"Racekat" uden stamtavle

Næh, det er den slags der sker ligesom når folks børn får lus - shit happens engang imellem. I sig selv er det kun en mindre ting, og Forbrugerklagenævnet har besluttet at det er så almindeligt forekommende at hvis man køber en killing, der viser sig at have øremider, så er det ikke engang en oprindelig fejl! Så er det bare sådan noget killinger kan få…
VH
Susanne

[QUOTE=galath;1271262]For en ordens skyld er øremider vel ret beset ikke en sygdom? Det er en parasit. Man kan måske udlede noget om de omgivelser, katten er vokset op i, når den har haft øremider (?), men det siger vel ikke noget om dens sundhedstilstand? Og det taler vel til sælgers fordel, at hun oplyser om det, og at killingerne er sundhedstjekket og vaccineret og mærket m.m. Der er masser af registrerede opdrættere, der sælger stamtavlekillinger uneutraliserede til kæl (forstå det, hvem der kan), så det kan heller ikke tælle imod sælgeren som noget, en opdrætter aldrig ville gøre.

[/QUOTE]

Næhhh - men det kan måske sige noget om en killings immunforsvar - og se det er vigtigt at holde for øje …

Siger øremider noget om en killings immunforsvar? Hvordan det?

I øvrigt - det, jeg opponerede mod, var, at du kaldte øremider en sygdom. Det er det vel ikke? Eller er det? Jeg ville jo tro, det var lidt det samme, som hvis katten havde orm. Det ville jeg i hvert fald ikke kalde en sygdom.

Hvis det ER en sygdom, og hvis det, som Lis skriver, har noget med immunforsvaret at gøre, så trækker jeg selvfølgelig min påstand tilbage.

Angreb af parasitter er en sygdom. Det er underordnet, om parasitterne er store (mider) eller små (bakterier og virus).

vh

Andreas

[QUOTE=galath;1271312]I øvrigt - det, jeg opponerede mod, var, at du kaldte øremider en sygdom. Det er det vel ikke? Eller er det? Jeg ville jo tro, det var lidt det samme, som hvis katten havde orm. Det ville jeg i hvert fald ikke kalde en sygdom.

Hvis det ER en sygdom, og hvis det, som Lis skriver, har noget med immunforsvaret at gøre, så trækker jeg selvfølgelig min påstand tilbage.[/QUOTE]

Nu synes jeg, at det bliver lidt ordkløveri :ups: …jeg har slet ikke brugt ordet sygdom, men skrevet at katten havde været behandlet for øremider. Nu vel, så skriver jeg i afsnittet længere nede, at katten har været syg - forstå det således, at den har været dyrlægebehandlet.

Øremider kan medføre nogle følgesygdomme, bl.a. infektion i øregangen, og dermed har killingens immunforsvar noget at sige i forhold til, hvor alvorlig en tilstand det bliver. I værste tilfælde kan katten få varige mén.

Jamen, det er skam ikke for at være ordkløver. Men jeg har som skrevet altid troet, at øremider kunne sidestilles med et angreb af lopper eller orm, og det ville jeg ikke kalde sygdom (nej, du brugte ikke ordet sygdom, men skrev, katten havde været syg - det synes jeg godt, man kan tillade sig at stille lighedstegn mellem). Jeg ville heller ikke anse det for noget, der giver nogen indikation af killingens helbredstilstand.

Det så forkert en forkert opfattelse, kan jeg forstå på det, Andreas skriver. Det ER en sygdom.

Så det er helt utilsigtet, at jeg har irriteret dig :slight_smile:

[QUOTE=galath;1271321]Jamen, det er skam ikke for at være ordkløver. Men jeg har som skrevet altid troet, at øremider kunne sidestilles med et angreb af lopper eller orm, og det ville jeg ikke kalde sygdom (nej, du brugte ikke ordet sygdom, men skrev, katten havde været syg - det synes jeg godt, man kan tillade sig at stille lighedstegn mellem). Jeg ville heller ikke anse det for noget, der giver nogen indikation af killingens helbredstilstand.

Det så forkert en forkert opfattelse, kan jeg forstå på det, Andreas skriver. Det ER en sygdom.

Så det er helt utilsigtet, at jeg har irriteret dig :)[/QUOTE]

Helt okay :kindkys:

På samme måde som ikke alle får ringorm - de stærkeste kan gå fri. Orm kan det ikke sidestilles med - orm får de fordi de indtager et eller andet der inficerer dem

Men disse ting ses jo ved alle katte uanset stambog, så lige ørermider synes jeg ikke er så alarmerende. Blev det holdt skjult, var det noget, der kom igen og igen eller så jeg det sammen med andre ting - fx en tynd og trist killing med våde øjne og næseflåd og diarre så ville jeg løbe væk, men en omgang øremider ville ikke skræmme mig var det behandlet. Jeg mener det bør være andre mere alvorlige ting, TS skal se efter. Fx om killingen er ren både for og bag og i god foderstand. Og er du i tvivl så tag en erfaren med. Kattegales brugere bor over hele landet, og jeg er sikker på at en af os gerne tager med :slight_smile:

Det er vi ikke uenige som sådan - mit svar gik på at det allervigtigste er et godt immunforsvar - så ser man ikke alt muligt og umuligt i tide og utide - og skulle det ske kommer katten sig hurtigere.

Det er altid en “smags” sag hvad man syntes er værst.

Hvorfor skulle vi herinde på dette forum blive stødt, eller sure fordi du har fundet en killing som du gerne vil købe? Herinde er der alle slags katte, og alle er lige elsket, - men en racekat er det ikke hvis du ikke har stamtavle, men held og lykke med din lille killing :thumbup:

Cats og Conni