Racer og Beimis’s adfærd

Ja det her bliver en længere historie prøver og dele det lidt op.

Jeg fik siden her anbefalet men gik så nogle år inden jeg vovet det, skulle se en billed, fandt den aldrig men kom til kageopskrifter og beimis var solgt. Den gang kunne man følge lidt med i kattegale uden og være her gjorde det lidt, en gang imellem og lærte en helt masse.

Men den mulighed forsvandt efter en års tid tog så stort tilløb

Jeg meldte mig her da jeg gerne vil blive klogere på de forskellige katteracer, lære mere om katte, pasning, kost, kattens velvære, hvordan man kan blive en bedre katte ejer. Og meget mere. Og det tro jeg jeg kan her

Min første oplevelse med katte fremvisning var på landskuet i 2010 (husker jeg fejl må I rette mig) kiggede og fik lidt at vide , men den år mener igen det må være 2012 der var katte fremvisning i tre dag der begyndte jeg at kunne finde ud af lidt om de forskellige racer

(Sidespring vi er kommet på landsskuet i alle år, på nær 1995 og den sidst år som ungskue så siden 1992 hvor vi udstiller hest , og har cirka sidste 15 år hjulpet meget står for samling af race og alt sådan noget med mere)

Hvor har jeg lært meget på de dage, på landsskuet om katte, jeg har altid været katte menneske, men blevet mere og mere sikker på, ja jeg skal have en par racekatte og udstille.

Hvor er folk venlige når man spørger om den race eller den race . Flere går med mig hen til den race man spørger på kan ikke huske alle men nu nævner jeg bare nogle

En spurgte mig om jeg kunne se hvilken den her race var, kom med verdens dumme svar, det ved jeg ikke. men den ligner bare en almindelig huskat. Hun blev ikke sur (eller også skjulte hun det fantastisk godt) sagde at det var en god svar, for det var en europæisk og hun forklarede så meget om den, hun brænde så meget for den race. Jeg kan endnu fornemme det

At var der nogen der for 10 år side havde sagt jeg kunne få en almindelig huskat som race, ville jeg have sagt aldrig, så skulle jeg ikke have kat glem det

Men i dag er det en af de jeg godt kunne tænke mig.

En anden viste hendes norsk skov kat frem, og da jeg spurgte om noget med forskel, fik hun lige konkurrenten frem og forklare hvad der var bedst på den og på hendes, så meget at selv jeg lært at kunne se hvad der var godt og skidt.

En der skulle fortælle om de forskellige katteracer om eftermiddagen hun var fantastisk god, men fik kun noget med, da vores hest gik vide til finalen, ( så smuttede jeg der over ) men da jeg stillede der næste dag fik jeg alligevel svar på spørgsmål hun forstod og fange mig så interesse voksede endnu mere, hendes entusiasme kan jeg fornemme endnu, ja jeg skal på udstillingen med kat. Og ja vidre formidlere oplevelse med katte,

har flere sådan gode oplevelser fra landsskuet katte fremvisning :blush:

En år blev katte udstillingen sat I telt, det gik ikke helt godt, så lørdag røg den over i hallen. Til start troede jeg det var ønsket fra rarcerforening der står for det. Men det fornemmede jeg det ikke var året efter.
Da vi med heste snakkede, med dem der havde noget med plan lægning at gøre til landsskuet , kom jeg allerede første år til at øffe og muhe lidt over hvorfor katte skulle gemmes . Næste år nøjes jeg ikke med af øffe og muh der blev også vrinsket, bræhet og mauiet ja jeg sagde min helt personlige mening og argumenter for det.
Vi skal aller være på pladsen og så alle bliver udstillet lige godt vi skal alle føle os til pas.

(Sidespring Da landsskuet startede op, gav alle de små også store beløb selvom vi små brikker der)
(Tør godt indrømme det da det her ikke er en raceforening. så jeg træder nok ikke nogle over tæerne, tro jeg da ikke men det er helt for min egen regning)

Har de sidste år tænke på og spørge, om der var noget man kunne hjælp med på landsskuet, men tør ikke rigtig, ser virkelig ud til de har så meget tjek på det at man nok bare ville være i vejen, hvorfor, jo ved og hjælpe lære man en masse.

Og ved og stikke finger i jorden fornemme man meget mere , end man kan læse

(Kan jo heller ikke så meget igen, hjælper jo med hestene, men noget kan man altid finde tid til :slightly_smiling_face: )

Jeg vil gerne blive klogere på de forskellige racer, hvilke racer kan sammen, hvilken ville være synd og sætte sammen, hvilke vil passe ind i mit liv , for jeg mener ikke det er katten der skal passe ind i mit liv, det er mit liv der skal passe til katten.

Ja jeg kan ønske nok så meget en, men hvis racen ikke passer ind vil det være synd for katte så er det bedre få en anden.

