens du sparer op til kattene kan du jo evt besøge forskellige opdrættere, og gerne også forskellige racer. Der er nemlig stor forskel på temperamentet i de forskellige racer. Og selv man f.eks foretrækker udseendet på en race er det ikke ensbetydende med at man kan holde ud at bo sammen med dem i flere år.

Det er godt at tænke over hvad man ønsker af sine katte. Skal de være meget opsøgende eller med i alt hvad man laver, hvor legesyge skal de være, hvor aktive og hvor kælne. Og hvor meget mijauen kan ens ører holde til. :tihi:

Voksne tidligere avls katte er det bedste men få - man ser hvad man får - og den er billig. Den behøver ikke være gammel - slet ikke

På www.birma.dk er der både voksne og killinger til salg.
Måske er der nogen der som passer til dig, når tiden er.

Nogengange er avlskattene nede på en 2 års tid, afhængigt af racen. :slight_smile:
Nogle modnes tidligt, og får derfor overstået deres “pligter” :wink: tilsvarende hurtigt.

Der har her på Fyn været store problemer de sidste par år med “racekatte” uden stamtavle, som er syge ved fødslen.

De uetiske kattehandlere laver følgende snydenummer: De parrer to katte med stamtavler, hvoraf én eller begge er syge med f.eks. arvelig hjertesygdom og derfor har fået stamtavlen “lukket”, så ingen killinger efter den pågældende kat kan registreres med stamtavle. Opdrætterne ved, at der er stor sandsynlighed for, at killingerne arver sygdommen, men er ligeglade. De sætter så killingerne til salg på Den Blå Avis som “racekatte uden stamtavle” for op til 4.000 kr. - og det er så uden neutralisering, vaccination, ormekur, etc., som den godtroende køber så selv kommer til at betale.

Den godtroende køber anskaffer sig en “racekat” uden stamtavle for 4.000 kr. og tror, han/hun har sparet 2.000 kr. - kattehandleren bilder køberen ind, at man ikke behøver en kat med stamtavle, hvis man alligevel ikke skal avle på den. Køberen finder så desværre ud af, at neutralisering + vaccination, som indgår i prisen ved køb af en kat med stamtavle, koster op imod de 2.000 kr - altså har køber faktisk ikke sparet nogle penge alligevel. Og efter 1-2 år finder køber så desværre ud af, at deres elskede kat også er syg/døende, og der kommer ekstra dyrlægeregninger oveni for tusindvis af kroner.

I sidste ende har man ikke sparet penge på at købe en kat uden stamtavle. Katten bliver faktisk meget dyrere end forventet, og koster desværre også i hjertesorger. :frowning: