Nu er der jo ikke så forfærdelig lang tid til, jeg (endelig) kan få kat, og jeg glæder mig så meget
Jeg skal have to katte, og det kunne være meget sjovt, hvis jeg kunne få to forskellige racer (ville jo helst have dem alle sammen, men det går jo ikke:ups:)
Sagen er så det, at jeg ikke ved, hvilke racer der passer godt sammen. Jeg vil dem jo det bedste, så det skal kunne fungere
Jeg er helt tosset med følgende racer:wehuu::
birma
ragdoll
abyssinier/somali
europe
Og jeg skal i hvertfald have en bimse, så hvilke andre racer passer til den?
Jeg ved ikke med birma og aby/somali, men det kan opdrætterne herinde nok svare bedre på.
Jeg ved at birma og europé går rigtig fint i spænd, og at flere opdrættere af europé også har birmaer (eller omvendt :høhø:). De to racer er cirka lige aktive, selvom européen måske er en anelse mere adræt. Européen plejer at være en rimeligt “cool” race, som bare trækker på skuldrene når andre er tøsesure eller får et flip med et eller andet
Så de to racer kan jeg i hvert fald godt anbefale
Birmaer kan gå sammen med stort set alt, med russer som en ret sikker undtagelse. De plejer at være dem, der bestemmer uanset hvad man sætter dem sammen med Men for dem er det vigtigste faktisk selskab. Og enig med Eva - europeen er en meget tilgivende kat, der bare passer sig selv lidt, hvis nogen har behov for at være tøsesur lidt.
VH
Susanne
Mange var måbende over jeg satte en bengaler sammen med en birma. Men de var bedste venner de to. Så tro ikke du skal være så bange for hvad der passer sammen
Det ved jeg. Det bliver højest sandsynligt heller ikke en bengaler, der skal gå sammen med min fremtidige bimse. Godt nok er det den kæresten har forelsket sig i, men det er mig der betaler, så jeg bestemmer mest :høhø:
[QUOTE=Susanne W;1148186]Birmaer kan gå sammen med stort set alt, med russer som en ret sikker undtagelse. De plejer at være dem, der bestemmer uanset hvad man sætter dem sammen med Men for dem er det vigtigste faktisk selskab. Og enig med Eva - europeen er en meget tilgivende kat, der bare passer sig selv lidt, hvis nogen har behov for at være tøsesur lidt.
VH
Susanne[/QUOTE]
jeg nyder dagligt at se vores birma Velcro lege med vores orientalske langhårs kastrat Chaos, der er jo stor forskel på dem, men de leger som to små killinger… Vi har også haft en perser og vi synes det er skønt at opleve hvordan racer lever sammen og kan havde indflydelse på hinanden… Jeg forstår godt dit ønske og glæder mig til at se hvilke katte du ender med at få…
[QUOTE=Susanne W;1148314]Tja, nu kommer Claus jo godt nok forbi på tirsdag, så måske du skulle give det en ekstra overvejelse nu der er mulighed for gratis fragt
VH
Susanne[/QUOTE]
Det et lyder til, at jeg ikke skal være så bekymret for blanding af to forskellige racer
Jeg synes bare, jeg havde hørt noget om, at en kat godt kan komme til at kede sig, hvis den går sammen med en anden race, der ikke er ligeså aktiv.
Kan være, jeg ender med tre, hvis jeg ikke kan bestemme mig
Uhh hvis det var mig, der havde samme mulighed havde jeg taget to burmesere ind
Jeg har ikke den store erfaring i, hvilke racer der ikke går sammen - men jeg ved, at når vi skal have burmesere skal det være to af slagsen på en gang af to grunde.
Vores drenge gider ikke en burmeserkilling til den tid, vi skal have flere.
Vores drenge er slet ikke så putte-interesserede som Burmeserne er som race, så der skal være to, der vil putte i samme grad
Tror også at et mix af europe og birma ville gå bedre end en ragdoll og en birma - ved egentlig ikke hvorfor
Hvis det var mig, ville jeg tænke over hvordan misserne ville lege sammen og om de ville putte sammen lige meget.
Det et lyder til, at jeg ikke skal være så bekymret for blanding af to forskellige racer
Jeg synes bare, jeg havde hørt noget om, at en kat godt kan komme til at kede sig, hvis den går sammen med en anden race, der ikke er ligeså aktiv.
Kan være, jeg ender med tre, hvis jeg ikke kan bestemme mig [/QUOTE]
Det kommer også an på hvilke racer du ender med, f.eks. racer der har et stort putte/bunke behov, har behov for en anden race der også gider det Samme med om man vælger en dominerende race, som birmaen jo ret kraftigt er, så er det ikke nødvendigvis den bedste idé at vælge en anden dominerende race Og samme med aktivtitets niveau, der er jo lavt, mellem og højt, hvor ragdoll måske nok høre til i den lavere ende, mens birma og europé ligger i midten, og aby’en lidt højere
Ragdoll ligger vist helt sikkert i den lavere ende
Min tanke er umiddelbart, at man i hvert fald med aktivitetsniveau kan vælge en lavere eller højere… Fx man med birma nok kunne vælge siam, men med ragdoll ville jeg aldrig gøre det, fordi de er for langt fra hinanden
Og så er der jo også de dejligste huskatte, som bla. Brita hittekat “Kamikaze”, formidler og diverse internater. Hvis du skal have mere end en eller to, så overvej om ikke en af dem kunne være en hittekat eller internatskat.
Det kan sagtens lade sig gøre. Der er naturligvis forskel for racerne helt generelt, men fremfor at hænge dig for meget i det, skal du snarere se på de enkelte individers temperament og personlighed.
Nu ved jeg så ikke, om du tænker i killinger eller voksne?
og ja, jeg har været inde for at kigge på de forskellige racers beskrivelser, men det er jo ikke det samme at læse om det, som det er at høre jeres tanker og erfaringer