Findes der racer, der bedre egner sig til at være alene hjemme i 1-3 dage hver måned? Jeg har fået arbejde, hvor jeg rejser en del (20-30 dage om året), men jeg savner at have kat. Er i tvivl om det er for meget afsted til en kat vil trives i det - evt. to katte så de har hinanden som selvskab. Ville selvfølgelig på en kattepasser til at tilse dem hver dag!!
Jeg har før haft ragdoll, men ved ikke om de er for sociale at kunne være alene et par dage om måneden.
Jeg tror såmænd de fleste racer vil egne sig til at være alene hjemme uden deres menneske(r) 1-3 dage om måneden, hvis bare de har en anden kat som selskab og får frisk mad og en ren kattebakke hver dag
Jeg har burmeser og rejser jævnligt til udlandet på udstilling, men aldrig med alle mine katte på én gang, så resten bliver efterladt hjemme med en kattepasser og det tager de bestemt ikke skade af
Jeg tænker også det i højere grad handler om den enkelte kats temperament, og ikke mindst tilvænning, end om race - uden at ha’ erfaring med andet end huskatte…
Og som udgangspunkt ville jeg altid vælge 2 katte, især hvis der er tale om at om killinger - fra starten af, altså - ikke kun i forhold til alene hjemme, men helt generelt.
Vælger du at have 2 så tror jeg de fleste racer kan trives med det, især meget rolige racer som ragdolls etc. - måske knap så meget “klisterracerne” som siameser etc.
Jeg kan kun tale for min egen race, som er Kurilean Bobtail.
Hvis du får en voksen, der bliver solgt til at være 100% enekat, så er det ingen problem. Mens en enekilling, måske nok vil finde på at lave lidt for mange unoder, men er de to, så kan de sagtens klare sig, når de daglig får besøg.
Vi udstiller en del og når vi tager på udenlands udstillinger, tager vi ferie samtidig. Dem der bliver hjemme får daglig besøg og det fungere uden problemer. Vi er afsted mellem 7-14 dage