Raceovervejelser og kattehår

Hej allesammen.
Jeg er stadig rimelig ny herinde, og måstte desværre sige farvel til Nuser efter 20 år her den 3/7.

Jeg ved at jeg på et tidspunkt skal have kat igen. I mellemtiden researchers der.

I den forbindelse ville jeg lige høre om der er nogen herinde som kunne fortælle mig hvordan det er med fældning ved racerne Somali og Kurilian bobtail?

Evt. Med nogle billeder af sofa, gulv, kradsetræ, kattesend før rengøring?

Tak :blush:

3 Synes om

Syntes der indenfor drn enkelte race kan være forskel på hvordan de fælder.
Vi har Kurilean Bobtail og vi har nogle, der stort set aldrig fælder, mens en anden fækder hele tosset hele året rundt.
Men generet, så er den store fældning forår og efterår
Har du lyst til at møde racen, er det velkommen til et besøg. Vi bor i struer

1 Synes om

Somali og abyssinier skal ikke have så meget underuld, så kan være de fælder lidt mindre end andre. Hvad tænker du @Pernille_DL? :slight_smile:

1 Synes om

Jeg synes det er svært at sige noget fast om.
Vi har abyssinierer, og har generelt ikke syntes det var slemt med fældning - lige indtil i år.
Jeg ved ikke hvorfor, måske har der været temperatur svingninger som der ikke plejer at være, men de har fældet helt vildt hele vinteren 22/23 og de fælder fortsat meget.
Dyr med pels fælder, det kan ikke undgåes. Man må vælge en hårløs kat, hvis man ikke ønsker hår allevegne :wink:

5 Synes om

Er fuldt inforstået med hår alle vejne, Nuser fældede selvfølgelig også. Men tænker mere om det er sådan at når man aer dem at man skal vifte hår klumper af hånden bagefter, dette oplever jeg nemlig ved en britisk som bor i nærheden :wink:

1 Synes om

Det kommer også helt an på hvor tit man reder katten, fodrr m.v.
Som Wijelo skriver, har vi også oplevet ekstra fældning i år

1 Synes om

Fældningen er helt skør i år! Mine européer har fældet vildt og voldsomt og helt atypisk ift normalt. Og kan høre i en bengal gruppe jeg er i på FB (de har jo heller ikke de store mængder underuld) at de oplever det samme - og også på de sidste par udstillinger at der tegner sig samme billede over hele linjen på tværs af racer :smil:

3 Synes om

Jep, ekstrem fældning i år. Jeg ved ikke, om det er det samme med andre korthårskatte, men de små, stive hår fra en abyssinierpels sætter sig grundigt fast i mange ting. Og Asani fælder helt tosset i år. Hvis jeg stryger ham to gange over ryggen, kan jeg fjerne en stor tot pels fra hans bagende. Når han har ligget inde på sengen på det hvide lagen, er der et rødligt aftryk i hele hans kropslængde. Så jeg tror ikke, han fælder mindre end andre racer.

3 Synes om

Jeg synes ikke at jeg har oplevet noget ud over det sædvanlige med mine orientalere :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Mine skovkatte og Maine coon fælder også helt vildt i år.

De får duller hele tiden, og jeg redder næsten dagligt.

3 Synes om