Men der er ikke regler uden undtagelser

Og så har jeg tænkt meget på om man skulle starte med en “brugt” kat en som ikke passer ind i en opdrætter hjem, en omplacering kat eller hvad man ville kalde det. Ja jeg vil rigtig gerne have en lille sød killing der har en langt liv forand sig , men da jeg første skal til og lære det med racekatte kunne en “gammel” kat måske være bedre der er bare korte til udløbs dato, det trækker tåre bare ved og skrive det… er det en total dumt tanke?

I dag har jeg en huskat, som mistede sin mor som 4 -5 uger, som jeg prøvede og fik hold liv i .
ja i dag ved jeg godt jeg ikke gjorde det rigtig men jeg gjorde det bedste jeg kunne finde oplysninger om det den gang og handle ud fra det

Kan godt se fejlene i dag men kun fordi som sagt lært mere siden
Ja beimis er meget reserveret , så mangler mor opdragelse. men fik beimis kastreret som knap et år, alt for sent i dag her jeg lært så mange fejl jeg har gjort :disappointed_relieved: Men beimis er dejlig kat og min :blush:

Må heller stoppe nu prøvede at forklare mig så godt som muligt
Spørgsmål så spør for er ikke den bedste til og formulere mig

Mine tanker omkring og lære mere på, griber jeg der helt forkert an?

Hvilke fejl gør jeg

Med venlig hilsen beimis ejer

5 Synes om

Tak for at dele din historie og jeg tænker ikke det er ret meget din fejl, alle ville komme til udfordringer med så ung en killing. Jeg har selv haft to internat killinger som blev fundet da de var ca 4 uger og jeg adopterede dem da de var 8 uger. Det var i 2005 og i USA hvor 8 uger gamle killinger var helt ok at adoptere. De to skønherligheder forblev generte over for alt og alle pånær mig. Så ja kender fint til generte katte.

Jeg tænker det ville være fint om din historie bliver sat ud i sin egen tråd så den ikke forsvinder herinde i tanketråden.

Dine spørgsmål egner sig ualmindelig godt til det :slight_smile:

De to du mødte på Dyrskuet lyder til at være @Eva_K med Europæer og @Susanne_W som foredragsholder. De er begge to ofte herinde.

1 Synes om

Hvor sjovt! I 2010 har det nok været enten mig eller Susanne (men Susanne havde ret travlt, da hun er formand for JYRAK, der står for arrangementet), så jeg er et godt bud :hoho: Susanne var den der holdt foredragene om de forskellige racer :slight_smile: Vi har begge deltaget alle årene siden, men det har også mange andre europé folk. Jeg har faktisk haft en af mine européer som Publikums Favorit alle årene, siden vi startede med det :smil: Det er ret sjovt at læse om dine oplevelser med “os kattefolk” set ude fra :smil: Godt det er gode oplevelser :tihi:

Jeg kan ikke lige nå at svare på alle dine spørgsmål lige nu, men rigtig gode tanker :ok:

(Jeg har lavet det til en seperat tråd, da jeg ellers tror det forsvinder over i tanketråden, som Birgit også er inde på)

3 Synes om

Hej Holmens

Tak for det, :slightly_smiling_face:

Kan se andre har flytte mig som du foreslog

:flushed: er spørgsmål virkelig så gode

Ups helt flov over at kunne beskrive personer så godt andre kunne kende dem

Med venlig hilsen beimis ejer

Vi kender hinanden ret godt herinde :wink: Desuden er både Susanne og Eva altid med, hvor det sker :smile: Susanne af åbenlyse årsager, da hun er formand for JYRAK :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Hej Eva_k

Tak fordi du flyttede det her, den tanke havde jeg slet ikke tænkt, det skulle have sin egen tråd.

Det har først været i 2012 jeg (turde) snakkede til nogle, de første år kiggede jeg bare, sugede lærdom til mig, kiggede, aede, og lyttede når folk fortalte

Ja nu helt flov over jeg skrev om mine oplevelser på landsskuet :flushed:

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen beimis ejer

Hej dk_sugieh

Citatblok

[quote="_DK_Sugieh, post:5, topic:239095, full:true"]
Vi kender hinande ret godt herinde :wink:

Citatblok

ja det er lige som gået op for mig :blegne:

Åh ups …

Citatblok

Susanne af åbenlyse årsager, da hun er formand for JYRAK :slightly_smiling_face:

Citatblok

:blegne: :blegne:

Beimis gider du fangen en stor mus , så jeg kan få muse hullet

Gullppp :speak_no_evil: :see_no_evil:

Føler mig godt nok dum -flov

Med venlig hilsen beimis ejer

Og kan så alligevel ikke finde ud af det citat :flushed:

Hvorfor? :slightly_smiling_face: Det er da på ingen måde noget at være flov over…
Foraet er mange år gammelt, vi er mange der udstiller og opdrætter, men mindst ligeså mange vi kun kender herinde fra :slightly_smiling_face:
Det er et godt sted at være, med højt til loftet :+1:t2: Så bliv du bare hængende :slightly_smiling_face:

