Racekatte i "gamle dage"?

Hvordan var det med racekattene i gamle dage?

Gik de frit? Eller levede de inde som idag ?

Jeg synes noget i bøgerne peger på, at de gik frit for en stor del. Fx at en siam parrede sig med “præstens hankat af ukendt ophav” og dermed fik en sort orientaler misling osv…

Er der nogle, der ved noget om, hvordan racekatte blev holdt i “gamle dage”?

MVH

De her betragtninger er sådan som jeg husker det var for 40-50 år siden.

Og jeg tror ikke det er så enkel en slutning, at de gik frit for en stor del, men nogen få gjorde dog.

Den gang, var der for det første ikke tilnærmelsesvis så mange racekatte og opdrættere som i dag.

Der var stor forskel på hvem der havde racekatte, de var bestemt ikke allemandseje som i dag…det var i høj grad et “byfænomen” for “de rige” som var skøre nok til at bruge penge på en kat. og det blev opfattet sådan meget snob-agtigt, at eje og/eller avle på “de fine katte”, som om almindelige katte ikke var fine nok.

M.h.t. racerne var dem man dengang hørte mest om, persere, hvor man i høj havde billedet af “en snobbet, langhåret kat, der hele dens liv ligger og feder den af på en silkepude og håndfodres med en bid sild, mens den blinker mod en med et overlegent blik” ;-)))))

Og så var siamesere også ret populære dengang…hvor siamesere altså mere lignede almindelige katte bortset fra farver og masken.

Nogen lod deres katte være fritgående.

Men reglen var mere, at såfremt man eks. stødte på en fritgående racekat på landet, så var det en der var blevet deporteret til familie fra “lav-adelen” (bønder) og dermed degraderet til gårdkat, fordi misser måske havde begået den synd at “pisse i flyglet”

Jeg kan huske da jeg for 30 år siden flyttede ud hvor jeg bor nu…der boede en gammel dame i nærheden, som havde en fritgående sort perser, som hun havde overtaget fra nogen der ikke kunne ha’ den mere…og det var dengang et særsyn…og alle i flere kilometers afstand vidste, at det var hendes kat, det kunne ikke være andre, for der var ikke andre racekatte i miles omkreds.

Tilføjelse:

I øvrigt var min kat dengang for 50 år siden også et særsyn ude på landet…det var en Manx, som i øvrigt også var fritgående og naboerne var vilde med ham…for det første havde de aldrig set en kat der var født uden hale og for det andet var det jo spændende når der blandt deres killinger dukkede en op fra tid til anden, der var haleløs.

Tusind tak Felis:-)

Det var en stor hjælp.

Den gang neutraliserede man vel heller ikke som i dag, så mange har nok syndet og “pisset i flyget” :slight_smile:

Tak:-)

MVH

jeg har gamle katte bøger hvor der er der fotos af ‘katterier’ med løbegårde, hankatte huse ect - overraskende meget lig idag. (fra perioden ca. 1890-)

se her fra før 1903, Francis Simpsons bog ‘the book of the cat’:

http://pawpeds.com/pawacademy/history/thebookofthecat/siamese/

mit indtryk er at de større opdrættere havde meget ‘professionelle’ setups - og her løb katte ikke nødvendigvis frit. husdyr avl er jo en gammel praksis - og jeg tror bestemt man var klar over at man ikke bare kunne lade misserne løbe rundt…nogle af kattene blev jo også anset som meget værdifulde og dem passede man på.

som felis også helt rigtigt skriver var hold og opdræt af racekatte forbeholdt de mere velhavende - i UK højere middelklasse og op. jeg har fantastiske fotos af ‘lady’ so and so’s cattery - med stort anlagte faciliteter og tjenestefolk der har taget sig af alt ‘det praktiske’

flere fantastiske fotos fra denne super bog fra 1903,

http://pawpeds.com/pawacademy/history/thebookofthecat/

tænk også over at det, at man har taget fotos af katte på dette tidspunkt indikere at de blev anset som værdifulde

når det er sagt tror jeg godt at små opdrættere kunne have deres katte løbende frit rundt…

Herlige links Musashi.

Det jeg hæfter mig mest ved er billederne af persere…fra før de skulle være fladnæsede ;-)))

Og det bekræfter også det jeg nævnte, at meget langt op i tiden, var persere og siamesere de mest udbredte.

I dine links nævnes kun ganske få racer derudover…Maine Cat (Maine coon), Russian Blue og så en enkelt hårløs, men de var ikke kendte i DK dengang, de hårløse…

ja, de gamle fotos og katte er vidunderlige :slight_smile:

og helt sikkert - perser og siameser har været de mest populære katte racer indtil vel en gang i slut 1980’erne beg. af 1990’erne hvor deres udseende ændrede sig så radikalt…husker stadig udstillinger i 1980erne hvor der bare var så mange vidunderlige perser katte i alle farver

det er helt klart også perser og siameser der ‘fylder’ mest i de gamle katte-bøger.

i ada v. bachs bog katte fra 1977 nævnes:

perser (mange sider om de forskellige farver), ‘birmas hellige kat’, tyrkisk kat, europæisk korthår, chartreux, russian blue, aby, saimkatten, manx, burma, havanna, orientalsk korhår, ‘den plettede kat’, rex, norsk skovkat

Og jeg lægger mærke til, at min Nugga, som overhovedet ikke ligner en siameser i dag, er som snydt ud af næsen på de siamesere på billederne :slight_smile:

Jeg har også forstået det sådan, at racekatte langt op i tiden kun bestod af siamesere og persere (eller angorakatte, som man kaldte dem dengang) i Danmark - og at de mange andre racer først er kommet til senere.

mvh. tina

Nu Musashi lige nævner det, så synes jeg det kunne være sjovt at kigge i mine gamle kattebøger:

I mit Lademanns katteleksikon fra 1975 nævnes der nogle flere racer: abyssinier, amerikansk korthår, angora (som det man tidligere kaldte alle langhårede katte og nu som kat fra Tyrkiet, nu Tyrkisk angora), balineser, birmakat, bombay, britisk korthår, burmeser, chartreux, eksotisk korthår (exo), europærisk korthår/europé, Folded ear (scottish fold nu), havana, japansk bobtail, koratkat, Kymric-kat, maine coon-kat, manxkat, norsk skovkat, Pekingeser-perser (en art perser der stammer fra rød og rødtabby persere og med en næse så kort at den forekommer fladtrykt, og enddog med en fordybning mellem øjenene, i profil skjules den af kinderne. Ikke anerkendt i England, men havde været det i USA de sidste 40 år), perser (har den absolut længste beskrivelse af alle racerne), ragdoll, rexkat (herunder både devon rex og cornish rex), russian blue (tidligere archangelsk kat), siameser (også lang forklaring), somali og tyrkisk kat (nu tyrkisk van),

Pudsigt nok så er de eneste to anerkendte mønstre i bogen tabby (nu klassisk) og tigeret (nu makrel), og aftegningerne skal altid være klart afgrænsede inden for de to former.