Råd og anbefalinger til en ny kattejer

Hej alle.

Jeg har næsten lige fået en killing (15 uger), og søger lidt råd og anbefalinger mht vådfoder, kattegrus og hvordan man bedst aktiverer en indekat (jeg bor i lejlighed).

Jeg har købt whiskas vådfoder til hende, men har læst mig frem til at det ikke er helt godt. Hvilket vådfoder vil i anbefale?

Jeg bruger pt kattegrus fra Tigerino Canada sensitive og uparfumeret. Det klumper faktisk ret godt, men døjer med kattegrus over det hele. Hvad kan i anbefale her?

Og hvor tit skal kattegruset skiftet helt?

På forhånd tak :blush:

1 Synes om

Velkommen til! :grinning:

Kattegrus og indekatteaktivering ligger lidt udenfor mine kompetencer - det er så længe siden, jeg har haft en kat der faktisk brugte den opstillede kattebakke, at jeg dårligt kan huske hvad der fungerede, og Manses foretrukne aktivering (af mig… :smirk_cat:) er gåture…

Men der har lige for nylig været et spørgsmål om netop killingefoder - prøv at se anbefalingerne her

1 Synes om

Brug det grus din kat synes om :slight_smile: Hvis hun fint benytter det du har købt så er det fint :slight_smile: Ang grus over det hele… Lev med det :wink: Det kan ikke undgås de hiver grus med ud og jeg kan ikke sige noget er bedre end andet på den konto :slight_smile: Det du kan gøre er at købe en bademåtte og ligge den foran bakken, så det meste ryger af i den og så ryst den på daglig basis :slight_smile:
Jeg bundskifter ca gruset en gang om måneden, men det kommer helt an på hvor dybt et lag du bruger, for er det et lille lag skal det sikkert skiftes oftere :slight_smile:
Den bedste aktivering til så ung en kat er en katteven :slight_smile: Men velvidende at der er mange steder det ikke er lovligt at have mere end en kat så er det ikke altid en løsning :slight_smile: Men absolut min anbefaling, hvis det kan lade sig gøre :slight_smile:
Men når du har kat så tænk på at den skal kunne gå i højden :slight_smile: Et kradsetræ med køjer fra loft til gulv er altid dejligt at klatre i og ligge i :slight_smile:
Det var lige hvad jeg kunne komme på i en fart :slight_smile:

2 Synes om

Vores skovkatte har jo snesko, dvs lange hår mellem tæerne. Så vores grus skal være så tungt som muligt, så det falder af, mens katten står inde i bakken. Derfor bruger vi Lindo.

1 Synes om

Mange tak for jeres svar. Jeg undersøger lide den anden tråd, og om jeg evt. skal have noget tungere grus. Tror desværre ikke en måtte vil hjælpe, da gruset er spredt langt fra hendes bakke.

Jeg har et spørgsmål omkring hendes afføring. Har lagt mærke til, at den er noget blød/smattet i det og lugter ekstremt forfærdeligt. Er det pga hendes foder eller kan det skyldes at hun har adgang til kattegræs og mine stueplanter, som hun spiser - til hendes fornøjelse :joy: Eller at hun simpelthen ikke har vænnet sig til det foder jeg gider hende endnu?

Den her måtte er klart den mest effektive jeg har haft i huset. :slight_smile: Toiletmåtte Advanced - sort | zooplus.dk

Sammenlignet med andre, er det virkelig minimalt hvad der findes af grus udenfor måtten.

Den må jeg lige få prøvet af :smiley: tak for anbefalingen!

1 Synes om

Der kan være mange årsager til, at en kat har dårlig mave. Et brat foderskift kan bestemt være en af dem. Hvis du har nogle Paraghurt-tabletter, kan du give hende en halv af dem. Det kan måske hjælpe hendes bakterieflora lidt på vej. Ellers har dyrlægen også nogle medikamenter, som jeg lige nu ikke kan huske navnet på. Anyone?

Hvis du skal skifte hendes foder, så gør det over en periode, hvor du hele tiden blander lidt mere af det nye i det gamle. Så har hendes mave en bedre chance for at følge med.

Har ikke lige nogle paraghurt piller liggende. Så det lyder til, at jeg må starte forfra med hendes gamle foder. Jeg kørte nemlig ikke særlig længe med det. Så må jeg håbe at det hjælper :slight_smile: Jeg havde købt stort ind af tørfoder inden jeg fik hende :sweat_smile:

Det er jo ikke sikkert, det hjælper at gå tilbage på det gamle, hvis maven allerede er lidt ude af sync. Så bliver det bare endnu et foderskift. Bland det hellere i og se, om det har en effekt.

Det er heller ikke sikkert, det er det, der forårsager maveproblemerne. Har hun fået dyrlægetjek med vaccination, neutralisering, mærkning m.m.? Ellers kan du jo nævne maven i forbindelse med et dyrlægebesøg og få lidt rådgivning og evt. et tjek af maven. Evt. få et af deres medikamenter mod maveproblemer. Zoolac var det navn, jeg ledte efter i går. Der er også andre.

1 Synes om

Zoolac kan fås i håndkøb - men uanset, så ville jeg også lige vende den med dyrlægen, hvis der er tale om længerevarende diarre…

Ja, det kræver ikke recept. Når jeg henviste til dyrlægen, var det som forhandler - hvis man nu var der alligevel for at bruge ham som læge :slight_smile:

Nej, jeg mente også at gå tilbage til at blande det gamle foder i.

Hun har en tid til at få hele pakken først i oktober. Hun vejer lidt under 2 kg, og så ville de ikke tage hende ind nu her.

Ringede til dyrlægen, og hun rådede mig til at prøve lidt skånekost først. Så har bikset sådan en omgang sammen til hende. Men hun ser ikke ud til at kunne lide risene - kun kyllingen. Så det får hun. Kan man give andet end kylling og ris?

Det er fint nok med kyllingen. Jeg ved ikke, om der er andet, der egner sig som skånekost, men det er sikkert også bedst bare at holde dig til den ene ting i nogle dage og se, om det gør en forskel.

Man kan få tørfoder, der er særligt skånsomt mod maven - Hill’s i/d - hvis det fortsætter. Men det kan dyrlægen også råde dig om - og sikkert også sælge dig, hvis det bliver aktuelt. De fleste dyrlæger har det.