6 Synes om

Enig med @_DK_Sugieh :slight_smile: Der er ikke det mindste at være flov over, især da ikke efter så positiv en beskrivelse. Den kan Eva og Susanne vist kun være tilfredse med :slight_smile:

Så kom du bare ud af musehullet igen :wink:

3 Synes om

Der er absolut ingen grund til at være flov :slight_smile:

Vi har alle vores baggrund, fra før vi fik racekatte. jeg selv startede med staldkatte og fik i 2006 en lookalike Maine Coon, og har haft 2 byb kuld, som startede min nysgerrighed på racekattene.
Via Kattegale lærte jeg mere og blev registreret opdrætter.

Vi har selv være med på landskuet i flere år, dog ikke den første og og de sidste par år, men det er pga rygproblemer.

1 Synes om

Dk _sugieh

Fordi… åh det gør jeg bare
Sådan bare sige oplevelse af formanden :speak_no_evil: :blegne:

(Det gør man jo ikke)

ja jeg bliver hængende, for jeg er ikke i tvivl om jeg vil kunne lære en masse af jer, så meget har jeg allerede fundet ud af :slightly_smiling_face:

Og ja som du skriver en godt sted og være, siger min mavefornemmelse det også

Tak

Med venlig hilsen beimis ejer

4 Synes om

:smile: Jamen Fru Formand er en helt almindelig dødelig kvinde, som os andre… :wink:

5 Synes om

Hej galath

Tak for det :slightly_smiling_face:

Dejligt du ser det som positiv beskrivelse

Jo jo skal nok :wink:

Med venlig hilsen beimis ejer

Hej Jeanette

Tak fordi du dele din tilgang til racekatte :slightly_smiling_face:

Det bekræfter mig jo så i den her vej er den rigtige

Når du også her været der, ja så her jeg nok også stød ind i dig en af årene
Men har flere godt oplevelser med udstiller

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Dk_sugieh

Jo ja men :speak_no_evil: :see_no_evil: :woozy_face:

Med venlig hilsen beimis ejer

Er du nu også HELT sikker på det Luise? :hoho: :thinking:

Sådan helt ærligt … ? :hoho:

Meget (mest!) godt kan siges om Susanne - men almindelig?
Er det ikke næsten for kedelig en label til vores formand? :smiley:

Jeg husker alt fra høje røde højhælede og trusler om bikini på scenen til en udstilling eller to :hoho:

Og vores landsskue er bare årets højdepunkt for os, der har været med det fra første år - det bliver jeg aldrig træt af at tage til :slight_smile:

5 Synes om

Jeg plejer at have ry for at være stor diplomat :joy:

4 Synes om

Ja, jeg sidder lige så stille og smiler :hoho: Sikke en fin beskrivelse af Landsskue. Der var forleden et andet sted lidt snak om formålet med at vi er på Landsskuet, og jeg fastholder stædigt at formålet er at udbrede kendskabet til racekatte, jvf. vedtægterne. At vi har haft mulighed for at udvide konceptet lidt om lørdagen og få certer med hjem er blot flødeskum på kagen :slight_smile: Men det oprindelige formål - og det nuværende formål - er og bliver oplysning, oplysning, oplysning. Og så dukker denne beskrivelse lige op og bekræfter mig i at ja, vi KAN opfylde vedtægten ved at stå på Landsskuet - det virker :slight_smile: Så TAK for indlægget :slight_smile: Jeg blev rigtigt glad - og fik det også lidt som en cirkushest, jeg er tæt på at tage et par runder rundt om mig selv i utålmodighed for at komme igang igen :hyp:. Der er sindssygt meget arbejde i at stille 3 dages kattefremvisning/udstilling op, men vi glæder os alligevel helt vildt og håber sådan at det lykkes iår. Hvis/når det engang bliver min tur til at blive vaccineret, så bliver det ikke af påtagede ædle motiver om samfundssind - så bliver det for at kunne komme på katteudstilling igen :slem:
VH
Susanne

8 Synes om

Landskuet er fantastisk og vi arbejder ihærdigt på at finde en løsning, så vi igen kan være med, for nøj de dage er savnet af os.

Selv om almindelige udstillinger også er skønne, så er det bare noget andet og langt mere hyggeligt over Landsskuet.

Det er også årsagen hos os, når vi får den

1 Synes om

Landsskuet er uden tvivl en festlig omgang :slightly_smiling_face: Jeg har kun været med en enkelt gang, og bliver det til noget i år, skal jeg helt sikkert med :clap:t2: Men det er simpelthen pga udstillingsabstinenser, for jeg er en af de få, som synes det er en kende for kaotisk til mig :slightly_smiling_face:
Jeg er mest til de kendte haller, hvor det kun handler om mis :wink:

1 Synes om