Råd om loppemiddel

Jeg havde en ubehagelig oplevelse her til morgen, da Cinnamon skulle dryppes i nakken med sit loppemiddel. Det skulle jo være så nemt, men når man har en kat, der absolut ikke vil sidde stille til den slags, er det faktisk temmelig svært både at holde fast i katten, at skille hårene i nakken ad, og så dryppe midlet på, så der ikke kommer noget på pelsen. Man mangler mindst én hånd. :gruble:

Så det ender altid med, at der kommer en masse på pelsen, og at det ender et sted, hvor hun - hvis hun anstrenger sig - godt kan nå noget af det med tungen. Det var så det, der skete i morges. Efter behandlingen stak hun af, og da jeg kort efter fandt hende inde i stuen, sad hun med savlet væltende ud af munden.

Jeg har læst i brugsanvisningen, at det kan forekomme kortvarigt, og at det ikke skulle være farligt. Men det er altså ikke rart at se den lille hoste og sprutte og dryppe savl over hele huset :frowning:

Så til spørgsmålene:

  1. Behøver jeg overhovedet loppebehandle hende? Hun er kun semi-udekat - måske endda kun 1/4-udekat. Hun kommer ud på altanen, hvor der ikke - håber jeg sandelig ikke! - er andre dyr, men til gengæld fugle. Hun er ikke engang meget ude nu, hvor døren ikke længere står åben til fri afbenyttelse. Jeg har behandlet forebyggende, fordi jeg kan huske fra min barndom, hvor belastende det var at bo i et hus, der var angrebet af lopper. Men hvis der kun er meget ringe risiko for, at hun kan blive inficeret, er der måske ingen grund til at udsætte hende for det? Da hun skulle gå forbi badeværelsesdøren lige efter, krøb hun helt nede på maven i en stor bue uden om :S

  2. Hvis det er bedst at behandle, findes der så et middel, det er nemmere at give, når man ikke er mangearmet blæksprutte? Jeg læste også i en anden tråd, at ComboVet faktisk slet ikke er ret godt, og det er selvfølgelig det, jeg har brugt. (“Selvfølgelig”, fordi jeg åbenbart gør alt det forkerte med de allerbedste hensigter).

Håber din mis får det godt igen

Mine går ude og inde, og har da også en der kun går inde, han er bange for at komme ud.
De får alle en omgang advantage hver mdr. Har selv to, som stritter rigtig meget imod. Der ser det nok lidt ondskabsfuldt ud når jeg gør det selv, men det virker og de er ikke sure bagefter…
De fleste herinde behandler ikke ligeså ofte, som jeg. Men jeg kan ikke klare loppebid, og de flyver altid på mig, og jeg får ekstreme udlæst, så derfor bliver de behandlet hver mdr.

Når hun ikke kommer i berøring med andre dyr, synes jeg ikke der er nogen grund til din mis, skal have loppekur. Hvis så I skulle være så uheldigt at komme til at tage en loppe med hjem, kan du behandle hende. :slight_smile:

ComboVet brugte vi med stor succes, da vi sidst havde lopper. Det er også det, jeg ved, nogle af mine killingekøbere bruger, da den ene af deres katte har loppespytsallergi.

Vi behandler kun mod lopper, når vi opdager, at kattene bringer dem ind i huset. Eller hvis vi igen får en kat med loppespytsallergi - en sådan kat skal holdes inde eller altid være beskyttet mod lopper.

Loppemiddel er ikke beregnet til indvortes brug, men jeg tror egt ikke, der sker det store ved, at de slikker en lille smule af det i sig - det er meget svært at undgå. At hun skummer om munden betyder, at det ikke smager godt. Bliver hun ved med at skumme og savle hele dagen, ville jeg ringe til dyrlægen at spørge om råd.

Jeg giver vores så langt oppe i nakken at de ikke selv kan nå det… Som regel sniger jeg mig til det… “kæle kæle… LOPPEMIDDEL” muhahaha… Også helt i nakken, næsten oppe ved ørene… :slight_smile:

Hvis kattene ikke har lopper, og de ikke kommer mere ud mere end det- så ville jeg ikke give dem :slight_smile:

Vores katte kommer ud engang i mellem, og vi giver loppemiddel efter behov… Desværre var det så ikke et ordentligt loppemiddel til vores katte.:tihi:

Jeg behandler kun mine når jeg har mistanke om lopper. Så det er faktisk højst et par gange eller tre om året, de får loppemiddel. Den ene af mine kan heller ikke fordrage det. Men så gør jeg det når han sover. Så nusser jeg ham mens jeg skiller hårene ad, og så lynhurtigt frem med pippetten og trykke stadset ud. Det virker fint selvom han flyver afsted så snart han opdager hvad jeg har gjort. Jeg bruger i øvrigt altid Advantage

Fråden forsvandt heldigvis forholdsvis hurtigt igen, og nu er hun gået omkuld bag bøgerne i reolen. Så måske kan hun sove traumet væk :slight_smile:

Men der er jo ingen grund til at udsætte hende for det, hvis det i bund og grund er unødvendigt, medmindre hun rent faktisk får lopper, eller kommer i en situation, hvor risikoen er større. Så jeg sætter pris på at få jeres input.